‘AOICC denkt aan toepassing safety car uit Formule 1 in wedstrijden’
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 22 november 2024 om 17:39

‘AOICC denkt aan toepassing safety car uit Formule 1 in wedstrijden’

De AIOCC, de overkoepelende organisatie van wedstrijdorganisatoren in het wielrennen, denkt er over na om een safety car zoals we die ook kennen uit de Formule 1 te gaan gebruiken in koersen. Dat werd tijdens een meeting van het AIOCC deze week besproken, volgens RadioCorsa.

De safety car is een wagen die in de autosport wordt gebruikt om de snelheid van de deelnemers te beperken bij grote ongelukken of gevaarlijke omstandigheden op het circuit. Tot de gevaarlijke situatie is opgelost, blijft de safety car voor de leider in de race rijden. Daarna mogen de deelnemers verder racen.

De organisator van Tre Valli Varesine, de Italiaanse wedstrijd dit jaar werd stilgelegd vanwege slecht weer, heeft al gereageerd op het idee van de AIOCC. “Het zou een idee kunnen zijn. Het belangrijkste is dat de wedstrijden niet worden stilgelegd, want dat brengt schade toe aan de organisatoren, aan de wielersport en aan de fans. Dat is het belangrijkste.”

Of de safety car er daadwerkelijk gaat komen, is nog even afwachten. Over het idee zijn nog geen knopen doorgehakt.

RIDE Magazine
7 Reacties
22-11-2024 19:32
En hoe doe je dat in een race situatie met renners overal? Herstart met tijdverschillen? In F1 gaat het om finnish volgorde. Bij wegwielrennen om tijd. Maakt het (mi niet onmogelijk maar wel zeer) ingewikkeld om toe te passen.
    22-11-2024 19:54
    Lijkt me praktisch niet haalbaar. Een compleet peloton kan je nog laten vertragen om wat voor reden dan ook maar als idd alles uiteen ligt zou je bij elke groep, of enkeling, een oppasser nodig hebben…
    Maar dat er nagedacht wordt is uiteraard goed…
    23-11-2024 08:03
    Dan komen de renners gewoon weer samen. Wanneer de safety car verdwijnt komen er weer nieuwe ontsnappingen. Jammer voor degenen die vóór de safety car situatie op voorsprong reden, maar dat heb je nu ook met spoorwegovergangen en bruggen. Soms heb je mazzel, soms heb je pech …
22-11-2024 17:42
een safety car op een parcours dat niet uit rondjes bestaat heeft natuurlijk veel minder waarde dan een safety car op een circuit. maar goed, alle kleine beetjes helpen.
    22-11-2024 18:17
    Een heel goed initiatief. Het wielrennen op de weg zal ook veel meer moeten overstappen naar koersen op bestaande vaste circuits.
22-11-2024 20:44
Hebben we rpde vlag/safety car niet al met neutralisaties en/of achter de auto van de koerzdirecteur naar een punt rijden?
    22-11-2024 21:51
    Dat klopt maar het probleem is dat er veel te weinig gebruik worft gemaakt van neutralisaties. Dat vereist een andere manier van denken. Het verminderen van gevaarlijke situaties dient prioriteit t.o.v. eventuele minder eerlijk koers verloop. Bij de F1 is dat middels de safety car al ingevoerd. Coureurs die daar van een safetycar voordeel hebben in de race hebben dan geluk gehad en daar zeurt niemand over. Een dergelijke instelling zou in het wielrennen heel wenselijk zijn.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine