Arne Marit ziet opmerkelijke oplossing voor valpartijen, maar Flanders Classics is wel mee
donderdag 27 maart 2025 om 11:22

Arne Marit ziet opmerkelijke oplossing voor valpartijen, maar Flanders Classics is wel mee

Er wordt de laatste tijd bijzonder veel gevallen in het peloton. Afgelopen woensdag was dat ook het geval in de Classic Brugge-De Panne. De organisatie zat met de handen in de haren, er is duidelijk nood aan een oplossing. Sprinter Arne Marit heeft een mogelijke oplossing, al is die wel erg opmerkelijk. Toch is Tomas Van Den Spiegel, de grote man bij wedstrijdorganisator Flanders Classics, meteen mee.

Marit, de nummer vier van Kuurne-Brussel-Kuurne, deelt op sociale media zijn visie: “De reden waarom de laatste tijd steeds meer en meer vallen is het toenemende verkeersmeubilair in België. Op heel wat plaatsen wordt verkeersmeubilair gebruikt om het verkeer te doen vertragen. Als we een land willen blijven met een hart voor wielrennen zullen we meer trajectcontroles moeten doen en minder gebruikmaken van verkeersmeubilair.”

Minder verkeersmeubilair en meer trajectcontroles, dat is het voorstel van Marit. Een opvallende oplossing, al krijgt hij wel meteen bijval. Van Den Spiegel reageert: “Helemaal akkoord. Wij proberen er zo veel mogelijk aan te werken met de autoriteiten. Ik hoop dat iedereen die gevallen is snel kan herstellen. Classic Brugge-De Panne valt trouwens niet onder onze organisatie”, voegt Van Den Spiegel er nog aan toe.

RIDE Magazine
14 Reacties
27-03-2025 11:37
Creatief bedacht, maar het is de wereld een beetje omdraaien. Een wielerkoers komt 1 a 2 keer per jaar voorbij daar moet je de verkeersveiligheid niet op gaan bouwen. De koers zal zich moeten aanpassen aan een veranderende inrichting van de openbare ruimte die om meer aandacht voor de kwetsbare weggebruiker vraagt. En dat is iets anders dan inrichten voor die enkele professionele wielerwedstrijd per jaar.
27-03-2025 11:42
Wat dat betreft hebben Valkenburg aan de Geul en de provincie Limburg het goed aangepakt. Toen inmiddels vele jaren geleden de Rijksweg in de dorpskernen Vilt en Berg & Terblijt vernieuwd is, hebben ze wegneembare verkeerseilanden en wegversmallingpaaltjes gebruikt. Deze worden jaarlijks voor de AGR weggepakt, waardoor er in de slotkilometers niet of nauwelijks straatmeubilair in de weg staat.
27-03-2025 12:24
Elke verkeerskundige zal je uitleggen dat verkeersmeubilair en trajectcontroles ieder een apart doel dienen. In ieder geval in Nederland kom je maar weinig verkeersmeubilair tegen op plekken waar trajectcontroles mogelijk zouden zijn, en vice versa. Verkeersmeubilair in bebouwd gebied, wat denk ik de voornaamste rol speelt bij valpartijen, dient niet alleen voor snelheidbeperking maar ook voor verkeersgeleiding en voor het beschermen van zwakkere verkeersdeelnemers.
    27-03-2025 13:28
    Spot on! Beetje doordenkende reactie had dit zelf ook kunnen aanvoeren als argument.
27-03-2025 12:08
Er moeten gewoon meerdere ploegen bij zijn met alternatieve plannen tov "Sprinten". Dit werkt op 2 manieren: enkel in rondes sprint etappes plaatsen omdat er dan genoeg ploegen zijn die voor andere prijzen gaan in de betreffende etappe (eindklassement, bergtrui, superstrijdlust oid.). Of dit soort sprint eendaagswedstrijden moeten zwaarder worden zodat we niet met 23 ploegen + leadout in de laatste 10 km zitten te knokken.
Als Brugge-de Panne nou bv ook een bergtrui en een tussensprinttrui zouden uitreiken dan zijn er misschien alweer meer ploegen geïnteresseerd in de vroege vlucht.
Samenvatting: maak meerdere kleine prijzen te winnen onderweg zodat niet alle 23 de ploegen vol voor die ene hoofdprijs gaan
27-03-2025 12:13
HIj heeft wel gelijk over de verkeersremmers die het parcours wat lastiger maken, langs de andere kan kan je toch lastig alles demonteerbaar te voorzien voor een eenmalige passage. Als dat een eis is van de wielerwereld ga je nog maar weinig wedstrijden onder het niveau van de klassiekers kunnen organiseren, want welke burgemeester krijgt het verkocht aan zijn inwoners dat ze en de hinder en de kosten mogen ophoesten van een wielerwedstrijd. En om eerlijk te zijn heeft hij volgens mij niet zo goed door hoe trajectcontroles werken, dat is nogal lastig in de echte bebouwde kom met veel zij- en omwegen. Ik vind het allemaal maar lastig om eerlijk te zijn en zou ook liever al die troep weg hebben, maar langs de andere kant is het wel nodig omdat een heel deel van de chauffeurs gewoon debiel rijden zonder rekening te houden met voetgangers, fietsers en andere wagens...
    27-03-2025 13:19
    edit: en is Arne Merit ook niet de veroorzaker van de val van Philipsen een twee geleden op een recht stuk? Misschien is de trend om voor alles te wijzen naar de organisatoren ietwat doorgeschoten en gaan ze voorbij aan hun eigen gedrag of kunde ?
27-03-2025 11:26
Je moet als fietser ook rekening houden met verkeersobstakels. Je weet dat er heel veel zijn en er gaan er nog veel meer komen. Je moet niet denken dat de openbare weg een piste is waar je voluit kan racen. Die tijden zijn al lang voorbij.
27-03-2025 11:29
Als ze in de grote ronden weer met een extra wildcard komen, dus grotere pelotons, wordt het er niet veiliger op.
27-03-2025 12:13
Mêh, je moet gewoon geen finishgebieden (urbane zones) opzoeken die tjokvol straatmeubilair staan.
Leg deze hele koers in het Westland zonder die verpeste kustlijn in zicht te krijgen, finish middenin de Moeren, laat ze daar maar heen komen.

Dit staat overigens los van dat méér trajectcontrole en minder straatmeubilair op zich wel een leuke piste is.
27-03-2025 12:34
Werkelijk iedereen voorspelde gisteren dat de finish met zoveel goede sprintploegen in de koers te gevaarlijk zou zijn en valpartijen zou geven. Ik vind het minachting tegenover de renners dat een organisatie dit probleem niet serieus neemt. Daarnaast vergaat mij de lol als wielerliefhebber om nog naar " sprintkoersen" te kijken..
27-03-2025 12:40
Ik weet niet waarom men hier over straatmeubilair rept. Dit is straatmeubilair : Onder straatmeubilair of wegmeubilair verstaat men voorwerpen die in de openbare ruimte staan zoals verkeerszuilen, hectometerpaaltjes, afvalcontainers, prullenbakken, banken, urinoirs, verlichting, parkeerautomaten.

De heren coureurs hebben m.i. last van obstakels om de snelheid te verminderen, dat is geen straatmeubilair bij mijn weten.
27-03-2025 12:50
Los van de koers is de bewuste voorziening van obstakels op en langs de weg om gevaarlijke situaties te creëren een zeer bedenkelijke manier om het verkeer tot voorzichtigheid aan te manen. Er zijn verkeersborden met snelheidsaanduidingen. Als die niet volstaan, dan moet je maar meer controleren.
27-03-2025 16:11
Zolang automobilisten met steeds grotere en zwaardere moordmachines de wegen onveilig maken is het nodig om verkeersremmers op de wegen te plaatsen. Met trajectcontroles constateer je slechts achter dat er te hard gereden is, maar daar heb je zo weinig aan als je inmiddels van je fiets gereden bent. Automobilisten zijn namelijk behoorlijk hardleers. Maak het demontabel of ga koersen op een andere plek.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine