Arensman over transfer naar INEOS Grenadiers: “Echt de beste stap”

donderdag 15 september 2022 om 12:12
Arensman over transfer naar INEOS Grenadiers: “Echt de beste stap”

foto: Cor Vos

Dat Thymen Arensman volgend jaar zal uitkomen voor INEOS Grenadiers, kon u eerder al lezen op deze site. De jonge Nederlandse ronderenner heeft nu echter ook voor het eerst gereageerd. “In deze fase van mijn carrière is verkassen naar INEOS Grenadiers echt de beste stap”, klinkt het.

De 22-jarige Arensman hoopt in dienst van de Britse sterrenformatie nog een stap te zetten als wielrenner. “Ik heb voor INEOS Grenadiers gekozen omdat het in deze fase van mijn carrière echt aanvoelt als de beste stap. Het was vroeger al mijn droomploeg. Een van de belangrijkste redenen om me bij dit team te voegen, is een vraag die mijn ouders me stelden. ‘Naar welk team keek je op als klein kind en droomde je om voor te rijden?’ INEOS Grenadiers was mijn antwoord.”

“Ik wil mezelf blijven ontwikkelen als renner, maar ook als mens. Dat is mijn ambitie. Ik heb het gevoel dat ik nog steeds stappen kan maken als klassementsrenner. Er is geen betere plek om dat te doen dan bij INEOS Grenadiers. Ik ben een renner van de lange inspanningen. Ik ben niet de meest explosieve coureur, maar ook op dat vlak maak ik stappen. Ik heb ook een voorliefde voor de klassiekers, dat komt misschien wel vanwege mijn achtergrond als veldrijder. Het is echt een droom die uitkomt.”

Rod Ellingworth, directeur bij INEOS Grenadiers, kan niet wachten om met Arensman samen te werken. “Thymen is zo’n opwindende renner, dat hebben we onlangs nog gezien in de Vuelta a España. Hij maakt deel uit van een grote groep van jonge klassementsrenners, die de komende jaren de basis van onze sport zullen vormen. Hij heeft een rijstijl die volledig past bij wat we in de toekomst willen bereiken. Hij zal ontzettend veel toevoegen.”

Arensman kan het niet geloven: hij zegeviert in de koninginnenrit van de Vuelta – foto: Cor Vos

Jaar van de doorbraak
Voor Arensman is 2022 het jaar van de doorbraak. Nadat hij in het voorjaar al indruk wist te maken in een zware Tirreno-Adriatico (6e in het eindklassement) en de Tour of the Alps (3e), reed hij ook een zeer aanvallende Giro d’Italia. De Nederlander werd er tweede in de koninginnenrit naar Aprica en dertiende in de eindafrekening. In de Vuelta a España deed hij er nog een schepje bovenop: Arensman won namelijk de zwaarste bergrit naar Sierra Nevada eindigde knap als zesde in het klassement.

Dit artikel delen:

36 Reacties

Oblomov 15 september 2022 om 12:54

Naar welke ploeg je vroeger opkeek lijkt me totaal geen basis voor een verstandige beslissing, maar goed.

Gelukkig zijn er ook wel rationele redenen aan te wijzen voor deze keuze. Hebben nog altijd met afstand de meest luxueuze trainingsfaciliteiten. Als hij daar nog een paar jaar gebruik van kan maken om zichzelf zonder de druk van het kopmanschap door te ontwikkelen, kan hij op zijn 25e als volgroeide renner ergens als kopman tekenen (of bijtekenen in die rol natuurlijk).

6
Tripodboom 15 september 2022 om 13:40

Als klein kind kan hij natuurlijk nooit INEOS Grenadiers hebben gezegd, want die ploeg bestond toen nog niet. Of het is verzonnen of hij zegt dit om zijn toekomstige werkgever te ‘pleasen’.

-1
Panache 15 september 2022 om 13:50

Hij bedoelt natuurlijk het team, niet slechts de sponsor. Dat snapt iedereen toch wel Tripodboom? Wat oude namen zijn:
TJV is ontstaan uit Rabo, UAE is ontstaan uit Lampre, EF is ontstaan uit Slipstream, Ineos is ontstaan uit Sky, etc.

4
Maillot à Pois 15 september 2022 om 13:54

@tripodboom
Ze hebben het niet gevraagd toen hij nog een klein kind was hé, ze vroegen het hem nu. Hij maakt gewoon even een vertaalslag, niets verzonnen aan.

2
Verweggistan 15 september 2022 om 14:26

Hij wilde vroeger al Skybot worden

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 15 september 2022 om 14:30

Ik heb toch ook het idee dat hij de druk van Nederlandse kopman bij tjv probeert te ontlopen (waar niks mis mee is; juist wel verstandig in deze fase van zijn carriere)

5
wimvl 15 september 2022 om 14:15

Prachtig voor Arensman, goede renner die in staat is om top 10 te rijden in alle rondes. Heeft ook een goede tijdrit in de benen, al viel zijn tijdrit in de Vuelta voor mij tegen. Hopelijk toont hij zich snel bij Ineos en wordt hij niet in een helpers rol geduwd. Het team van Ineos is zo sterk. Met al deze top renners is het niet makkelijk om kopman te worden. Misschien lukt het hem wel in kleinere rittenkoersen, maar ik vrees dat er te veel toppers zijn en hij zich zal moeten wegcijferen. Toch wens ik hem alle succes.

3
dakraamflats 15 september 2022 om 12:39

Edit: Klopt helemaal, is aangepast

2
stephano 15 september 2022 om 13:25

Jammer dat hij blijkbaar naar het verleden heeft gekeken. Ik denk dat TJV minstens zo goed zou zijn qua begeleiding, niveau en programma dat ze hem kunnen bieden.
Uiteindelijk is INEOS natuurlijk ook niet slecht natuurlijk. Ik heb er alleen minder mee.

2
Maillot à Pois 15 september 2022 om 13:52

Niet zozeer naar het verleden, wel naar de ploeg waarmee hij affiniteit voelt. Wat, zoals bij iedereen, voor een stuk subjectief en irrationeel is.
Objectief zal er wellicht niet zoveel verschil opzitten in wat beide ploegen hem kunnen bieden, en dan geeft dat subjectieve aspect de doorslag.

0
DeepBlue 15 september 2022 om 14:16

Ben wel benieuwd welke uitwerking de ketonen bij Arensman zullen hebben.
Had hem als enige serieuze NL rondetalent ook graag bij TJV gezien maar gezien het karakter van Thymen is iets minder druk van buitenaf misschien niet heel slecht zeker niet in deze nog jonge fase van zijn carrière.

2
Anton van Valouwe 15 september 2022 om 16:32

Ketonen nemen is een keus hoor, geen verplichting!

0
dakraamflats 15 september 2022 om 14:52

Ineos speelt tegenwoordig meerdere kopmannen uit, dus kansen genoeg. Wel opvallend, die keuze eigenlijk op basis van sky. Dat stond voor het treintje, en wat pindakaas. Laat ‘m maar effe 2 jaar kijken daar, misschien volgend jaar als helper in de tourploeg, en gedeeld kopman in Vuelta?
Jammer van die zonnesteek in de tijdrit, had best in de buurt van het podium AK kunnen komen. Gaat dat een puntje worden in de toekomst, niet tegen de hitte kunnen? Hij heeft een ongekend wapen, takelt minder af dan de anderen in de 3de week. Doe daar een puike tijdrit bij, durf (zelfs z’n eigen ploeg moest ‘m terugfluiten), en hondje Luna, en alles komt goed.
Al zie ik hem ook al graag in de Giro met 3 tijdritten.

2
Shinzawai 15 september 2022 om 15:51

Het was ongekend heet tijdens deze Vuelta, de warmste zomer in Spanje sinds ze zijn begonnen met meten in 1880. Dat hoeft dus niet per se iets te zeggen over de capaciteiten van Arensman om met ‘normale’ hitte om te gaan.

1
KevinK1986 15 september 2022 om 12:38

Moet natuurlijk altijd blijken of dit ook daadwerkelijk zo is. Kan zich in ieder geval in de luwte ontwikkelen naar een potentiële grote ronde winnaar!
Ben benieuwd!

1
ThorHushovd 15 september 2022 om 13:02

Nou iets meer behouden is ook realistisch. Hoeveel kansen krijgt hij om voor zichzelf te rijden? Zijn daar afspraken over gemaakt? Mogelijk niet, wat inhoudt dat hij de eerste twee jaren in dienst gaat rijden om ’te leren’. En daar is ook niets mis mee natuurlijk en kan ook goed uitpakken, maar kijk naar G. Hart. Ondanks dat hij al podium Giro reed, blijft hij een knecht die (alleen dit seizoen) al zeker 5 renners in de pickorde voor zich moet dulden. Staat tegenover dat als je zó onmiskenbaar goed bent – zoals Cano Rodriguez bewijst – dat je zelfs in dit sterrenensamble je kans krijgt. Dus het kan nog alle kanten op met Arensman. En ik vind het ook een hele leuke stap hoor! Ben gewoon heel benieuwd hoe het uitpakt.

0
Glorious 15 september 2022 om 14:19

Jumbo was mooi geweest, jammer dit

1
jooprioolpijp 15 september 2022 om 14:21

Zijn situatie lijkt me vergelijkbaar met die van voetballers die op jonge leeftijd naar Barcelona oid kunnen: je hebt een kans op het allerhoogste, maar ook een gerede kans op de reservebank terecht te komen terwijl je elders de ster van het team zou zijn. De begeleiding bij Ineos is vermoedelijk wel beter dan bij zo’n ploeg waar hij hoger in de hiërarchie terecht zou komen. Een man of drie, vier zullen in het begin wel boven hem staan (Bernal, Pidcock, Hart, Rodriguez?) – toch wat veel wellicht.

1
advocaat van de duivel 15 september 2022 om 15:03

Ik snap niet waarom renners in dienst willen gaan rijden, terwijl ze kopman mogen zijn in grote rondes bij een ander team…

1
EricV 15 september 2022 om 15:43

Een miljoen per jaar of een half miljoen per jaar. Is toch niet zo’n moeilijke keuze

0
achilles 15 september 2022 om 16:22

Arensman eindigde niet 13de maar 18de in de voorbij Giro.

Voor wie gaat Arensman sowieso moeten knechten bij Ineos?

Thomas: wordt volgend jaar 37 (!). Denk niet dat je daar nog een grote ronde mee kan winnen.
Bernal: eerst maar is zien of die nog terug op niveau geraakt.
Pidcock: moet nog kiezen tussen cross, mountainbike, klassiekers,grote rondes en alles daartussen. Als die nog enkele jaren combineert, wordt een topklassering in de grote rondes moeilijk.
Hart: werd in zijn enige grote ronde dit jaar de Vuelta 19de, Tour vorig jaar 60ste.
Daniel Felipe Martinez: kan vriezen kan dooien. Rijdt blijkbaar makkelijker top5 als knecht dan als kopman.
Sivakov: Goed maar zijn beste resultaat is 9de in een grote ronde. Lijkt me niet echt boven Arensman te staan in de rangorde.
Carlos Rodriguez: Groot talent, maar bitter jong. Zou er goed aan doen volgend jaar enkel nog is de Vuelta te rijden voor het klassement. En eindigde uiteindelijk ook na Arensman in de Vuelta.

De waarheid is dat de echte kleppers in het grote ronde wielrennen (muv een topfitte Bernal) ergens anders rijden dan bij Ineos. Ze hebben wel een rist toppers die aan elkaar gewaagd zijn voor de plekken 4 tot 8.

1
Wheely 15 september 2022 om 17:05

Komt bij dat de Vuelta zijn tweede grote ronde van het jaar was. Alles bij elkaar opgeteld komt hij met hele goede papieren binnen.
6e Tirreno, 3e Alps, 18e Giro, 2e Polen, 6e Vuelta.
Rit Polen, Rit Vuelta. Dat zijn wel resultaten genoeg om hem als mede kopman in de Giro te laten starten lijkt me.

2
jooprioolpijp 15 september 2022 om 17:22

In grote lijnen ben ik het met je eens. Arensman komt, op basis van een goed tweeëntwintigste jaar, ook in die grote groep subtoppers terecht. Hij zal daar vast een kans krijgen, maar met meer druk om meteen te leveren dan wellicht elders – een beetje ‘voor u tien anderen’.

0
filver 15 september 2022 om 12:30

Uiteraard de beste stap voor de beste renners

0
Anton van Valouwe 15 september 2022 om 12:43

Logische stap, ik blijf hem met plezier volgen!

0
Panache 15 september 2022 om 12:51

“Een van de belangrijkste redenen om me bij dit team te voegen, is een vraag die mijn ouders me stelden. ‘Naar welk team keek je op als klein kind en droomde je om voor te rijden?”

Tja, toen viel Team Blanco logischerwijs af. Had hem ook graag bij TJV gezien, maar de keuze voor Ineos is volkomen begrijpelijk en daar zal hij zich normaliter goed kunnen doorontwikkelen.

0
RodyTur10 15 september 2022 om 13:03

Toch opmerkelijk dat een renner dus opkijkt tegen een team. Het blijkt opnieuw dat wielrennen een teamsport is. Ik vond eerder Telekom (daarna Columbia) een heel mooie ploeg.

0
Het orakel van Ves 15 september 2022 om 13:24

Als je bij DSM vandaan komt is dit geen rare opmerking toch…

0
dnns1973 15 september 2022 om 14:40

Ineos prima keuze ook ik had hem persoonlijk liever bij Jumbo Visma gezien kwa begeleiding voor het ronde werk is Ineos samen met Jumbo en UEA de beste ploeg om naar toe te gaan kwa begeleiding daarnaast zal hij ook financieel hier niet verkeerd zitten

0
Huubi 15 september 2022 om 16:52

Goede keuze. Hopelijk mag ie in Giro voor eigen kans gaan.

0
De Siepel 15 september 2022 om 12:40

Prachtige renner…mooie stap voor hem. Itt Kelderman ook een winnaar.

-1
fransestinkkaas 15 september 2022 om 13:10

Wat heeft Kelderman hier nou mee te maken? Niet veel nummer 1 achter z’n naam maar één van de beste Nederlandse ronderenners van de afgelopen decennia. Kijk even naar al z’n top 10 noteringen. Wat hebben Kelderman en Arensman aan deze vergelijking?

4
Brabander 15 september 2022 om 13:15

Dit kun je toch gewoon zeggen? Het klopt nog ook.

2
Romāns Vainšteins 15 september 2022 om 13:30

Het is ook vaak hoe je een carrière begint dat bepaalt wat voor renner je wordt.

In de giro en vuelta was het nu en dan vet lachen met alle inspanningen en probeersels (inclusief interviews) van Arensman maar uiteindelijk flikt hij het wel en is er daarmee geloof voor de rest van zijn loopbaan.

2
fransestinkkaas 15 september 2022 om 14:27

Tuurlijk kan je dit zeggen, het is alleen onnodig. Ik kan over Arensman ook zeggen: hij is 22 en heeft de Tour nog niet gewonnen, in tegenstelling tot Pogacar en Bernal. Wat heeft iemand aan zo’n vergelijking? Iedereen bewandelt toch zijn eigen pad? En wat Kelderman heeft gedaan moet Arensman nog maar even doen, zo kan je het ook zien.

1
De Siepel 15 september 2022 om 22:01

@fransestinkkaas alle waardering voor Kelderman. Maar itt Arensman of bv Mollema mist Kelderman die winnaarsdrang. Heel knap om zo vaak bij de eerste tien te rijden, maar net dat stukje daadkracht om als eerste over de finish te komen mist Kelderman. Arensman heeft dat wel. En daar is niks aan gelogen…

2

Headlines

Populair

Materiaalzone