Alison Jackson sprint na chaotische slotfase naar zege in La Vuelta Femenina
foto: Cor Vos
maandag 29 april 2024 om 17:13

Alison Jackson sprint na chaotische slotfase naar zege in La Vuelta Femenina

De eerste rit-in-lijn van La Vuelta Femenina 2024 is gewonnen door Alison Jackson. De Canadees kampioene van EF Education-Cannondale snelde na een zeer chaotische slotfase – die werd ontsierd door de nodige valpartijen – naar de zege. Blanka Vas werd tweede en is de nieuwe leider.

Na de ploegentijdrit konden de rensters zich op dag twee van La Vuelta Femenina opmaken voor een eerste rit-in-lijn van 118,3 kilometer. De enige hindernis tussen starplaats Buñol en de finish in Moncófar volgde na ruim zeventig kilometer met de Puerto de l’Oronet (4,9 km aan 4,7%), een klim die dit jaar al twee keer eerder in het parcours van een vrouwenkoers was opgenomen.

Gaia Realini in de rode leiderstrui – foto: Cor Vos

Op deze klim konden we ons verkneukelen op een mooie strijd om de eerste bergtrui. In het geval van de Vuelta CV Feminas en de Setmana Valenciana lag de finish na de Oronet steeds in Valencia, nu was de aankomststreep dus getrokken in Moncófar, na bijna veertig ofwel dalende ofwel vlakke slotkilometers. Aan de kust was het dus ongetwijfeld sprinten geblazen.

Animo voor de vlucht
In een levendige openingsfase werd er slag om slinger gedemarreerd en slaagden drie rensters erin om een mooie voorsprong bijeen te fietsen. Idoia Eraso (Laboral Kutxa-Fundación Euskadi), Angela Oro (Bepink-Bongioanni) en Marine Allione (Winspace) sloegen de handen ineen en het peloton gaf de vluchters wat ruimte. Dit was voor meerdere rensters het sein om in de tegenaanval te gaan, maar slechts drie daarvan wisten ook daadwerkelijk de oversteek te maken.

De Belgische rensters Valerie Demey (VolkerWessels) en Audrey De Keersmaeker (Lotto Dstny) en de Italiaanse Silvia Zanardi (Human Powered Health) wisten na goed dertig kilometer aan te sluiten en zo trokken we met zes koploopsters richting de Puerto de l’Oronet. Het peloton liet nu echt begaan en zo kon de voorsprong oplopen tot boven de drie minuten. Een mooie bonus, maar daar was aan de voet van de klim nog weinig van over.

De vroege vlucht – foto: Cor Vos

Visma | Lease a Bike neemt initiatief
De vluchters bereikten nog wel als eerste de Puerto de l’Oronet, maar de hergroepering liet niet lang op zich wachten. Visma | Lease a Bike nam vervolgens de koers in handen. Het plan was duidelijk: de Nederlandse formatie wilde de groep zo stevig mogelijk uitdunnen voor zijn kopvrouw en beoogde afmaker Marianne Vos. Vlak voor de top trok Karlijn Swinkels ten aanval voor de bergpunten, en met succes. De Nederlandse van UAE Team ADQ kwam als eerste boven en verzekerde zich zo van de eerste bergtrui.

In de daaropvolgende afzink van de Puerto de l’Oronet nam Lidl-Trek het initiatief over van Visma | Lease a Bike, maar de ploeg van leidster Gaia Realini deed dit alleen om wat extra veiligheid in te bouwen. Eenmaal beneden werd er even naar elkaar gekeken en hier maakte Anneke Dijkstra dankbaar gebruik van. De Nederlandse van VolkerWessels ging er alleen vandoor en reed een tijdje voor het inmiddels flink uitgedunde peloton uit, maar werd toch al vrij snel weer bij de lurven gegrepen.

Visma | Lease a Bike nam de koers in handen, maar dit leverde niks op – foto: Cor Vos

Valpartijen zorgen voor chaotische finale
Dit gebeurde op iets meer dan twintig kilometer van het einde, waarna we ons konden opmaken voor een sprint. Een sprint zonder Charlotte Kool, aangezien de (op papier) snelste vrouw in dit peloton was gelost op de flanken van de Puerto de l’Oronet. Kool en haar ploeggenotes van dsm-firmenich PostNL probeerden de scheve situatie nog wel recht te zetten, maar het kalf bleek al verdronken. Ze wist in extremis nog wel aan te sluiten, maar zou geen rol van betekenis meer spelen.

In een verraderlijke finale nam de nervositeit zienderogen toe en zo gingen heel wat rensters tegen de grond. Onder meer Niamh Fisher-Black – de schaduwkopvrouw van SD Worx-Protime – ging tegen de vlakte, maar dit was voor de Nieuw-Zeelandse gelukkig wel net binnen de veilige zone van de drie kilometer. Door de vele schuivers kregen we een vrij warrige aanloop richting de sprint. Door een val op een rotonde kwam een vijftal voorop te rijden in de laatste kilometer, maar het werd uiteindelijk nog een ’traditionele’ sprint.

In deze spurt ging Alison Jackson als eerste aan en de winnares van Parijs-Roubaix 2023 wist op de power haar concurrentes achter zich te houden. Dit resulteerde in een ware vreugde-uitbarsting na de finish. Wegrenster annex veldrijder Kata Blanka Vas werd tweede, Karlijn Swinkels eindigde knap als derde. De favoriete voor de dagzege, Marianne Vos, kwam niet aan sprinten toe. In het klassement neemt Vas de leiderstrui over van Gaia Realini.

RIDE Magazine
22 Reacties
29-04-2024 17:23
Cringe
29-04-2024 17:31
Wat een ongelofelijke aansteller die Jackson.
En dat na een totaal ontsierde sprint door al die valpartijen,
    29-04-2024 17:35
    Ja zeg dat, tegen het hysterische aan.
    29-04-2024 17:45
    Nogal Ja. Daar zet je de tv voor aan, volgens Slappendel. Ik heb hem maar uitgezet.
    29-04-2024 18:56
    Zuurpruimen. Laat die vrouw lekker blij zijn. Heeft er hard voor gewerkt.
    29-04-2024 19:15
    Cynisme modus aan: Schande: blij zijn met een overwinning! Cynisme modus uit. Wat heerlijk toch om zo blij te kunnen zijn. Heerlijke rauwe emotie!
    29-04-2024 19:52
    Haar manier van feestvieren is niet helemaal mijn dingetje. Misschien ben ik daar te oud voor. Ik zag ook altijd veel liever het simpele juichen van Dennis Bergkamp (gewoon een simpel sprongetje van vreugde) dan de overdreven fratsen die je nu ziet als er een bal tegen het netje gaat.

    Maar ze heeft gewoon weer een mooie zege te pakken, en daar mag ze oprecht trots op zijn, en oprecht blij!
    29-04-2024 21:11
    Belachelijk hysterisch inderdaad.
    29-04-2024 22:28
    Alles wat afwijkt wordt hier met de grond gelijk gemaakt…. Zegt denk ik meer over het merendeel van de reageerder hier. Wat maak je je in hoofdband druk om. Laat lekker.
    29-04-2024 22:30
    *waar maak je je in godsnaam druk over
29-04-2024 17:18
Wat een genante vertoning al die valpartijen aan het slot. Het interesseert de UCI ook niks of een parcours veilig is.
    29-04-2024 17:21
    Was dit een kwestie van gevaarlijk parcours dan? Ik keek het niet heel goed, maar het leken mij weinig gevaarlijke plekken in principe
    29-04-2024 17:25
    @Westie in de laatste kilometers de ene na de andere rotonde. Als ze de helft van elke rotonde hadden afgezet, was er waarschijnlijk niets gebeurd.
    29-04-2024 17:26
    Heeft niks met het parcours te maken.

    Waar het wel mee te maken heeft is dat de top van het vrouwenwielrennen extreem smal is en er gewoon heel veel rensters in dit peloton rondfietsen die niet over voldoende stuurvaardigheid beschikken.
    29-04-2024 17:32
    Vond nu ook niet zoveel probleem aan het parcours. De laatste 10km waren best rechtdoor, af en toe een rotonde (maar grote rotondes). In de laatste 2km nog een bocht of 2-3 om het peloton op een lint te trekken en laatste 500m rechtdoor.
    Het probleem was gewoon dat het nat lag (en misschien onvoldoende de wegen gereinigd?).
    29-04-2024 18:48
    Het probleem was hier niet het parcours en evenmin de stuurvaardigheden van de vrouwen. Het parcours lag nat en Spaans wegdek staat erom bekend vrij glad te kunnen worden dan. Vooral de witte strepen waren spekglad, daar gingen ze dan ook over onderuit. Gewoon gevalletje pech.
    29-04-2024 19:12
    Het regende en dan krijg je spekgladde stukken waar de vrouwen gewoon weggleden. Kan gebeuren helaas.
29-04-2024 17:52
Kool, de Mareczko van Kortenhoef, kon uiteindelijk toch aansluiten, maar was kansloos door de chaos in de finale
29-04-2024 18:49
Heerlijk, de reactie van Jackson! Mooie overwinning.
29-04-2024 17:37
Cecile Ludwig Uttrup de tweede.
29-04-2024 18:34
Vos deed nog een veldrijdersactie door na die valpartij snel op de fiets te springen, maar kwam net te laat om nog te sprinten
29-04-2024 19:23
Ik dacht even van een tijdrit. Wat heeft ze in godesnaam op haar hoofd zeg

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine