Arkéa-B&B Hotels houdt rekening met einde ploeg na 2025, paar kopmannen mogen weg
Clément Champoussin - foto: Cor Vos
woensdag 16 oktober 2024 om 15:33

Arkéa-B&B Hotels houdt rekening met einde ploeg na 2025, paar kopmannen mogen weg

De toekomst van Arkéa-B&B Hotels ziet er niet rooskleurig uit. Dat is de conclusie die we kunnen trekken uit een interview van Le Télégramme met ploegmanager Emmanuel Hubert. “Momenteel worden onze teams met verdwijning bedreigd, dat is een feit”, vertelt Hubert. Door die onzekerheid laat hij enkele dure renners met een doorlopend contract vroegtijdig vertrekken.

Hubert bevestigt namelijk dat Clément Champoussin en Vincenzo Albanese mogen vertrekken, ondanks dat zij nog een doorlopend contract hebben tot eind 2025. Bij de vrouwenploeg gaat Maëva Squiban weg, volgens Le Télégramme koerst zij volgend seizoen voor UAE Team ADQ, dat haar laatste contractjaar heeft afgekocht bij Arkéa. “Op dit moment kan ik hen niets garanderen na 2025 en zolang zij een clausule in hun contract hebben, kunnen zij zich elders binden”, aldus de manager.

“Omdat ik niet weet wat de toekomst zal brengen, kan ik het me niet veroorloven risico’s te nemen. Ik moet zoals elk bedrijf kostenbesparingen doorvoeren, en dat betekent dat de loonkosten moeten worden verlaagd”, legt Hubert zijn keuze uit om de kopmannen ‘vrij’ te laten.

Fifty-fifty
Naast de mannenploeg komen ook de vrouwen en opleidingsploeg van Arkéa-B&B Hotels in gevaar. “Ik heb niet gezegd dat Arkéa en B&B Hotels niet zullen verlengen, want ik heb er altijd vertrouwen in, maar momenteel weet ik het niet zeker”, gaat hij verder. “Hoe bouw je een project als je nog maar één jaar en twee maanden zekerheid hebt? Ik kan niemand aantrekken, ik kan die renners niet geruststellen.”

Hubert geeft aan dat hij proactief met meerdere partijen spreekt om als sponsor toe te treden tot het Franse WorldTeam. “Op dit moment is het fifty-fifty voor 2026″, geeft de ploegbaas een indicatie over de overlevingskansen na volgend jaar.

RIDE Magazine
18 Reacties
16-10-2024 15:52
B&B hotels is wel slechte naam aan het maken als sponsor de laatste 2 jaar
    16-10-2024 21:16
    In dit geval is het volgens mij hoofdsponsor Arkea dat weinig zekerheid biedt, B&B is cosponsor en zal meegaan met Arkea dat als bedrijf flink in de kosten snijdt op midellang termijn, alle sponsoractiviteiten worden heroverwogen
16-10-2024 16:39
Dit verhaal rammelt aan alle kanten. Je kunt als ploeg aankondigen dat je voor 2026 nieuwe sponsoren zoekt, absoluut. Ook dat de contracten met de hoofdsponsoren nog niet verlengd zijn. Maar als je nu gaat roepen dat je na 2025 geen zekerheid meer hebt en daarom nu dure renners al weg mogen dan klopt er iets niet. Dan staat de boel nu al op klappen en/of ze hebben door mismanagement nu al meer uitgegeven voor 2025 dan er volgens de lopende contracten gaat binnenkomen.

Als sponsor zou ik dit niet accepteren: je betaalt tot eind 2025, dan mag je verwachten dat de ploeg zich tot die tijd 100% inzet om jouw merk te promoten. Nu al "grotere" renners laten gaan hoort daar zeker niet bij. Bovendien: wat voor boodschap geeft dit aan potentiële nieuwe sponsoren? Als je anderhalf jaar voor het contract afloopt niet verlengd gaat het team de uithangborden al wegdoen?

Raar verhaal, hier gaan vast nog vele vervolgen op komen.
    16-10-2024 17:03
    @David Janssens
    Laat die volgende episodes inderdaad maar over aan de redactie.
16-10-2024 15:43
Spijtig dat hij niet het achterste van de tong laat zien (of dat er hier totaal niét wordt doorgeanalyseerd terwijl je een ploeg in een gelijkaardige situatie wél op het kapblok legt).
Ze hebben nú financiële problemen en moeten nu hun duurste renners laten gaan om een kans te maken om 2025 door te komen. Anders hou je natuurlijk je kopmannen bij om levensbelangrijke punten te scoren voor de plek van de ploeg in 2026 waardoor je een aantrekkelijke bruid bent voor sponsors.
    16-10-2024 16:07
    Of hij voorziet een B&B scenario, waar hij er gewoon niet meer vanuit gaat sponsoren te kunnen vinden: hij is zo netjes om dit aan zijn werknemers aan te geven, i.p.v. ze het laatste moment (over 12 maanden) mee te delen dat hun baan opgezegd wordt. Hiermee bespaart hij zich ook de schone schijn dat alles koek en ei is terwijl hij de benodigde nieuwe renners contracteert: we weten immers ook allemaal wat nu de algemene opinie over Pineau is. Overigens ga ik eerder uit van jouw redenatie, maar het zeker weten doen we niet.
16-10-2024 15:36
In het artikel staat dat Albanese een doorlopend contract heeft, maar daaronder vermelden jullie hem als aflopend.

Edit redactie: Bedankt, dat was nog niet volledig in ons systeem en is inmiddels aangepast.
    16-10-2024 16:31
    En Louis Barré heeft inmiddels getekend bij Intermarché-Wanty.
16-10-2024 16:01
De toekomst van het complete Franse wielrennen wordt met de jaren steeds onzekerder.
Hoelang is het geleden dat er grote successen werden behaald?
Julian Alaphilippe was - in feite- de laatste renner die presteerde. Maar dat gebeurde wel bij een buitenlandse ploeg. En ook in 2025 rijdt hij niet bij een Frans team!

Iets met oorzaak en gevolg?
16-10-2024 16:15
Goed moment voor een topploeg om Vauquelin of Mozzato te contracteren. Misschien valt er ook meer uit een Costiou te halen bij een andere ploeg.
16-10-2024 16:27
Gaat lekker bij B&B Hotels, maken zo geen goeie naam voor zichzelf..
16-10-2024 17:21
Nog volgens Le Télégramme zijn ook de nieuwe ploegen van Champoussin en Albanese al bekend, nl Astana en EF.
    16-10-2024 19:17
    @ Maillot à Pois
    De grote leegloop is nu al begonnen.
16-10-2024 15:38
Gaat slecht met het professioneel wielrennen steeds minder teams.
    16-10-2024 16:53
    Is dat zo? Aan de ene kant verdwijnen er ploegen en aan de andere kant verschijnen er weer nieuwe projecten. Het Spaanse wielrennen leek een aantal jaren geleden op sterven na doos maar met Equipo Kern Pharma en het hernieuwde Euskaltel is daar wordt daar weer gebouwd. Zwitserland had na het wegvallen van IAM Cycling ook niks meer maar zijn er nu met de projecten van Q36.5 en Tudor. Nederland had na het wegvallen van Roompot geen ProTeam meer maar daar is nu TDT Unibet.

    Dat het soms lastig is om nieuwe sponsoren te vinden is al sinds jaar en dag in het wielrennen maar altijd staan er weer bedrijven of suikerooms op die in de markt springen. Het is ook de eeuwige klaagzang van ploegleiders maar als het zo erg was dan zouden we al 40 jaar lang geen ploegen meer hebben.
    16-10-2024 17:48
    Daar heeft u wel gelijk in, misschien moet ik er iets neutaler naar kijken.
    16-10-2024 21:27
    @castroviejo triple double heeft wel gelijk. Er zijn steeds minder professionele ploegen, Het is absoluut waar dat er ook nieuwe projecten starten maar het is een feit dat er meer ploegen verdwijnen dan er bijkomen.

    Als we even kijken naar het jaar 2000, toen waren er 22 ploegen van het hoogste niveau en 46 profploegen. Dat aantal is wel een beetje overdreven aangezien er toen nog geen derde divisie was. Veel van die 46 zouden vandaag de dag een continental team geweest zijn. In 2005 was de verhouding 20 om 23 en hoewel het langzaam gaat blijven de aantallen wel omlaag gaan: dit jaar was het 18 om 17.

    Op zich is de teruggang in PRT's wel te begrijpen want het opzetten van een profploeg vergt een behoorlijke investering en je hebt als sponsor 0 zekerheid qua startrecht en dus exposure. Maar het is wel een zorgwekkende ontwikkeling, PRT's hebben ook een belangrijke functie in de sport.
    16-10-2024 23:34
    In 2000 was er wel degelijk een derde niveau.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine