Ambitieuze De Plus: “In bepaalde koersen zal ik mijn eigen kans mogen gaan”

dinsdag 5 januari 2021 om 12:07
Ambitieuze De Plus: “In bepaalde koersen zal ik mijn eigen kans mogen gaan”

Laurens De Plus (midden) als eindwinnaar van de BinckBank Tour - foto: Cor Vos

Laurens De Plus kan niet wachten om zijn eerste wedstrijdkilometers af te werken in het tenue van zijn nieuwe werkgever INEOS Grenadiers. De Belgische klimmer krijgt bij de Britse sterrenformatie te maken met heel wat interne concurrentie. “Maar ik heb echt ambitie”, zo laat hij weten aan De Tribune.

Voor de inmiddels 25-jarige De Plus is 2020 een jaar om snel te vergeten. De klimmer kwam slechts vier koersdagen in actie voor Jumbo-Visma, aangezien De Plus sukkelde met zijn gezondheid en tijdens de coronabreak ook nog eens last kreeg van een vervelende heupblessure. “Ik ben wel blij dat ik uiteindelijk nog een paar koersen heb kunnen rijden.”

Afscheid van Jumbo-Visma 
“Zo heb ik de overwinning van de ploeg in Luik-Bastenaken-Luik kunnen meemaken. Dankzij de zege van Primož Roglič in Luik heb ik toch nog op een leuke manier afscheid kunnen nemen van de ploeg. Anders was het wel zuur geweest.” De Plus traint inmiddels weer pijnvrij en is klaar om te schitteren voor INEOS Grenadiers.

“Ik heb een goede winter achter de rug. Vorige maand heb ik een goede stage afgewerkt in Gran Canaria en deze week zijn we opnieuw vertrokken naar Gran Canaria. Ik was superblij toen ik op 1 januari voor het eerst het tenue van Ineos mocht aantrekken. Het gaf me een adrenalineboost. Ik kijk er echt naar uit om dit jaar weer te kunnen schitteren zoals in 2019.”

“Mijn rol bij INEOS zal niet zijn zoals iedereen waarschijnlijk denkt”
De interne ‘concurrentie’ is echter wel hevig met onder meer Egan Bernal, Geraint Thomas, Tao Geoghegan Hart, Adam Yates, Richie Porte en Pavel Sivakov. “Mijn rol zal niet zijn zoals iedereen waarschijnlijk denkt: ‘Laurens zal daar een beetje op kop moeten rijden.’ Neen, ik heb echt ambitie”, is De Plus duidelijk.

“Met de ploeg hebben we afgesproken dat ik nog altijd zal gaan voor de grote rondes en mee zal gaan met de toppers. In bepaalde koersen zal ik mijn eigen kans mogen gaan. Het plan is om goed te zijn in de Ardennenklassiekers en daar een vrije rol te krijgen. De andere koersen? Ik ben natuurlijk niet achterlijk. We hebben een superploeg en het zal fijn zijn om met de ploeg voor de overwinning te koersen.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

EricV 5 januari 2021 om 12:16

Prima knechtje

CechRepublic 5 januari 2021 om 17:17

Maar, maar, maar… hij heeft ambitie!

jvh93 5 januari 2021 om 12:20

Waar heb ik dit eerder gelezen?
Oh wacht, bij alle andere renners van Ineos die uiteindelijk alsnog op kop moesten rijden……

ThorHushovd 5 januari 2021 om 12:49

haha idd

VerstandOpNul 5 januari 2021 om 21:37

#FreeLaurens

rogierb 5 januari 2021 om 12:29

Succes met op kop rijden Laurens.

kelderfan 5 januari 2021 om 12:32

Ha, ha,
Ik hoop dat hij het niveau van 2019 weer kan laten zien. Hij heeft zijn bijdrage in het hogere niveau geleverd. Jammer dat hij voor Ineos is gegaan, want daar rijden meer jongens van zijn niveau.

rogierb 5 januari 2021 om 12:35

En van ver boven zijn niveau.

platteprijs 5 januari 2021 om 12:35

Hij gaat wel op een goed moment, want de oude hiërarchie is weg. Froome vertrokken, Thomas heeft een rotjaar achter de rug, Bernal evenzo. Hart wint de Giro. Sivakov en Carapaz hebben laten zien wat ze in hun mars hebben. Porte en Adam Yates zijn nieuw. Brailsford zal hier een nieuwe pikorde in moeten maken. Als De Plus snel indruk maakt heeft hij kans op een hoge positie daarbinnen.

Checco 5 januari 2021 om 12:36

Volgens mij verandert zijn rol tov die bij Jumbo weinig, hij wordt er gewoon een pak meer voor betaald.

Michelangelo 5 januari 2021 om 12:52

Volgens mij moet ik voor de afwisseling Checco eens gelijk geven…

Als hij echt zijn eigen kans wil gaan, dan had hij een ander / kleiner team moeten kiezen. Maar die hebben waarschijnlijk ook een iets korter loonstrookje.

S. Morgenstern 5 januari 2021 om 13:16

Klopt, bij Ineos is het opschuiven in de hiërarchie, zoals dat bij Jumbo wel mogelijk was geweest, zo goed als onmogelijk met de aankopen die ze daar weer hebben gedaan.

Desondanks zal een De Plus in de vorm van 2019 ook bij Ineos wel af en toe zijn kans mogen gaan.

nickdt 5 januari 2021 om 16:19

Klopt en dan willen ze volgend seizoen ook nog een Vlasov halen.

Nils96 5 januari 2021 om 12:53

Schattig dat hij dat denkt.

jooprioolpijp 5 januari 2021 om 12:54

Mijn glazen bol is helaas in reparatie, ik ben daarom wel benieuwd wat er nu terecht gaat komen van die aangekondigde koerswijzigingen bij Ineos. Alles overziend waren de resultaten over de afgelopen jaren toch wat mager voor het bezopen budget dat deze ploeg heeft, dus er is wel enige reden voor een ‘stukje herijking van de strategie’. Het zou leuk zijn als De Plus (die met die naam natuurlijk nooit bij een team dat door Jumbo en Hema gesponsord wordt kan rijden) daardoor de ruimte krijgt iets moois te laten zien.

harryjohan71 5 januari 2021 om 13:35

In de Giro, Tour en Vuelta was Ineos gedwongen hun strategie te wijzigen, omdat hun team/kopman niet sterk genoeg was. Door hun aankopen proberen ze dit weer recht te zetten. In de laatste dagen van de Giro hebben ze niet aanvallend gereden, maar Ganna en Dennis voor Hart op kop laten rijden tot iedereen er af was. Ganna mocht in de Giro alleen aanvallen, omdat ze geen geloof meer hadden in Girowinst. Hart heeft in de Giro alleen maar gevolgd. Dit geldt trouwens ook voor Sunweb die door middel van een treintje Almeida eraf hebben proberente rijden. Op zich verschilt de aanpak van deze ploegen niet met de aanpak van JV in de Tour en de Vuelta. Sterkste ploeg met een sterke klassementsrenner op kop en hopen dat de andere klassementsrenners afhaken. Als er een Ineos renner in een GT er bovenuit steekt krijgen we heus wel een treintje van Ineos en gaan ze echt niet aanvallend rijden voor het publiek. Winnen is dan het belangrijkste. De Plus mag dan in dit treintje plaatsnemen.

Sephiroth 5 januari 2021 om 13:55

Hun team was inderdaad niet sterk genoeg.. echter het feit dat Ineos niet sterk genoeg was in die grote rondes, is gewoon blamerend voor hun Budget.

Panache 5 januari 2021 om 13:17

Bernal, Carapaz, Castroviejo, Dennis, Ganna, Hart, Kwiatkowski, Moscon, Narvaez, Puccio, Sivakov, Sosa, Swift, Thomas en Van Baarle heb ik in 2020 allemaal op momenten voor eigen kans zien rijden. Logisch dus dat De Plus dat ook af en toe zal mogen, enkel niet in de allergrootste wedstrijd.

harryjohan71 5 januari 2021 om 13:37

@Panache Ze mochten voor eigen kans, omdat de kopmannen afhaakten. Als dit niet het geval was geweest hadden ze op kop van het peloton moeten rijden.

Chris Van Uden 5 januari 2021 om 14:08

Misschien in de Binckbank Tour weer voor eigen kans.. Verder in het treintje.

AWestie 5 januari 2021 om 13:44

Laurens de Plus wordt zo nog duidelijker de nieuwe Wout Poels. Leuk, het cadeautje van de Ardennenklassiekers maar als dat het is…

Gelukkig kon Wout Poels toentertijd dat cadeautje uitpakken met LBL op zijn palmares, hopelijk lukt dat Pluske ook.

Sephiroth 5 januari 2021 om 13:54

Leuke taal, maar ik zie het verschil inderdaad niet zo. Bij TJV mocht hij ook voor eigen kansen, had hij waarschijnlijk dit jaar een schaduwkopman mogen zijn in een grote ronde. De ardense klassiekers had hij ook wel mogen knallen vermoed ik. Hij werd alom gezien als opvolger voor de huidige 3-4 kopmannen bij TJV.

Nu zal het pittig worden voor hem om echt grote koersen te mogen dragen.
Enfin, ik wens hem veel geluk en vooral plezier voor zijn bankrekening. Dat hij hier wat langer mag blijven dan bij voorgaande Teams en zijn geluk kan vinden.

Romāns Vainšteins 5 januari 2021 om 14:28

Uiteindelijk draait het om benen. Als die van hem ineens factor 1,5 beter draaien dan 19 is hij kopman, draaien ze op 0,75 van 19 gaat ie of op kop dan wel niet mee.

KimJungPoels 5 januari 2021 om 14:34

Verschil is natuurlijk wel dat als het factor 1 is van 2019 hij waarschijnlijk nog steeds een stuk of 6-7 betere renners in de ploeg heeft zitten, en het dus ook veelal op kop knallen is.

Verder wel met je eens dat het uiteindelijk altijd aan je eigen niveau ligt, als je beter bent dan de rest ben je gewoon kopman. Alleen is beter zijn dan de rest bij Ineos wel moeilijker dan Jumbo, en bij Jumbo moeilijker dan bij de andere ploegen in het peloton.

Maar goed, ik geloof eigenlijk ook niet dat alle renners die van niveau de Plus zijn de ambitie moeten hebben om altijd overal kopman te zijn.

Quintenri 5 januari 2021 om 19:07

Als De Plus factor 1,5 keer zo goed is als in 2019, dan wint hij dit jaar alledrie de grote rondes denk ik. Weet je wel wat dat is, 50% verbeteren in een profpeloton?

KimJungPoels 5 januari 2021 om 14:32

Uiteindelijk zijn het toch altijd maar een paar ploegen die de echte prijzen verdelen. En Ineos hoort daar wel degelijk bij. Voor renners van het kaliber de Plus vraag ik me eigenlijk af of een volledig kopmanschap bij een kleinere ploeg nu wel zoveel gunstiger is dan een vrije rol links en rechts bij een absolute topploeg.

Misschien zou hij inderdaad eens wat vaker een ritje kunnen winnen uit een ontsnapping als kopman bij een kleinere ploeg. Maar ik denk dat hij bij Ineos/Jumbo eigenlijk meer kans heeft om eens een klassement van een week te winnen of een grotere eendagskoers. De Plus is denk ik toch net niet topper genoeg om echt een groot palmares op te bouwen.

Lalsacien 5 januari 2021 om 14:35

De Plus was zeer slecht behandeld door JV. De onderste steen zou boven komen in 2021!
Een aantal verdwenen (verwijderde) flitsers hadden inside information.
Ik zie in het bericht niet zoveel bijzonders.
Conclusie: niet zomaar uitgaan van het gelijk van schreeuwers zonder het etaleren van hun bewijzen.

Chris Van Uden 5 januari 2021 om 14:43

Als ik me goed herinner sprak De Plus dat zelf ook tegen ergens rond de tijd van het BK.

Lalsacien 5 januari 2021 om 16:44

Ook dat werd door die flitsers als onwaar bestempeld.

Michelangelo 5 januari 2021 om 16:59

Een aantal van deze verwijderde flitsers zag ik ook eerder als stokers dan als betrouwbare bron. Al deden ze soms heel stellig, als je de teneur zag van de doorsnee berichten van deze verwijderde flitsers, dan geef ik toch de voorkeur aan uitspraken van De Plus zelf qua betrouwbaarheid van de bron. Want veel van de berichten van deze posters waren standaard “pro-belgisch en vooral anti-TJV”.

Dus ook ik ga niet uit van het gelijk van sommige schreeuwers (die volgens mij ook weer terug zijn op het forum in een iets andere gedaante).

Frank V 5 januari 2021 om 17:03

De Plus is een gentleman mét zelfbeheersing. Hij komt er later wel op terug in zijn boek. Waarom hij niet meer opgesteld werd.

Joaquim Agostinho 5 januari 2021 om 15:56

Als je hard genoeg rijdt kom je vanzelf boven drijven. Maar in tegendeel tot b.v. Dumoulin die de TdF zou gaan winnen, is De Plus niet als kopman gehaald.

DeGroteMolen 5 januari 2021 om 19:52

Je zou toch verwachten dat De Plus kopman zou worden met die Giro overwinning op zak.

Woutje 5 januari 2021 om 16:06

Ik geloof er wel in. Komaan Pluske

john 5 januari 2021 om 16:22

ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat hij kopman zal zijn in de Acht van Chaam ,de draai van de Kraai en de Ridder ronde van Maastricht

Frank V 5 januari 2021 om 17:02

Hopt naar Ineos weg van 'het ploegje' dus die gaat op de brandstapel.

CechRepublic 5 januari 2021 om 17:14

Het is nu 2021 en die ONTHULLINGEN die me beloofd waren over hem heb ik nog steeds nergens gelezen.

DeGroteMolen 5 januari 2021 om 19:47

Zijn coming out? Of waar doel je op?

Deel Koeper 5 januari 2021 om 21:32

Ik was vergeten dat die nog koerste.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair