Ambitieuze López: “Wil alle drie de grote rondes winnen”
Miguel Ángel Lopez tijdens de Tour de Suisse- Foto; Sirotti
dinsdag 29 december 2015 om 16:51

Ambitieuze López: “Wil alle drie de grote rondes winnen”

Miguel Ángel López beleefde afgelopen seizoen een prima eerste jaar in het profpeloton. De pas 21-jarige Colombiaan van Astana legt de lat voor zichzelf uitzonderlijk hoog, laat hij weten in gesprek met Biciciclismo. “De drie grote rondes hebben me altijd aangetrokken. Mijn droom is om ze ooit alle drie te winnen. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk. Het is zaak jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden.”

Voorlopig wacht López nog op zijn debuut in een grote ronde. Volgend jaar moet dat gebeuren in de Vuelta a España, meteen ook zijn hoofddoel van het seizoen. “Ik zal daar alle vrijheid krijgen omdat onze twee leiders daar normaal gesproken niet rijden”, zo doelt hij op Vincenzo Nibali en Fabio Aru. “Ik ga er het beste van maken. Het is belangrijk dat ik het vertrouwen dat ik dit seizoen heb opgedaan meeneem naar de Vuelta.” López werd dit jaar onder meer zevende in de Ronde van Zwitserland.

Quintana en Aru als voorbeelden
López, in 2014 winnaar van de Ronde van de Toekomst, spiegelt zichzelf graag aan zijn landgenoot Nairo Quintana en zijn ploeggenoot Fabio Aru, die allebei vier jaar ouder zijn. “Hun resultaten laten zien dat renners al op jonge leeftijd de sprong kunnen maken. Nairo won de Giro al toen hij 25 was, Aru wint de Vuelta eveneens op zijn 25e. Ik weet niet of het bij mij langer of korter zal duren, maar ook ik heb die ambitie.”

RIDE Magazine
44 Reacties
29-12-2015 20:32
De reacties hier laten goed zien waarom Nederland nooit meer een Tourwinnaar zal voortbrengen... Iedereen met grote ambities wordt gelijk de grond ingeboord.
29-12-2015 20:41
Nibali rijdt de Vuelta! Astana zonder Aru of Nibali naar Spanje kom nou? Ik zie Nibali en Aru niet samen in de Tour rijden…
29-12-2015 20:53
Het is een correcte vertaling. En hoewel ik dit een groot talent vind, klinken zijn uitspraken... on-colombiaans. Past niet binnen de (wieler)cultuur in Colombia. Hij doet ze overigens echt in het bewuste interview. Hij zegt overigens ook dat hij nog steeds moet ervaren wat het verschil is tussen 1 week (Zwitserland) en 3 weken.
Toch doet hij daarna de bewuste uitspraken en dat vind ook ik straffe kost, gezien het gebrek aan ervaring in een grote ronde (nul deelnames) en zijn piepjonge leeftijd. Zeker als hij erover praat dat het 'gewoon' een kwestie van je goed voorbereiden.. Hij 'weet' al kennelijk erg veel op jonge leeftijd.

In het beste geval is hij een megatalent met een on-colombiaanse bravoure en ambitie, maar gezien de omkadering in deze ploeg kan daar ook negatief op worden ingespeeld (en misbruikt) vanuit de ploeg. En types als Vino hebben daar geen moeite mee...
We gaan het zien. Ik hoop natuurlijk op het eerste scenario.
29-12-2015 20:55
Veel leden weten blijkbaar niet wie Miguel Angel Lopez is. Supertalent met de klasse van een Quintana en Betancur. Natuurlijk kan hij in de toekomst grote rondes winnen. Iemand met een dergelijk potentieel mag zichzelf ook die doelen stellen.

Het is wel een fantastisch fysiologisch verhaal. Qua bouw heeft hij namelijk weinig wat hem een klimmer pur sang maakt. Dat hij ondanks zijn bouw toch nog zo goed bergop gaat, geeft wel aan wat voor een kracht deze gozer heeft.

Nu is het wel af te wachten hoe schoon deze jongen is. Hij is natuurlijk wel jarenlang begeleid door het opleidingsteam van voormalig coureur Rafael Acevedo. Dat is/was nu niet de meest schone omgeving voor een Colombiaans wielertalent.
29-12-2015 21:06
Volgend jaar zal hij normaal de Vuelta rijden in dienst van Diego Rosa. Maar over een paar jaar kan hij zeker zelf top 5-kandidaat zijn.
29-12-2015 21:23
@redactie: graag wat van die domme reacties als 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is' en 'ik moet nog maar zien of ik hem moet geloven' oid verwijderen.

Wat een hoog calimerogehalte zeg. Leer allemaal eens gewoon het beloftencircuit volgen en ga dan maar eens een mondje opzetten. Als Oomen die bij de beloften continu uit het wiel werd gepoeft door Lopez deze uitspraak doet denken jullie allemaal ineens dat het mogelijk is en dat het allemaal volgens het boekje zal gebeuren. Ga toch weg.
29-12-2015 21:49
Deze renner durft zijn ambitie uit te spreken en is blijkbaar daardoor meteen verdacht. Wat een onzinnige reacties. Ik zou willen dat Nederlandse talenten dit durfen te uiten. Niks mis mee.
29-12-2015 23:25
Maar zou het niet verfrissend zijn om eens een dergelijk artikel te lezen en geen enkele reactie te zien waar gezond wantrouwen in zit? Iets wat echt enkel over de koers gaat? Waarbij dopingfrustraties geplaatst worden op een plek die daarvoor voorzien is... Ach, een mens mag dromen.

Echt zo vermoeiend, altijd die inhoudelijke discussie gaan liggen uitfilteren tussen dat repetitief geïnsinueer.
30-12-2015 00:20
@albertooo, ja is aangekondigd dat Rosa kopman wordt?
Daar verwacht ik niet veel van. ALthans, niet voor 3 weken lang.

Denk trouwens dat Aru of NIbali wel de Vuelta zal rijden. Het zou best kunnen dat López een Vuelta rijdt zoals Chaves in 2014. Een week kon hij mee (stond zelfs 5e).
30-12-2015 08:13
"Maar zou het niet verfrissend zijn om eens een dergelijk artikel te lezen en geen enkele reactie te zien waar gezond wantrouwen in zit"?

Ik herinner mij berichten over Yates. Ook winnaar ronde vd toekomst en toptalent. Daar ging het zo ver ik mij herinner niet over doping. De uitspraken van Yates gaven daar geen aanleiding voor en zijn ploeg Orica heeft een gunfactor (iets wat Astana zeker niet heeft). Posts op Wielerflits zijn altijd een samenspel tussen de poster en het nieuwsbericht.

Ik ben het met je eens dat het een verademing zou zijn wanneer Astana de dopinggeur die er om heen hangt van zich af kan schudden en werkelijk een schoon imago krijgt...
30-12-2015 13:43
Dus het enige wat tegen Lopez speelt is een ambitieuze uitspraak en zijn ploeg? Wat vanzelfsprekend meteen tot doping-verdenkingen leidt! Enkel niet-ambitieuze renners bij Belgische en Nederlandse ploegen moeten we hebben! Grijze middenmaat graag!

Wat een onzin... Weet er iemand ergens wel een goed wielerforum?
30-12-2015 14:57
@heuvelcolombia
Ik zou Rosa maar niet onderschatten. Dat is een gruwelijk talent. Hoe die reed in Milaan-Turijn en Lombardije: niet normaal.

Hij heeft nog nooit de mogelijkheid gehad om als kopman te starten in een grote ronde. Ik zie niet in waarom hij niet mee zou kunnen doen voor de top-10, of zelfs top-5.
30-12-2015 15:39
"Dus het enige wat tegen Lopez speelt is een ambitieuze uitspraak en zijn ploeg"?

Nee, je vergeet de valide argumentatie zoals die bijvoorbeeld werd gegeven door
Coldeportes op 29 december 2015 om 20:53.

"Wat een onzin… Weet er iemand ergens wel een goed wielerforum"?

Ligt er aan wat je onder een goed wielerforum verstaat. Wil je een Ivo Niehe toontje (alles is fantastisch, lekker naïef genieten van de koers)? Of stel je prijs op een tegengeluid zo lang het gestoeld is op kennis, ervaring en realisme?

Zelf vind ik de toon in dit nieuwsbericht met name 'fout' vanuit de struisvogels. Enkel vanuit die kant lees ik berichten die richting censuur neigen.
30-12-2015 17:58
Nou, ook in coldeportes' argumentatie zie ik hetzelfde hoor. Zij het beter uitgelegd en minder verontwaardigd. Maar ik blijf erbij: dat hij on-Colombiaanse uitspraken doet en zijn ploeg is samen nog steeds geen basis om hem meteen te verdenken.

On-Colmbiaanse uitspraken? Dat zou kunnen, ik ken hun mentaliteit niet zo. Maar ik gedraag me qua sport ook on-Belgisch (ben er meestal blij om niet zo te zijn) dus dat lijkt me nu ook niet echt een regel dat elke Colombiaan zo is? Het Astana-argument is en blijft onzin. Niet omdat hij daar rijdt, dat hij ook doping zou nemen.
Of ja... Vinokourov spuit vast iedereen eigenhandig in zodat Astana elke koers domineert met zijn middelmatige renners.

Maar goed. Het is me duidelijk: voor een deel van de volgers hier is het doodnormaal om jonge renners die ambitieuze uitspraken doen meteen te verdenken. Zonder enige vorm van substantieel bewijs anders dan de ploeg. Jammer, erg jammer.
30-12-2015 19:26
Dan mis je toch deze argumentatie:

"Toch doet hij daarna de bewuste uitspraken en dat vind ook ik straffe kost, gezien het gebrek aan ervaring in een grote ronde (nul deelnames) en zijn piepjonge leeftijd. Zeker als hij erover praat dat het ‘gewoon’ een kwestie van je goed voorbereiden.. Hij ‘weet’ al kennelijk erg veel op jonge leeftijd".
30-12-2015 23:02
DarioBirillo +1
31-12-2015 00:22
@Dariobrillo: -1
Niet fair om zo selectief uit een inhoudelijk onderbouwde post te 'citeren'

@Orakel: +1
Dank voor je reactie op ene DarioBrillo. Jij had wel de moeite genomen om de hele post te lezen. ;)
31-12-2015 08:47
Dom interview, domme discussie. Tijd om te gaan fietsen zodat er echt wat is om eventueel over te praten.
31-12-2015 09:58
@Romans niemand houdt jou tegen om totdat ze weer gaan fietsen hier te verdwijnen; )

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine