Arkéa-B&B Hotels houdt rekening met einde ploeg na 2025, paar kopmannen mogen weg
De toekomst van Arkéa-B&B Hotels ziet er niet rooskleurig uit. Dat is de conclusie die we kunnen trekken uit een interview van Le Télégramme met ploegmanager Emmanuel Hubert. “Momenteel worden onze teams met verdwijning bedreigd, dat is een feit”, vertelt Hubert. Door die onzekerheid laat hij enkele dure renners met een doorlopend contract vroegtijdig vertrekken.
Hubert bevestigt namelijk dat Clément Champoussin en Vincenzo Albanese mogen vertrekken, ondanks dat zij nog een doorlopend contract hebben tot eind 2025. Bij de vrouwenploeg gaat Maëva Squiban weg, volgens Le Télégramme koerst zij volgend seizoen voor UAE Team ADQ, dat haar laatste contractjaar heeft afgekocht bij Arkéa. “Op dit moment kan ik hen niets garanderen na 2025 en zolang zij een clausule in hun contract hebben, kunnen zij zich elders binden”, aldus de manager.
“Omdat ik niet weet wat de toekomst zal brengen, kan ik het me niet veroorloven risico’s te nemen. Ik moet zoals elk bedrijf kostenbesparingen doorvoeren, en dat betekent dat de loonkosten moeten worden verlaagd”, legt Hubert zijn keuze uit om de kopmannen ‘vrij’ te laten.
Fifty-fifty
Naast de mannenploeg komen ook de vrouwen en opleidingsploeg van Arkéa-B&B Hotels in gevaar. “Ik heb niet gezegd dat Arkéa en B&B Hotels niet zullen verlengen, want ik heb er altijd vertrouwen in, maar momenteel weet ik het niet zeker”, gaat hij verder. “Hoe bouw je een project als je nog maar één jaar en twee maanden zekerheid hebt? Ik kan niemand aantrekken, ik kan die renners niet geruststellen.”
Hubert geeft aan dat hij proactief met meerdere partijen spreekt om als sponsor toe te treden tot het Franse WorldTeam. “Op dit moment is het fifty-fifty voor 2026″, geeft de ploegbaas een indicatie over de overlevingskansen na volgend jaar.
Als sponsor zou ik dit niet accepteren: je betaalt tot eind 2025, dan mag je verwachten dat de ploeg zich tot die tijd 100% inzet om jouw merk te promoten. Nu al "grotere" renners laten gaan hoort daar zeker niet bij. Bovendien: wat voor boodschap geeft dit aan potentiële nieuwe sponsoren? Als je anderhalf jaar voor het contract afloopt niet verlengd gaat het team de uithangborden al wegdoen?
Raar verhaal, hier gaan vast nog vele vervolgen op komen.
Laat die volgende episodes inderdaad maar over aan de redactie.
Ze hebben nú financiële problemen en moeten nu hun duurste renners laten gaan om een kans te maken om 2025 door te komen. Anders hou je natuurlijk je kopmannen bij om levensbelangrijke punten te scoren voor de plek van de ploeg in 2026 waardoor je een aantrekkelijke bruid bent voor sponsors.
Edit redactie: Bedankt, dat was nog niet volledig in ons systeem en is inmiddels aangepast.
Hoelang is het geleden dat er grote successen werden behaald?
Julian Alaphilippe was - in feite- de laatste renner die presteerde. Maar dat gebeurde wel bij een buitenlandse ploeg. En ook in 2025 rijdt hij niet bij een Frans team!
Iets met oorzaak en gevolg?
De grote leegloop is nu al begonnen.
Dat het soms lastig is om nieuwe sponsoren te vinden is al sinds jaar en dag in het wielrennen maar altijd staan er weer bedrijven of suikerooms op die in de markt springen. Het is ook de eeuwige klaagzang van ploegleiders maar als het zo erg was dan zouden we al 40 jaar lang geen ploegen meer hebben.
Als we even kijken naar het jaar 2000, toen waren er 22 ploegen van het hoogste niveau en 46 profploegen. Dat aantal is wel een beetje overdreven aangezien er toen nog geen derde divisie was. Veel van die 46 zouden vandaag de dag een continental team geweest zijn. In 2005 was de verhouding 20 om 23 en hoewel het langzaam gaat blijven de aantallen wel omlaag gaan: dit jaar was het 18 om 17.
Op zich is de teruggang in PRT's wel te begrijpen want het opzetten van een profploeg vergt een behoorlijke investering en je hebt als sponsor 0 zekerheid qua startrecht en dus exposure. Maar het is wel een zorgwekkende ontwikkeling, PRT's hebben ook een belangrijke functie in de sport.