Asgreen ziet toekomst als ronderenner: “Maar ik hou van de klassiekers”

zondag 19 mei 2019 om 09:40

foto: Cor Vos

Dat Kasper Asgreen over de kasseien kan denderen, dat wisten we al. Maar de Deen liet in de Tour of California zien ook uitstekend te kunnen klimmen. “Dit had ik nooit verwacht”, zo doelt hij op zijn derde plaats in het eindklassement. “Wellicht moet ik me in de toekomst meer gaan richten op rittenkoersen.”


Asgreen maakte dit seizoen al indruk in dienst van Deceuninck-Quick-Step, maar dan vooral in de voorjaarsklassiekers. Zo finishte hij als tweede in de Ronde van Vlaanderen. De 24-jarige Deen liet in de Tour of California echter zien veel meer te kunnen. Zo won hij de lastige etappe met aankomst op South Lake Tahoe.

Geen toeval, zo bleek enkele dagen later. Asgreen maakte namelijk indruk op de steile Mount Baldy, de scherprechter van de voorbije Tour of California. De beloftevolle renner kwam als zesde boven, achter lichtgewichten als Tadej Pogačar en Sergio Higuita, maar voor klimmers als Simon Spilak en Felix Großschartner.

Klassiekers en rittenkoersen? 
De grote vraag is nu: heeft Asgreen een toekomst als ronderenner? “Wellicht moet ik me ook gaan richten op rittenkoersen”, aldus de Deen. “Het is belangrijk om hier goed over na te denken. Ik wil me namelijk ook blijven ontwikkelen in de klassiekers. Ik hou van die wedstrijden.”

“De klassiekerperiode duurt echter maar zes weken. Ik moet dan ook andere doelen stellen voor de rest van het seizoen”, beseft Asgreen zich.

Dit artikel delen:

7 Reacties

Corné 't Glansarm 19 mei 2019 om 10:05

Er zijn natuurlijk legio goede renners die één klim bijzonder goed verteren en één bergetappe in een rondje. Als hij bedoelt dat hij zich met name wil gaan richten op rondjes met maar één koninginnerit met klim, dan heeft hij wel degelijk kans. Maar als ronderenner ook het betwisten van het eindklassement in de meerweekse grote rondes is, lijkt er nog geen aanleiding meer in een toekomst als ronderenner te geloven dan voor dit rondje.

Samlambeej 19 mei 2019 om 12:38

Inderdaad, Cancellara en Rohan Dennis zijn nog zo'n voorbeelden. Je kunt ze een beetje vergelijken met amerikaanse muscle-cars. Ze kunnen compenseren door veel meer kracht (wattage) neer te leggen op de eerste klim maar zullen op de 2de of 3de klim zonder brandstof vallen omdat ze te veel verbruikt hebben.

Hier in California heeft Asgreen niet moeten opboksen tegen steile pentes. Rond de 10% zou hij pas in het nadeel komen t.o.v. echte klimmers. In een Vuelta gaat het geregeld boven de 13%. Nog magerder dan hij nu al is lijkt me ook niet meteen verstandig.

Jappert 19 mei 2019 om 15:08

Geweldige metafoor Sam haha.
Ben het er helemaal mee eens.

Turtlehead 19 mei 2019 om 10:53

Lijkt me een type ‘tijdrijder’ die als klassementsrenner het klimmen nog verder moet ontwikkelen en er daarom wat meer tijd voor nodig heeft.

O, wacht. Verkeerde topic ;)

Aan de serieuze kant ben ik erg onder de indruk van deze gast, vooral ook omdat hij niet een beetje tussen de wielen naar de streep rijdt, maar er vol in knalt tot op het laatst.

Veloburto 19 mei 2019 om 11:58

Lijkt me iets te zwaar voor het rondewerk. Wel bizar trouwens dat hij zo hard de Mount Baldy oprijdt met zijn lichaamsgewicht. Beetje ongeloofwaardig

Samlambeej 19 mei 2019 om 12:33

Het exacte gewicht van renners blijft meestal geheim. Wat op wiki of PCS staat daar kan je meestal voor een hoofddoel-wedstrijd 2 kg af doen. Zo ook bijvoorbeeld bij Tom Dumoulin. Sagan en Van Aert aan de andere kant staan er nog steeds op als 73 kg. Terwijl zij zelf aangeven dat het tegen de 80 ligt.

ivo001 19 mei 2019 om 13:18

Misschien een beetje zoals spilak richten op rondes van een week?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.