Antonio Tiberi krijgt 4000 euro boete voor doodschieten kat San Marinese minister
foto: Cor Vos
dinsdag 28 februari 2023 om 09:51

Antonio Tiberi krijgt 4000 euro boete voor doodschieten kat San Marinese minister

Antonio Tiberi is veroordeeld voor een opvallend vergrijp. De 21-jarige Italiaan van Trek-Segafredo heeft in San Marino, waar hij woonachtig is, een kat doodgeschoten. Het ging om de kat van Federico Pedini Amati, de minister van Toerisme van het dwergstaatje. Tiberi moet een boete van vierduizend euro betalen.

“De beklaagde positioneerde zich met een luchtbuks – van het type Hatsan BT65 SB Elite – bij het raam van het appartement waar hij woont in San Marino”, citeert Corriere delle Serra uit het rechtbankverslag. “Hij loste schoten in de richting van de Via Istriani, waarbij hij opzettelijk de schedel raakte van een kat die zich verplaatste.”

De 46-jarige Federico Pedini Amati, die de kat had ‘geadopteerd’, belde de politie. Deze haastte zich naar de plaats van de schoten. De kat was in zijn hoofd geraakt en was op slag dood, bleek uit later onderzoek. Tiberi moest voor de rechter verschijnen en kreeg een boete van vierduizend euro opgelegd. De luchtbuks, die Tiberi een week voor het feit had aangeschaft, werd in beslag genomen.

Reacties minister en Tiberi
Pedini Amati vindt de straf te laag en stelde dat ‘zulke mensen’ niet geaccepteerd hoeven te worden in San Marino. “De kat stoorde niemand”, zei de minister. “Hij was al lang bij ons. Mijn dochter Lucia, drie jaar oud, vond het geweldig. Je kunt geen huisdier doden en wegkomen met een boete van 4.000 euro.” Hij zei het wel te waarderen dat Tiberi het feit toegaf.

Dat deed de renner voor de rechter. “Mijn bedoeling was simpelweg om het schietvermogen van het wapen te testen”, aldus Tiberi. “Ik mikte bijvoorbeeld op een verkeersbord. En ik geef toe dat ik – dom en onbewust – probeerde een kat… Tot mijn verbazing raakte ik het echt… Ik was niet van plan het dier te doden. Sterker nog, ik was ervan overtuigd dat het wapen niet dodelijk was.”

RIDE Magazine
106 Reacties
28-02-2023 09:52
Wat een complete idioot. Trek zou dit soort gekken moeten ontslaan
    28-02-2023 10:09
    Allereerst natuurlijk diep triest dat iemand -al dan niet bewust- een kat omlegd, maar ik kan mij ergens de onschuld nog wel voorstellen. De beste knul is nu 21, wellicht 20 toen het incident voorviel. Toen ik die leeftijd had waren mini-bikes net nieuw, scheurden we met 60km/h over de stoep bij de universiteit. Had ook fout kunnen aflopen denk ik nu (maar dacht ik toen niet).
    Dat hij gestraft is door het hof, is uiteraard volkomen terecht. Maar een ontslag voor iets wat niet aan zijn carriere gerelateerd is lijkt me overdreven.
    28-02-2023 10:12
    Secondant, ik was een jaar of 5 toen ik al inzag dat dieren leed berokkenen not done is. Ga jij me eventjes iemand zitten verdedigen omdat hij pas 20 was. Ongelooflijk.
    28-02-2023 10:17
    Na die hele toestand met Quinn Simmons voor een duimpje verwacht je toch wel een reactie van Trek inderdaad. Of ontslaan de meest terechte optie is weet ik dan weer niet, maar veel fans zal Tiberi er niet bij krijgen in het publiek of in het peloton zelf, laat staan bij collega's van zijn team.
    28-02-2023 10:23
    Secondant: ik ben ook die leeftijd en tuurlijk doe ik niet alles helemaal netjes en zo, maar een dier dat iemand niks misdaan heeft doden is buiten alle proporties. Het is een moordenaar! Als de volgende keer in San Marino iemand zijn wapen wilt testen... De rest zal ik niet afmaken, omdat ik dan gebanned wordt
    28-02-2023 10:27
    Laf dat je je zin niet afmaakt en ik poneer dan maar ff: wat is er erger? Iemand die per ongeluk een kat doodschiet uit imbeciliteit of iemand die dat na nadenken inschat als geldige reden om die persoon dan maar lekker zelf om te leggen?
    28-02-2023 10:33
    Hij mikte op de kat, dat is per definitie niet per ongeluk. Als ik een wapen op jou richt, de trekker overhaal en me dan verdedig met "ik wist niet dat het wapen dodelijk was" dan valt dat niet onder per ongeluk.

    Zo'n jongen hoeft toch helemaal geen baan meer te hebben in een branch die uiteindelijk bestaat bij de gratie van fans. Geen publiek, geen topsport. Voor zo'n hond hoeft niemand te kijken toch?
    28-02-2023 10:36
    Amerikaans team. Vinden ze daar heel gewoon.
    28-02-2023 10:39
    Romans: Zodra je de loper op de kat richt doe je dit allemaal bewust, ik vind een dierenleven evenveel waard als een mensenleven en nog meer waard dan een mensenleven van zo een ongelofelijke sukkel.
    28-02-2023 10:43
    Het richten doe je idd bewust. Maar was hij zich ook bewust van de impact?
    Uiteindelijk is dat meer de vraag: als hij oprecht dacht dat het aankomen zou als een kiezeltje op de bips maakt nogal een verschil.
    28-02-2023 10:49
    Als je had gegoogled en/of informatie had gekregen bij aankoop, waarvoor heb je het überhaupt nodig? Wist je dat dit bij mensen al ernstige verwondingen teweeg bracht. Laat staan bij een klein weerloos beestje. Het maakt niet uit hoe hij dacht het is en blijft een moordenaar die ontzettend dom is. Dit doet bij een beetje denken aan West Ham United voetballer Kurt Zouma die het ook zonodig vond om een kat heel vaak te schoppen. Beide zijn het complete idioten
    28-02-2023 10:50
    Hoe is het precies relevant of hij wist wat de gevolgen waren? Domheid mag nooit als verzachtende omstandigheid voor iets gebruikt worden lijkt me.
    28-02-2023 10:55
    Dat mag jou lijken maar dat speelt natuurlijk een immense rol. Domheid is immers direct koppelbaar aan het wel/niet kunnen bevatten van de impact van je acties.

    Hoe dan ook: hij moet 4 ruggen dokken. Wanneer ingeschat zou zijn dat hij echt niet spoort zou er een heel ander type straf uitgerold zijn. Jij probeert Tiberi te labelen als moedwillige psychopaat maar de rechter van dienst dacht daar zeer anders over.
    28-02-2023 11:04
    Idd ze zouden die gozer ze ballen eraf moeten schieten wat een mafkees.
    28-02-2023 11:06
    Stel je niet zo aan Ineos. En dan je enge opmerking over hem zelf ff neerschieten.
    28-02-2023 11:07
    Natuurlijk maakt de intentie wél uit, zowel strafrechterlijk als moreel. Daar heeft RV toch absoluut een punt.
    Ik vind 't een absolute idiote actie, en zijn leeftijd hoegenaamd geen excuus. Maar dierenleven meer waard dan het leven van een idioot? Dan gaan we een gevaarlijke toer op.
    28-02-2023 11:21
    @Romans
    Domheid houdt inderdaad zeker een verband. Alleen moeten we denk ik wel gaan oppassen hoe ver we dat moreel kunnen trekken.
    Ik ben persoonlijk wel een beetje klaar met mijn hele leven rekening houden met "cognitieve vermogens" die minder zijn dan de mijne. Lijkt me toch ook heel menselijk. Maar de morele standaard verschuift steeds meer naar een maatschappij waarbij er voor elke daad een excuus is...
    28-02-2023 14:34
    Ik probeer alleen wat perspectief te plaatsen hier… alsof anderen hier nooit wat gedaan hebben waar ze later spijt van hebben. Moraalridders.
    28-02-2023 18:00
    Helemal mee eens
    28-02-2023 23:54
    In Utrecht, Overijssel en Gelderland mogen wilde katten afgeschoten worden, de Koninklijke Jagersvereniging vindt dat dit voor heel Nederland moet gaan gelden. San Marino valt hier niet onder en hoe zie je op afstand het verschil tussen wild en tam?
28-02-2023 10:07
Gewetenloze types die voor de lol katten doodschieten dienen ontzettend uit mijn buurt te blijven. Ik druk mij veel te zacht uit als ik zeg dat ik ze haat.
Ik ga alvast ontzettend duimen dat de wielercarrière van Tiberi een totale mislukking wordt. Helaas kan ik het mij niet permitteren vele scheldwoorden te gebruiken want die zullen door de redactie worden verwijderd. Had ik wel deze mogelijkheid gehad dan zou menigeen hier zijn flauwgevallen. En Trek verder het dringende verzoek dierenmishandelaar Tiberi per direct te ontslaan. En verder een oproep aan alle media om zo negatief mogelijk over hem te schrijven.
    28-02-2023 10:14
    Ben benieuwd of er nog wat dierenvrienden in het peloton zijn die hem "dom en onbewust" van de fiets gaan rijden.
    28-02-2023 10:21
    Die jongen wordt gewoon een fietsende schietschijf voor het publiek, die kan echt niet meer veilig op zijn fiets stappen hoor. Dierenleed daar houden bepaalde types helemaal niet van.

    Voor de veiligheid van zijn collega's dient hij alleen al geweerd te worden uit het peloton.
    28-02-2023 11:25
    Die Tiberi kan maar beter uIt de buurt blijven van het Jachtluipaard uit Numansdorp, Arendsman en natuurlijk de Mol.
    28-02-2023 11:35
    Dat wordt lastig Sjors, hij rijdt morgen samen met Bauke de Trofeo Laigueglia...
    28-02-2023 12:01
    Brrrr, liever een kattendoder dan Jumbo naast me in het cafe
28-02-2023 10:32
"Je kunt geen huisdier doden en wegkomen met een boete van 4.000 euro.”

Dit eigenlijk vooral. Iets als een (lange) taakstraf in bijvoorbeeld een dierenasiel lijkt me toch ook wel op zijn plaats.
    28-02-2023 11:19
    Mee eens. Laat Trek hem maar verplichten tot het doen van werkzaamheden gedurende enige tijd in een opvang voor gehavende of verwaarloosde dieren. Hopelijk daalt dan enig besef bij Tiberi in en kan hij zijn berouw in iets positiefs omzetten.
    Het is een walgelijke daad, en voor mij niet te scharen onder jeugdige onbezonnenheid, van een 21-jarige mag je toch enige wereldwijsheid verwachten. Opvallend trouwens die milde straf in San Marino, in Italië moet je voor een soortgelijk vergrijp 4 maanden tot 2 jaar brommen.
28-02-2023 11:15
Voor de volledigheid in deze discussie, dit is het wapen: https://www.shogun.nl/hatsan-bt65sb-elite-pcp.html
Wat mij betreft toont het gebruikte wapen aan dat Romāns Vainšteins (die ik overigens zeer waardeer) zijn bewering van een kwajongensstreek en iets dat 'iedere jonge man kan overkomen' mank gaat.

Customer reviews:
"Deze buks is zeker niet voor in de tuin, maar voor op een schietbaan 50/100 meterbaan."
"Wij schoten er de eerst dag een brandblusser mee lek op 50 meter. Zeer krachtig geweer."
"Een demper is zeker aan te raden. Dit is geen gewoon luchtbuksje ! This is the real stuff !!!!"
"Deze Hatsan bijzonder indrukwekkend. Dit gaat nergens over. Ik had een schietkast maar na 10 schoten met dit wapen op deze schietkast lag deze in gruzelementen. "
    28-02-2023 11:21
    Er zitten daar nog mere rare reviews tussen joh

    "Ideaal om vanaf je dak die irritante koolmezen te liquideren. Geweldig."

    oke psychopaat gevonden....
28-02-2023 11:19
Wat een raar verweer ook. "Ik was niet van plan het dier te doden. Sterker nog, ik was ervan overtuigd dat het wapen niet dodelijk was."

Wat dacht hij, dat het beestje alleen gewond zou raken? En dat zou hij prima vinden?
28-02-2023 10:13
Ik ga er vanuit dat er vandaag nog een bericht volgt dat hij op staande voet is ontslagen bij Trek, toch?

Als je op 21-jarige leeftijd voor de lol een beetje zit te spelen met een luchtbuks en doelbewust een kat probeert te raken ben je gewoon een levensgevaarlijke psychopaat.
28-02-2023 10:14
Wel benieuwd wat Trek hiermee zal doen. Uiteindelijk blijft het een sponsorsport, kan hij nog van waarde zijn voor de sponsoren? Zijn identiteit zal altijd negatief belicht worden.
    28-02-2023 10:37
    Trek is woker dan woke, dus ik mag inderdaad hopen dat er op zijn minst een schorsing volgt.
28-02-2023 11:18
Wel meteen de meest absurde kop van 2023.

Verder snap ik niet wat Tiberi's job te maken heeft met dit incident. Hij is veroordeeld en gestraft door een rechter, punt. Zo werkt dat in onze samenleving, al hebben het groeiend aantal wannabe-rechters in de zetel daar duidelijk moeite mee. Moest het een leerkracht zijn die veroordeeld is voor zedenfeiten begrijp ik waarom z'n job in vraag kan gesteld worden maar hier staat dat er toch volledig los van. Benieuwd of de zin voor realisme ook zou verdwijnen als het om pakweg een buschauffer ging die de lievelingsduif van die minister zou afgeknald hebben.

Ik zou ontslag dus een enorm overdreven reactie vinden (net zoals bij Simmons trouwens).
    28-02-2023 11:22
    Zou jij in een een sport als wielrennen iemand die blijkbaar mogelijke gevaarlijke gevolgen van zijn acties heel slecht kan inschatten als werknemer willen?
    Zou je collega willen zijn van iemand die een kat doodschiet?
    28-02-2023 11:39
    Waarom is dat belangrijker "in een sport als wielrennen" dan bij een andere job? Want nogmaals, de buschauffeur die een duif doodschiet wordt écht niet ontslagen. Je kan je argument ook meteen doortrekken naar al renners en bij uitbreiding andere beroepsgroepen die ooit tegen 160km/h geflitst zijn op de snelweg (want die kunnen daar ook de gevolgen niet van inschatten).

    Ik beweer ook nergens dat ik graag zou hebben dat mijn collega's zich bezighouden met dierenmishandeling, net zomin als met andere strafbare feiten. Ik beweer wel dat ik het niet de taak van de werkgever vind om aan rechtspraak te doen, daar dient een rechter voor (en die heeft hier een straf uitgesproken).
    28-02-2023 11:48
    Bij wielrennen kan een onbesuisde actie dood of zwaar letsel tot gevolg hebben.
    En de rechter heeft niets te maken met of zijn collega's hem nog accepteren. De werkgever wel.
    28-02-2023 11:52
    De cancelcultuur is allang op WF doorgedrongen. Treurig
    28-02-2023 12:08
    [b]@Cochise[/b] De sponsoren van een wielerploeg zullen niet blij zijn met zo'n renner in de ploeg. Groot verschil met die buschauffeur.
    28-02-2023 12:09
    Het is inderdaad niet de taak van de werkgever. Maar als een werkgever de werknemer ontslaat na zo'n daad, vind ik wel dat die volledig in zijn recht staat.
    28-02-2023 12:14
    Dat geldt toch voor 80-90% van de beroepen? En dit incident maakt hem dus voor de rest van zijn leven in al zijn bezigheden onbesuisd?

    Ik hoop voor alle reageerders dat ze nooit wat mispeuteren in hun leven, want als ze dan met even weinig zin voor nuance worden aangepakt spelen ze meteen hun vrijheid, geld, job, huis en burgerrechten kwijt.
    28-02-2023 13:03
    @cochise Er zijn maar heel weinig beroepen waarbij beroepsgerelateerd gedrag tot groot letsel bij anderen kan leiden.
28-02-2023 10:25
Een geweldig groot talent, ooit zelfs wereldkampioen bij de junioren (ITT). Maar nu dus iemand waar ik niet voor zal supporteren. Dit is geen kattenkwaad (!) meer, maar sadisme.
    28-02-2023 11:17
    wat zal hij je support gaan missen
28-02-2023 11:59
Hmm, het is een idioot eerste klas waar ik in de toekomst nooit fan zal van zijn.
Een ploeg oproepen en dus meedoen met een cancelcultuur ben ik echter ook niet fan van. Laat de ploeg zelf maar een beslissing nemen zoals ik mijn beslissing neem om deze dwaas nooit te zullen supporten.
28-02-2023 12:38
El Pistolero 2.0
28-02-2023 10:37
Wat een zot, voor deze man ga ik dus nooit meer supporteren. Ik hoop voor hem dat hij op elk cruciaal moment in de koers een leegloper zal krijgen.
28-02-2023 10:42
Als ik iets te zeggen had bij Trek (helaas niet dus) ontsloeg ik hem op staande voet. Geen enkel respect voor zo'n idioot en zijn domme en ongeloofwaardige excuus. Moeten we echt geloven dat hij een luchtbuks koopt (waarom?) en niet weet dat zo'n wapen dodelijk kan zijn? Wat was zijn bedoeling dan? Het dier voor de grap verwonden?
    28-02-2023 10:59
    @Romans wellicht kun je nu beter stoppen met reageren. Je weet intussen ook wel dat je een volkomen verkeerde reactie hebt geplaatst. Dat praat (of schrijf) je niet meer recht.
28-02-2023 11:41
Ik mag hopen dat hij dezelfde behandeling krijgt in en rond het peloton als Zouma, de West Ham United speler die het nodig vond een kat uit het raam te trappen. Dit lijkt me nog wel een onsje heftiger. Zouma werd maandenlang in stadions nagezongen en kreeg een lange schorsing van z'n club.

Wat een debiel echt.
28-02-2023 12:04
Antonio is in trouble, lijkt het op.

https://twitter.com/SadhbhOS/status/1630502638239334401
    28-02-2023 13:07
    Daarnaast schrijft het AD dat zijn verblijfsvergunning ook in het gevaar is, al is dat mogelijk alleen gebaseerd op de uitspraak van de minister.
28-02-2023 13:40
Ik vind dat het woord 'bizar' nogal vaak misbruikt wordt. Maar volgens mij is dit het meest bizarre bericht wat ik hier ooit gelezen heb.
28-02-2023 14:55
Wielrenners zijn toch de moderne gladiatoren? De leeuwenkuil in met Tiberi dan maar?
Hij krijgt een klappertjespistool om zich te verdedigen tegen de grote katachtige.
28-02-2023 10:40
Ik probeer er het naïeve van in te zien: ik moet namelijk bekennen dat ik als klein ventje ook zo rond liep op het erf en een beetje blikjes aan het schieten was. Die miste ik de helft van de keren, en ze stonden nog dichtbij ook. Mikken was een ramp met dat ding. En bovendien zat er niet zoveel kracht achter. Toen liepen we weg en zat er een ekster in de boom, veel te ver om raak te schieten. Maar ik schoot wel en..... dat arme beest mieterde zo de boom uit. Vol ongeloof rende ik er naar toe en zag tot mijn schrik dat beestje liggen, met het kogeltje precies door zijn oog heen (!). Ik weet niet wat voor bizarre samensmelting van toevalligheden daar plaatsvond, maar het gebeurde wel. En ik kon het ook amper geloven. En voelde me bovendien extreem k*t dat ik een vogel had dood geschoten.

Enfin, ik was toen 12. Hij 21. Maar laten we proberen er van uit te gaan dat er ook zoiets door zijn hoofd speelde: dat hij oprecht geloofde dat die buks niet veel zou doen bij zo'n beestje en hij bovendien dacht hem nooit te kunnen raken.

Ja, en dan nog is het natuurlijk een droevig trieste, imbeciele actie. Maar ik mag toch hopen dat er geen intentie was om het dier pijn te doen. Dat maakt het gelijk tot een psychopate actie...
    28-02-2023 10:45
    Voila, merci. Ze bestaan dus toch nog online.

    Ik vreesde er even voor.
    28-02-2023 10:58
    Inderdaad is deze thread weer lekker uit de hand aan het lopen. Mijns insziens zegt dat meer over de reaguurders, dan over Tiberi.
    28-02-2023 11:09
    Ik heb als jochie wel eens een kikker met een rietje van achteren opgeblazen. Bijzondere ervaring die kikkerbilletjes
    28-02-2023 11:18
    @Tpinotfan
    Wat had je dan verwacht, de bedreigingen aan het adres van Tiberi zullen ook vast niet mals zijn. Kunnen we het wel een beetje gaan nuanceren maar de realiteit is gewoon dat als je als publiek figuur zo'n stomme actie begaat je zelf aangeschoten wild wordt.

    Had hij dat moeten/kunnen weten? Ja naar mijn idee wel. Moeten we nu medelijden gaan hebben met deze jongen? Lijkt me niet.
28-02-2023 11:05
Curiosity killed the cat
    28-02-2023 12:08
    Curiosity took 9 lives
28-02-2023 11:42
Buiten wat ik er inhoudelijk van vind, mis ik de wieler in deze flits
28-02-2023 11:48
Pfoe, ik ben aan het proberen ook in deze situatie wat nuance te vinden, maar ik heb daar toch wel wat moeite mee. Ik bedoel je hebt dus gewoon een levend dier, een kogel door zijn kop geschoten. En dan kom je weg met een boete van misschien één maandsalaris ofzo?

Ik hoop toch dat deze jongen een heel wat zwaardere straf gaat krijgen nog, want dit is me veel te makkelijk.
28-02-2023 11:51
kattekwaad
28-02-2023 12:40
Was het een Tiberische kat? Badum tiss
28-02-2023 13:06
Er zijn dus landen met nog lagere straffen dan Nederland.
28-02-2023 13:28
Is er al iets bekend over zijn programma voor dit seizoen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine