Alvarado wereldkampioen na gevecht met Worst en Brand
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 1 februari 2020 om 15:53

Alvarado wereldkampioen na gevecht met Worst en Brand

Ceylin del Carmen Alvarado is de nieuwe wereldkampioen veldrijden bij de vrouwen. De Nederlandse raakte in Dübendorf verwikkeld in een interessant gevecht met Annemarie Worst en Lucinda Brand, die zij pas in de laatste meters in haar voordeel besliste.

Kan Sanne Cant de vier Nederlandse topfavorieten Ceylin del Carmen Alvarado, Lucinda Brand, Annemarie Worst en Yara Kastelijn verrassen op het wereldkampioenschap veldrijden voor vrouwen in Dübendorf? Dat was een vraag die vooraf veel werd gesteld, maar achteraf met een duidelijke “nee” beantwoord kon worden.

Cant stelt teleur, Nederlandse dames doen dat niet
Dat werd in de eerste ronde snel duidelijk. De vier Nederlandse dames hadden hun start duidelijk niet gemist en sloegen direct een kloof met de rest van het deelnemersveld.

Katherine Compton, Ellen van Loy en Evie Richards hikten als eerste achtervolgers na de eerste ronde al tegen een achterstand van vijftien seconden aan, terwijl Cant op meer dan dertig seconden volgde. Een nieuwe wereldkampioene was daarmee in de maak.

Kastelijn haakt af
Maar wie van de vier Nederlandse dames zou de regenboogtrui voor zich opeisen? De daaropvolgende rondes gaven meer duidelijkheid. Na een versnelling van Alvarado in de tweede ronde moest Kastelijn afhaken, terwijl Brand op kraken stond. Kastelijn kreeg meteen twintig seconden aan haar broek, maar Brand kon met pijn en moeite het wiel houden.

Lucinda Brand, Ceylin del Carmen Alvarado en Annemarie Worst strijden om de titel – foto: Cor Vos

Brand in de achtervolging na zadelbreuk
Later bleek waarom: de Nederlandse had een zadelbreuk, waardoor ze in de derde ronde van fiets moest verwisselen en een gat van tien seconden dicht moest rijden met Alvarado en Worst. Dat deed Brand met veel bravoure én met dank aan een kleine wapenstilstand vooraan, waardoor de drie dames samen aan de slotfase van de cross begonnen.

Alvarado, Worst en Brand blijven over
In de laatste twee rondes hing Brand constant aan het elastiek. Alvarado en Worst waren de beteren, maar zolang zij Brand nog in hun kielzog hadden, was nog niks beslist. Met zijn drieën stevenden zij op de streep af. Op de laatste brug moest Brand definitief een gaatje laten, waardoor Worst en Alvarado in een sprint-a-deux voor de wereldtitel mochten gaan.

Alvarado is wereldkampioen
Alvarado bleek in deze sprint over het meeste overschot te beschikken, waardoor zij zich in Dübendorf  tot de nieuwe wereldkampioen bij de vrouwen kroonde. Worst en Brand zorgden op de plaatsen twee en drie voor een volledig Nederlands podium. Cant kwam pas drie minuten na Alvarado over de streep: zij is haar wereldtitel definitief kwijt.

Het podium in Dübendorf – foto: Cor Vos

flag-ch Wereldkampioenschap veldrijden 2020
Uitslag elite-vrouwen
flag-nr1 flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado in 45m20s
flag-nr2 flag-nl Annemarie Worst op 1s
flag-nr3 flag-nl Lucinda Brand op 10s
4. flag-us Katherina Compton op 1m
5. flag-nl Yara Kastelijn op 1m26s
6. flag-gb Evie Richards op 1m44s
7. flag-it Eva Lechner op 2m25s
8. flag-be Ellen Van Loy op 2m46s
9. flag-be Laura Verdonschot op 2m52s
10. flag-fr Marlene Petit op 3m06s

RIDE Magazine
108 Reacties
01-02-2020 16:25
Ik hang weer een nieuwe foto boven mijn bed.
01-02-2020 16:25
Worst moet wel leren om volwassener met teleurstelling om te gaan. Was met het NK ook al zo. Ik snap de teleurstelling, maar het ziet er echt niet uit. En ze bewijst er haarzelf ook geen dienst mee. Toch eens proberen om daar handvaten voor te verzinnen en anders mee om te gaan. Hier ligt misschien ook wel een stukje verantwoordelijkheid van de ploeg. Misschien eens een sportpsycholoog inhuren.
    01-02-2020 16:27
    Jij kan dat prima.
    01-02-2020 16:28
    maar wel begrijpelijk, niet iedereen kan dat even goed verbergen en dat heeft tijd nodig al ging Avorada daar vorige week wel heel wat beter mee om en dan nog met pech.
    01-02-2020 16:29
    In interviews vind ik haar uitermate onaardig en alleen geinteresseerd in haar eigen resultaten. Dat hoort misschien wel bij een topsporter, maar bij haar is het naar.

    Ze lijkt me, wat ik in interviews zie, iemand die eigenlijk vindt dat zijzelf by default als eerste aan de beurt is en het eigenlijk heel ongepast vindt als dat niet zo is. Een soort extreem entitlement.

    Ik sprong dan ook van de bank af bij de eindsprint :)
    01-02-2020 16:34
    Ik vind dit zo'n gezeur en gemuggenzift. Ze was op 100 m na wereldkampioen, moet je dan gaan staan juichen?
    01-02-2020 16:42
    Als je dit serieus meent, dan kan een psycholoog inderdaad geen kwaad. Maar niet zo zeer voor Worst.

    Kom op zeg, dit soort teleurstellingen en uitingen daarvan is toch inherent aan dit soort koersverloop?
    01-02-2020 16:50
    Alle kritiek hier ten spijt, is het wel degelijk een terecht verbeterpunt. Lucinda zal niet minder teleurgesteld zijn, en ik snap dat ieder mens z'n teleurstelling op een andere manier uit. En dat het deels ook overmacht is. Toch is het iets om over na te denken. Want ze komt er niet goed uit. Gaan we dit elke keer krijgen als ze een grote wedstrijd verliest? Mensen gaan dat heel snel zat zijn. Een veertienjarige mag met een pruillip staan. Een drieëntwintigjarige misschien ook wel een keertje of twee. Maar daarna is het wel genoeg. Nogmaals ik begrijp de teleurstelling. Een drieëntwintigjarige (in tegenstelling tot een veertienjarige) moet uiteindelijk bij zichzelf ten rade gaan hoe ze dit kan verbeteren. Juist ook voor haarzelf. Want nogmaals, het ziet er niet uit. En als ze dat niet kan of wil, dan linea recta het campertje in en rechtstreeks naar huis, en niet meer met dat lange gezicht voor de camera. Dient namelijk helemaal nergens voor. En dat laatste zeg ik een misschien een beetje bot, maar het is goed bedoelde kritiek.
    01-02-2020 16:52
    @apemantus
    Alvarado had vorig jaar ook een gezicht als een oorwurm na het WK. Zij moet ook in therapie, begrijp ik?
    01-02-2020 16:53
    Ik snap beide kanten wel. Ben groot fan van Annemarie, vind het ook een hele leutige spontane meid en ik begrijp haar teleurstelling ook volkomen. Maar als Sanne Cant zo op het podium staat wordt ze door de hele goegemeente afgemaakt.
    Verder vind ik het persoonlijk niet zo'n punt (ook niet bij Cant). Teleurstelling en andere emoties horen bij de sport
    01-02-2020 16:56
    @ Apemantus Maar waar dient jouw reactie dan eigenllijk voor: zij zal jouw "raad" niet opvolgen en haar emoties, of jij ze nou wel of niet goedkeurt, zijn zeer begrijpelijk.
    01-02-2020 17:07
    We gaan zien waar dit gaat eindigen mensen. Ik hoop in ieder geval voor haarzelf dat ze er meer vat op krijgt.

    Zeer leuke renster. Heel competitief ook. Ik begrijp het best hoor. Maar het zou zonde zijn als dat doorslaat in het negatieve. Mensen om haar heen zouden haar daar op moeten wijzen.
    01-02-2020 17:22
    @Apemantus, je zegt dat je het begrijpt, maar uit je opmerkingen blijkt het tegendeel...
    01-02-2020 17:32
    Het ene hoeft het ander niet uit te sluiten Hennie.

    (En voor de mensen die de teleurstelling van andere rensters erbij halen, Ik zou zeggen kijk de herhaling nog eens en vergelijk. Van een compleet andere orde. En dat is het laatste wat ik er over zeg. Jullie gaan maar lekker onder elkaar discussiëren.)
    01-02-2020 17:41
    Ben het Apemantus eens.

    En ik denk dat gezien de reacties hier veel mensen niet malen om nationaliteit, maar moeite hebben met zure gezichten op het podium, ongeacht nationaliteit.

    Ik vind de emotie mooi in de sport, zowel vreugde als verdriet. En dat mag gezien worden. Maar ik denk ook dat Worst nog beter moet leren de balans te vinden tussen de eigen teleurstelling en het respect voor de tegenstander op het podium. En dat doe je niet door als een oorwurm op het podium te staan.

    Geloof maar dat Brand minstens net zo teleurgesteld was. Maar op het podium deed ze in ieder geval haar best om iets van de ceremonie te maken. Voor de winnares, maar ook voor het publiek.

    Ik vind Worst vaak leuk en ontwapenend in interviews. Maar dit soort huldigingen dragen niet bij aan haar populariteit of de "gun factor". Grote kampioenen zijn niet alleen groots bij winst, maar nog meer bij verlies.

    In die zin altijd hele diepe buiging voor Vosje. Sportvrouw op en top, maar ook groots in nederlagen.
    01-02-2020 18:00
    Sommigen zijn meer bezig met of de houding van een renner/renster ze bevalt dan met de koers zelf. 'Mensen zouden haar wel eens niet zo sympathiek kunnen vinden.' Ja, misschien mensen die net zo kortzichtig zijn als jij.
    01-02-2020 18:08
    @Ten Dam,

    wie je favoriet is wordt denk ik voor een deel bepaald door de prestaties, en voor het andere deel hoe een sporter je "raakt".

    En ik zie graag emotie bij winst en verlies, inclusief bijbehorende tranen. Maar ik zie ook graag een topsporter die zonder blikken of blozen kan beamen als iemand beter was op de betreffende dag of moment. Terwij een ander het misschien wel geweldig vindt als een sporter helemaal bij zichzelf en de eigen prestatie blijft.

    Is dat kortzichtig? Of gewoon menselijk? Ik hoop eerlijk gezegd het tweede.

    En ongeacht de gun-factor: uiteindelijk mag van mij altijd de beste winnen!
    01-02-2020 18:12
    @apemantus, wat een onzin, emoties horen nu éénmaal bij de sport, zowel bij winst als verlies en iedereen uit dat op zijn eigen manier en ook mannen, remember Mathieu VDP na zijn brute pecht in Luxemburg en hij is ondertussen toch uitgegroeid tot nen hele vent dacht ik ...
    01-02-2020 18:15
    Ik denk dat iedereen het wel begrijpelijk vind en dat het normaal is voor een sportmens om teleurgesteld te zijn met zo'n tweede plek. Maar er is een verschil tussen teleurstelling/verdriet aan de ene kant, en zuur/chagerijnig aan de andere kant. Worst komt zuur en chagerijnig over, en daar hebben mensen denk ik meer problemen mee dan gewoon een begrijpelijke houding van verdriet en teleurstelling
    01-02-2020 18:30
    Gilberto, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
    01-02-2020 18:39
    Handvaten? Je bedoelt zeker handvatten?
    01-02-2020 18:52
    Beide zijn correcte spelling Pietspeed. Dank je wel voor je zeer inhoudelijke bijdrage.
    01-02-2020 18:59
    Niemand zegt dat Annemarie Worst niet teleurgesteld mag zijn. Het neemt bij haar echter zulke extreme vormen aan dat het in meerdere opzichten tegen haar werkt. Ze moet daar vooral voor haar eigen bestwil verandering in proberen te brengen. Hoewel het op de lange termijn ook invloed kan hebben op de gunfactor, zoals iemand anders al aankaartte. Maar vooral voor haar zelf dus, met een beetje meer waardigheid daar op het podium staan. Om over de flashinterviews nog maar te zwijgen. Is voor haar toch ook niet leuk om op die manier bij de mensen in de huiskamer te komen? Klein beetje verder denken mensen, en niet meteen in de verdediging springen.

    En nu echt basta!
    01-02-2020 21:04
    Hup Worst, f#ck gehuil van anderen die denken te weten hoe jij beter jou zou kunnen en moeten zijn.
    02-02-2020 08:59
    Apemantus
    Gezien je reacie ben jij eerder toe aan een psycholoog, je reactie is een bewijs niets van topsport te begrijpen
    02-02-2020 09:28
    raar dat zij die vrezen dat het kan doorslaan naar het negatieve en dat willen vermijden, net degenen zijn die het in de richting van het negatieve duwen. laten we 't een verlicht moment van zelfreflectie noemen
01-02-2020 16:26
Waaw, wat een wedstrijd, wat een finish en idd een verdiende en gedroomde winnares al had ik haar vooraf de minste kans gegeven van de drie. En wat een beelden van na de finish, wat een emotie en dan het podium, een breed lachende winnares tussen 2 treurwilgen, begrijpelijk en al goed dat oppertreurwilg Cant vandaag in het sant beet en hoe.
01-02-2020 16:30
Zurig en ietwat suggestief interview van Verdonschot, beetje jammer.
    01-02-2020 16:33
    Het is wel zo dat Alvarado echt veel beter is geworden. Vorig jaar was bv. Evie Richards nog een klasse beter, dat is nu omgekeerd. Verdonschot overschat zichzelf misschien 'n beetje, maar niet zo heel veel.
    01-02-2020 16:37
    Denk ook vooral wanhopig interview. Als je denkt dat je alles goed doet, en je zet geen stappen, dan kan ik me voorstellen dat je het niet meer weet.

    Zurig? Suggestief? Ja, een beetje. Maar ze weet het echt niet denk ik. Maar vergelijk het met het wielrennen op de weg; structuren in Nederland zijn simpelweg veel verder ontwikkeld.
    01-02-2020 16:37
    Alvardao won vorig jaar al een wereldbeker, Verdonschot niet. Die suggereert meerdere keren dat ze dit jaar een "immense"of "grote"stap heeft gemaakt , terwijl het verschil er eerder al was.
    01-02-2020 16:49
    Ik vond het juist heel eerlijk. Maar ik heb Laura dan ook graag. Maar je voelt gewoon de wanhoop. Ze weet het ook echt niet
    01-02-2020 16:52
    @ Thijs E welke wereldbeker won ze? Dacht dat ze alleen in Brussel had gewonnen en dat is geen wb
    01-02-2020 16:54
    Ceylin won vorig jaar ook al gewoon een klassementswedstrijd bij de elite. Dat zij Richards (ruim) voorbij gegaan is, ligt waarschijnlijk ook voor een groot deel aan Richards. Die kwam twee jaar terug heel hard binnen met onder meer die geweldige zege in Namen, maar heeft sindsdien niet voor de cross gekozen en ook blessureleed gehad. Richards is ook nog 1,5 jaar ouder trouwens.
    01-02-2020 16:54
    Nee Alvarado won vorig jaar geen WB cross, Zij won de DVV cross in Brussel waar geen Vos, Brand, Worst, Betsema en de betere buitenlanders aan de start stonden.

    Alvarado heeft inderdaad een heel grote stap gezet, maar dit is ook niet onlogisch gezien haar leeftijd. Verdonschot blijft gewoon hangen en wordt zelfs minder en dat zal haar wel een beetje frustreren.
    01-02-2020 16:54
    @Stijn: klopt. DVV in Brussel
    01-02-2020 16:56
    @-Stijn- >>> Misschien bedoelt ie het wereldbeker klassement? Dat won ze bij de beloften. Overtuigend ook. Zevende ook al in het klassement mét elite toen. En als ze naar de VS was gegaan, had ze Sels en Keough ook wel gepakt en zat ze top 5. Ceylin heeft deze zomer een enorme stap gemaakt, maar geheel onverwachts is het toch niet.
    01-02-2020 17:15
    Ik bedoelde Brussel, maar dat was toen inderdaad DVV, mijn fout. Wel een klassementscross, geen WB.

    Worst wint dit jaar de WB door een foutje van CDCA, en vandaag is het andersom. Verder heldere analyse achteraf op Sporza over het Vlaamse vrouwen veldrijden, weinig tot geen talent, geen investeringen en nu bijna een soort negatieve spiraal. En jammer genoeg uit Verdonschot dat zo.

    Ik denk dat als ze het positief benaderen en de NL-dames (allen in Vlaamse loondienst...) als uithangbord gaan gebruiken, er ook Vlaamse dames komen.
    01-02-2020 20:33
    de progressie van alvarado was aanzienlijk groter dan verwacht, maar wel enigszins in de lijn der verwachtingen, zoals dat ook bij van anrooij het geval zal zijn.

    betsema vorig jaar en kastelijn dit jaar, dat zijn degenen die 3 stappen lijken te hebben overgeslagen.
01-02-2020 16:32
Wat een vreemde verbittering bij Verdonschot. Alle Nederlandse rijden in Vlaamse dienst en doen niks anders dan de Belgische.
    01-02-2020 16:56
    Ze is gewoon eerlijk en wanhopig. Ik kan dat best begrijpen
01-02-2020 16:49
Conclusie na vandaag vwb de dames: de Nederlandse jonkies hebben de macht definitief gegrepen. En: normaal gesproken gaat van Anrooij over één à twee jaar iedereen op een hoopje rijden.
01-02-2020 16:56
Snap de teleurstelling van Worst wel, maar zoals ik de wedstrijd zag heeft de beste gewonnen. Ik dacht halverwege steeds dat Alvarado zou vertrekken met nog 1 - 1,5 ronden te gaan. Schitterend slot gezien, hoe Alvarado dat heuveltje over vliegt, amai!
01-02-2020 17:37
Prachtige wedstrijd, spannend tot het eind. Knap dat Alvarado haar sterke ontwikkeling van de laatste tijd zo weet te bekronen; had niet verwacht dat ze in de eindsprint nog over Worst zou komen maar ze had dus net wat meer over. Mooie race ook van Brand. De troosteloze entourage viel met deze strijd zelfs bijna helemaal weg.
01-02-2020 18:03
Wat geweldig dit man!! Heerlijk om te zien dat haar keuze zo goed heeft uitgepakt.
01-02-2020 18:20
Alle dames gefeliciteerd.
01-02-2020 18:21
Van topsport..naar tobsport!

Oranje dominantie
Nederland heerste op dag één van dit WK veldrijden. Bij de junioren meisjes won Shirin Van Anrooij voor haar landgenote Puck Pieterse. Ryan Kamp werd wereldkampioen bij de beloften, zijn landgenoot Mees Hendrikx finishte als derde. En bij de vrouwen kleurde het podium helemaal oranje. Dat maakt een totaal van zeven medailles. België heeft er tot dusver... nul.

Citaat uit Het Nieuwsblad van 01-02-2020
    01-02-2020 18:31
    Ja, dat is wel pijnlijk. Nijs gaat morgen normaal gesproken wel winnen, maar in de twee andere disciplines zie ik geen goud voor België. Wat is de oorzaak? Gemakzucht want wij winnen toch wel alles?
    01-02-2020 20:14
    Je lacht je toch kapot als Tibor del Grosso morgen zijn seizoenspiek heeft en de winst pakt? Kunnen ze het bericht herplaatsen. Dat gezegd hebbende; ik gun het kleine Nys van harte. Als je dit seizoen zo dominant bent past eigenlijk maar 1 beloning; de regenboogtrui.
01-02-2020 21:51
Ik ben spontaan verliefd geworden op de benen van Evi Richards. Dames crossen is en blijft een mooie kijksport
    02-02-2020 03:01
    Pas maar op met dit soort uitspraken in de tegenwoordige doorgedraaide politiek correcte maatschappij met al die lbhqtabcdexyzweet ik het allemaal nazi's
02-02-2020 00:20
Niets dan goeds over de kracht van de Nederlandse dames maar vond het eigenlijk wel jammer dat er niet meer internationale concurrentie was. Nu leek het wel het Nederlandse kampioenschap.
    02-02-2020 09:51
    Gaat ook niet veranderen, er komen enkel maar Nederlandse dames bij. Er zit in het buitenland vrijwel niets aan te komen, die jonge meisjes evolueren hoogstens naar het niveau Lechner, Rochette, Honsinger, etc... opvulling voor plaatsen 8 tot 15. En degenen die al aanwezig zijn, haken af, worden stilaan te oud of blijven hangen (Cant, Compton, Nash, Richards, Arzuffi en co). Dan blijven alleen nog Ferrand-Prevot en Neff over en die zijn niet altijd even geïnteresseerd en hebben sowieso een omloop nodig die hen goed ligt, kunnen het niet overal.

    Ziet er naar uit dat het gaat evolueren naar een situatie die nog schrijnender is dan de mannencross vóór MvdP erbij kwam. Vos, Brand, Kastelijn, Betsema, Worst, Alvarado, aangevuld met progressie bij van Anrooij, van der Heijden, Pieterse, Bakker & van Alphen. Laten we voor de lol ook nog even Maud Kaptheijns en Thalita de Jongh een comeback gunnen naar hun topniveau en als kers op de taart Terpstra eens proberen meer naar de cross te lokken. Toegegeven, de plaatsen 11 tot 20 bij de dames zal wel internationaler zijn dan bij de heren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine