Arkéa-manager ziet toekomst van Franse formatie somber in
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 11 september 2025 om 10:38

Arkéa-manager ziet toekomst van Franse formatie somber in

Arkéa-B&B Hotels zit al een tijdje in een lastig parket. Voor de Tour de France kondigde de Franse WorldTour-formatie aan dat beide hoofdsponsoren het aflopende contract aan het einde van het jaar niet gaan verlengen. Sindsdien probeert teammanager Emmanuel Hubert naarstig nieuwe geldschieters te vinden, maar hij klinkt nu niet erg optimistisch.

In de Tour de France – waar Arkéa-kopman Kévin Vauquelin knap zevende werd – zoemde nog een gerucht rond dat Hubert een nieuwe sponsor zou hebben gevonden, waarmee hij in ieder geval een doorstart zou kunnen maken op ProTeam-niveau. Bij het Franse medium RMC was de Fransman onlangs wel enigszins opgetogen.

Na deze eerdere berichten van relatief optimisme, slaat de teammanager nu een duidelijk andere, meer pessimistische toon aan. “We zijn nog lang niet op de goede weg”, geeft hij aan in gesprek met Le Parisien. “Ik wil blijven geloven, maar ik zie het einde van dit avontuur dichterbij komen. We hebben nog één laatste kans en ik wil blijven vechten voor de 140 mensen die zonder werk zouden komen te zitten als de ploeg zou verdwijnen.”

De tijd voor Hubert begint echter te dringen. De deadline voor het indienen van een licentie bij de UCI (voor het seizoen 2026) ligt op 15 september. Bij de renners van de ploeg komen ook maar weinig signalen binnen. Hubert moedigt zijn werknemers wel aan elders te tekenen, als deze mogelijkheid zich voordoet. Zo heeft de Belgische sprinter Jenthe Biermans al emplooi gevonden bij Cofidis.

In de Tour schreef WielerFlits al dat revelatie Kévin Vauquelin meer dan waarschijnlijk naar INEOS Grenadiers trekt. In zijn kielzog zouden volgens wielerjournalist Daniel Benson zijn huidige ploegmaats Embret Svestad-Bårdseng en Éwen Costiou dezelfde overstap maken naar de Britten.

RIDE Magazine
1 Reacties
En weer 140 man op straat....
Als Hubert echt iedereen aan het werk wil houden zal dat de zoektocht niet makkelijker maken: het vinden van een sponsor voor een PT is al een hele opgave maar als je ook het dames team en de opleidingsploeg in de lucht wil houden gaat het helemaal mission impossible worden. In theorie zou het nog wel mogelijk moeten zijn een sponsor voor een PT te vinden: de WT licentie zijn ze sowieso kwijt maar op basis van de huidige ploegenranking van 2025 hebben ze wel startrecht in alle WT koersen in 2026. Dat zou toch interessant kunnen zijn?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine