Arnaud De Lie wil Parijs-Roubaix ontdekken in 2023: “Maar we doen het stap voor stap”

maandag 17 oktober 2022 om 14:09
Arnaud De Lie wil Parijs-Roubaix ontdekken in 2023: “Maar we doen het stap voor stap”

foto: Cor Vos

Arnaud De Lie was een van de revelaties van het seizoen 2022. De inmiddels 20-jarige Belg boekte deze jaargang maar liefst negen zeges voor Lotto Soudal, maar ziet niettemin ontwikkelingspunten voor 2023. “Ik wil mijn sprint blijven verbeteren”, vertelt hij in gesprek met RTBF.

“Ik denk dat alle details belangrijk zijn”, gaat De Lie verder. Hij wijst vervolgens op het belang van positioneren, wat volgens hem niet altijd perfect ging het afgelopen seizoen. “Er waren koersen waar ik misschien de snelste was, maar waar we een beetje ervaring misten in vergelijking met de andere teams. Mijn ploeggenoten en ik koersen echter nog niet zolang samen en ik denk dat we een goede groep zullen creëren, zowel voor de sprint als voor de klassiekers.”

De Lie wil zich in die klassiekers meer gaan tonen. “Dit jaar was het al helemaal niet slecht in de Vlaamse koersen. Ik deed mee in Kuurne-Brussel-Kuurne, Dwars door Vlaanderen en Gent Wevelgem. Maar er zijn nog grotere kasseiklassiekers”, aldus de snelle man van Lotto Soudal. Hij denkt daarbij aan de Ronde van Vlaanderen en – vooral – Parijs-Roubaix. “Ik wil iets proberen in Roubaix, maar we doen het stap voor stap. We zetten niet drie of vier stappen tegelijk om daarna te stagneren. Ik wil het goed doen en het team deelt die visie.”

Arnaud De Lie viert een van zijn overwinningen in 2022 – foto: Cor Vos

De komende weken doet De Lie het rustig aan, vertelt hij tot slot. “Ik zal mijn fiets enkele weken aan de kant laten, uitrusten en het bij wat looptraining houden. En natuurlijk mijn vader een beetje helpen op de boerderij.”


Dit artikel delen:

14 Reacties

Graaiknuist 17 oktober 2022 om 14:19

Dit interview lijkt er in ieder geval op te wijzen dat hij volgend jaar bij Lotto zal blijven, ondanks geruchten dat hij misschien van de clausule in zijn contract zou kunnen gebruik maken. Zou mooi nieuws zijn voor Lotto want ze hebben nu net een leuke jonge vriendengroep voor de klassiekers.

1
Thoin 17 oktober 2022 om 14:43

Is voor hemzelf ook de beste keuze. Een transfer naar een niet top WT-team is geen vooruitgang. Zeker niet als Lotto zoals volgend jaar alles mag rijden. Daarnaast zitten Jumbo-Ineos, QS en UAE op dit moment nog niet te springen voor De Lie wegens ofwel klassieke kopmannen die beter zijn, zie Jumbo of ronde hoop bij Ineos, QS en UAE.
Moest 2023 tegenvallen wordt hij bij Lotto ook niet afgerekend hierop en heeft hij nog alle tijd om in 2024 weer een stap te zetten. Bij een nieuwe ploeg komen verwachtingen en als die tegenvallen is het al pure druk in 2024. Daarnaast moest 2023 weer een topjaar worden, kan er nog wel iets geregeld worden voor 2024.

1
ken dcq 17 oktober 2022 om 15:57

Over welke geruchten hebben we het dan? Want op wat 'denkpistes' in artikels op sites als deze en vooral gezaag van posters die als hobby zeuren op alles wat Belgisch na, is mij toch niets voorbij gekomen dat hij weg zou willen bij Lotto. Natuurlijk zit hij goed bij Lotto om nog verder door te groeien de komende jaren, voor hetzelfde geld zit hij er nog héél lang als die ploeg zich terug herpakt.

Waarom sommigen hem bij Jumbo willen zien is me ook een raadsel, die zitten al vrij vol qua klassieke renners dus daar heeft hij minder een eigen rol maar moet hij gaan knechten voor Van Aert. En daarvoor heeft hij toch teveel potentieel imho. En Jumbo-Visma moet dringend eens werk maken van terug meer Nederlandse kopmannen…

1
Graaiknuist 17 oktober 2022 om 16:27

Er was wel wat speculatie van insiders ook, John Lelangue heeft het daar nog over gehad op zijn twitterfeed. Ik versta geen Deens maar blijkbaar had Brian Holm, ploegleider bij QS, in een Deense wielerpodcast gezegd dat het “geweten was in het peloton dat De Lie zou vertrekken als Lotto zou degraderen”. Misschien ook weer een staaltje van het typische bully-gedrag van Quickstep tegenover Lotto.
Ik ben het verder absoluut eens dat De Lie perfect zit waar hij is en ik hoop ook dat hij er nog lang blijft.

1
Samamba 17 oktober 2022 om 16:27

Buiten Brian Holm die op de Deense TV opeens kwam verkondigen dat het een publiek geheim is binnen het peloton dat De Lie Lotto bij degradatie zou verlaten zijn er inderdaad geen geruchten geweest, maar er was dus wel degelijk een gerucht van iemand die toch veel kennissen heeft binnen dat peloton.

Het kan natuurlijk zijn dat dat gerucht dateert van voor de contractverlenging van De Lie, maar dat die jongen ondertussen genoeg verdient dat hij geen enkele reden ziet om te vertrekken. Want eerlijk, op dit moment is die er ook niet. In de toekomst misschien wel, die kans is groter. Hangt er een beetje vanaf hoe Lotto de komende twee jaar evolueert.

0
ken dcq 17 oktober 2022 om 20:30

Dat van die Quick-Step ploegleider wist ik niet, dus nu ben ik terug bij door jullie ;-) Maja, in hoeverre is het echt een publiek geheim of eerder dat iemand viaviavia iets heeft gehoord.

0
poeskescherens 17 oktober 2022 om 17:58

Na twee jaar richting QS, om de voorjaarsklassiekers te betwisten, a la Tom Boonen. Misschien paar keer de Tour om wat ritten te winnen en dan net als Boonen en Museeuw alles op het voorjaar. Zou niet slecht zijn.

1
Ronellenfitsch 17 oktober 2022 om 14:45

Ik zou niet weten waarom De Lie (tenzij geld) weg zou willen bij Lotto, in elk geval niet qua programmamogelijkheden.

0
Koersmaniak 17 oktober 2022 om 15:31

De Lie zijn contract werd verlengd, dus hij zal een mooie upgrade gekregen hebben tov zijn neoprofcontract.
Als je dan zelf inspraak hebt in je programma en ondersteuning krijgt in zijn wedstrijden, zit hij zeker niet slecht bij Lotto.

0
Dikke Vrouw 17 oktober 2022 om 14:49

Klopt lekker nog 2 jaartjes rijden om dan naar jumbo of Quickstep te gaan

0
JensVdB 17 oktober 2022 om 15:30

Ik hoop dat hij bij Lotto blijft en niet naar Quick step gaat

0
11 na 11 17 oktober 2022 om 16:48

Bij Jumbo zit er een zekere Kooij, die slechts enkele maanden ouder is. Niet helemaal hetzelfde type misschien (De Lie lijkt me iets meer body te hebben en talent voor zwaardere (klassieke) koersen, terwijl Kooij me iets makkelijker een beklimming over lijkt te geraken), maar twee jonge topsprinters die elkaar nog vaak gaan tegen komen en er op jonge leeftijd al grote namen wisten op te leggen in massasprints. In tegenstelling tot klassementsrenners, telt er bij een sprinter slechts 1 ding en dat is winnen.

Lijkt me dus niet slim van De Lie of Jumbo.

0
Mystery Rider 18 oktober 2022 om 04:08

Die gaat eerder de weg inslaan van Gilbert – richten FDJ of AG2R – een Frans WT team.

0
Melkzuur 18 oktober 2022 om 09:13

Die zal DEZELFDE weg inslaan als Gilbert: vanaf 2024 (uiterlijk 2025) allebei bij Soudal-Quick-Step. Je hebt het hier voor het eerst gelezen. :-)

0

Headlines

Populair

Materiaalzone