Antonio Tiberi revancheert zich op Monte Pana: “Koos ervoor mijn eigen tempo te rijden”
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 21 mei 2024 om 19:10

Antonio Tiberi revancheert zich op Monte Pana: “Koos ervoor mijn eigen tempo te rijden”

Na zijn mindere dag in de vijftiende etappe naar Livigno keek Antonio Tiberi met niet al te veel vertrouwen uit naar de ingekorte bergrit richting de top van de Monte Pana. De renner van Bahrain Victorious deed het echter meer dan uitstekend op de steile slotklim. Tiberi was na Tadej Pogacar en Daniel Felipe Martínez zelfs de beste klassementsrenner.

Tiberi moest aan de streep 33 seconden toegeven op Pogacar, die op de Monte Pana alweer zijn vijfde ritzege in deze Giro wist te boeken. De jonge Italiaan liep echter vooral uit op Thymen Arensman. Tiberi pakte vijf seconden op zijn grootste concurrent voor de witte trui, waardoor het verschil tussen beide mannen is opgelopen tot 24 seconden.

“Ik voelde me bij de start van de rit nochtans niet zo goed”, keek Tiberi na afloop met Cycling Pro Net terug op een veelbewogen dag. “Toen Tadej zijn aanval inzette, zag ik Arensman bijzonder hard wegrijden. Ik koos er echter voor om mijn eigen tempo aan te houden. Hierdoor hoefde ik geen extra inspanning te leveren. Ik wist zo zeer langzaam, slowly, slowly, weer naar Arensman toe te rijden.”

Er werd Tiberi ook nog gevraagd naar de chaos voor de start. Er werd namelijk lange tijd gesteggeld over hoe de door sneeuw geteisterde etappe nu verreden moest worden. “We leefden lange tijd in onzekerheid. Het ging alle kanten op, maar de organisatie heeft uiteindelijk wel de juiste beslissing genomen om de start van de rit te verplaatsen.”

“Koersen in en rond Livigno was gewoon niet mogelijk door de sneeuw, dat kon iedereen zien. En het is uiteindelijk nog een mooie rit geworden. Het was nog steeds een lastige etappe, ook omdat het de hele dag bleef regenen. Het was al bij al zwaar genoeg.”

RIDE Magazine
5 Reacties
21-05-2024 21:06
Heel verstandig, eerst even de kat uit de boom kijken..
21-05-2024 19:33
Ik denk dat hij het vooral lastig had zondag omdat het zo’n zware rit was. Niet perse een slechte dag, ik geloof dat hij wel vaker in echt zware ritten met veel hoogtemeters er net niet aan te pas komt. Dus wellicht valt hij nog wat terug en pakt Arensman hem nog
    22-05-2024 00:06
    Dan zullen ze bij Ineos toch eens een keer iets moeten ondernemen, want ik verwacht van UAE geen actie meer. Die geven vanaf nu alle ritten aan de vluchters of de sprinters, dus het zal aan anderen zijn om het lastig te maken...

    Bahrain gaat dit zelf uiteraard niet doen, en Bora vindt het ook allemaal wel prima met Martinez op de tweede podium plek...

    Dus dan zijn er slechts twee ploegen over, of eigenlijk maar één, die iets kunnen ondernemen. Ineos en Decathlon...

    We zagen vandaag al dat VPP niet hoeft te wachten op O'Connor, wat inhoudt dat ze alle ballen op het ploegenklassement zetten...

    Ineos pakt dus voorlopig overal naast... Geen wit truitje, en ook geen titel "best of the rest"...

    Dus als ze iets willen, zullen ze iets moeten ondernemen... Want Tiberi en Martinez rijden erg sterk....

    Martinez zie ik sowieso niet meer kraken, hij oogt fitter en sterker dan Thomas.... Dus is het enige wat er nog te winnen valt het wit...

    Arensman in de vlucht steken is uiteraard absurd dom, want dan krijg je gelijk een coalitie van Bora, Decathlon en Bahrain achter je aan rijden, die geen van allen hun plekje in de top vijf aan Arensman gaan weggeven.

    Dus zie ik maar één oplossing, en dat is dat de rijkste ploeg ter wereld eens het initiatief neemt, en dan wat langer dan twee kilometer om de concurrentie uit te testen.

    Ik ben benieuwd, maar verwacht dat het wel weer helemaal niets zal worden tot de laatste paar kilometer.
22-05-2024 06:54
Gaat dus Arensman de witte trui niet pakken?
    22-05-2024 07:32
    Tuurlijk wel, Tiberi (en Benno) gaan vandaag het hamertje tegenkomen. Aan Ineos om daar gebruik van te maken, zelfs af te dwingen. En dan zaterdag op de dubbelgrappa allout gaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine