Alexander Kristoff stelt zich heel wat vragen bij heropstart van het wielrennen

dinsdag 12 mei 2020 om 12:53
Alexander Kristoff stelt zich heel wat vragen bij heropstart van het wielrennen

© Cor Vos

Is de Strade Bianche op 1 augustus haalbaar? Komt er een periode van quarantaine als je naar een ander land reist? Misschien moeten we als renner dan voor één land kiezen? Hoe groot is de kans dat we toch besmet geraken? Net als vele andere topsporters stelt ook Alexander Kristof zich heel wat vragen bij de heropstart van het wielrennen.

Voor Alexander Kristoff is de coronapandemie gelukkig meer dan kommer en kwel. De 32-jarige Noor wordt een dezer dagen vader. Omdat de Giro is uitgesteld kan hij zijn echtgenote bijstaan en de geboorte van de tweeling meemaken. “Dus komt dat uitstel me nog niet zo slecht uit”, vertelt Kristoff in een gesprek met Sporza.

De corona in zijn thuisland lijkt iets minder hevig te woeden dan in vele andere landen. “In Noorwegen gaat het de goede kant op. Ik heb de voorbije weken normaal buiten kunnen trainen. Bij ons zijn de scholen ook gewoon open. Er zijn wel wat richtlijnen, zoals het afstand houden, maar van een echte lockdown is hier geen sprake geweest.”

Quarantaine
De UAE-renner stelt zich heel wat vragen bij de heropstart van het wielrennen, voorzien op 1 augustus met de Strade Bianche. “Ik weet niet of 1 augustus realistisch is. Echt niet. In Noorwegen gaat het, maar hoe is de situatie in Italië? En komt er dan een periode van quarantaine als je naar een ander land reist? Dan moet je als renner misschien voor één land kiezen om te koersen. Kwestie van niet telkens een tijdje vast te zitten.”

Ook de schrik om alsnog besmet te geraken, zit er bij de voormalige Milaan-San Remo – en Ronde van Vlaanderen-winnaar wel wat in. “Als je mensen samenbrengt, wordt het gevaarlijker. Als één renner besmet is, dan zal de rest het virus ook snel oplopen. Een renner niest en spuwt en je rijdt dicht bij elkaar. Je kan iedereen wel testen en nagaan of iedereen gezond is, maar je bent nooit honderd procent zeker. Ik wil in elk geval mijn gezin niet in gevaar brengen.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Marszzz 12 mei 2020 om 13:04

Ik zou zeggen: Bereid je er op voor en je merkt wel hoe één en ander in elkaar gaat steken.

Scott Sunderland 12 mei 2020 om 13:16

Klink best bizar eigenlijk. Op 1 augustus met een internationaal peloton in Italië koersen. Ik moet het nog zien gebeuren. Als het veilig kan, is het goed natuurlijk. Maar het klinkt minimaal twijfelachtig en zelfs dubieus.

Romāns Vainšteins 12 mei 2020 om 14:54

Sterker nog, je hebt het gevoel dat het misschien helemaal niet doorgaat toch ?

Scott Sunderland 12 mei 2020 om 20:21

Ja inderdaad.

ProfrondeZevenbergen 12 mei 2020 om 23:25

Lol

Jeffrey Taal 12 mei 2020 om 13:23

Ze hadden beter kunnen werken met een kalender geticht op geografische ligging om zodoende verplaatsingen over landsgrenzen zo veel mogelijk te beperken. Prachtige kalender op papier overigens. Veel wielerflitsers zullen gaan genieten, mocht het doorgaan. Zou wel zuur zijn mocht je bijv in de gele trui rijden (3 dagen voor Parijs) en je wordt positief getest op Covid maar je hebt geen symptomen. Ben benieuwd wie de testen gaat verzorgen dan? Het team zelf? En gaan ze deze eventuele positieve test stilhouden om de gele trui veilig te stellen?

Scott Sunderland 12 mei 2020 om 14:01

Dat plus dat er officieel geen betrouwbare sneltesten bestaan voor de beginnende besmettingen zonder klachten, maar wel besmettelijk.

koos verrek 12 mei 2020 om 13:52

dat spugen en snuiten toch maar even verbieden in ’t peleton hoor

guyremgabdel 12 mei 2020 om 14:26

Hoe kan je dit verhinderen ? Wat doet een normaal mens als er tijdens het fietsen plots een insect in je mond terechtkomt ? Juist, uitspuwen. Nu inslikken ? Of allemaal ter voorkoming met mondmasker op laten rijden ?

koos verrek 12 mei 2020 om 14:45

Idd niet doen of mondmasker. k zou ze laten kiezen. voor je 't weet zit je weer met een uitbraak beter vermijden

LB108 12 mei 2020 om 14:52

Verrek koos hoor jezelf bezig

koos verrek 12 mei 2020 om 18:16

OK dan beter niet hoor…

Jan Blokland 12 mei 2020 om 18:05

Hij heeft natuurlijk wel een dingetje, met het gegeven dat je steeds in quarantaine moet als je uit een ander land komt.
Daar zullen toch veel coureurs, maar ook burgers van afschrikken. Wil je bijvoorbeeld op vakantie naar Spanje moet je eerst twee weken quarantaine. Weg vakantie.

Romāns Vainšteins 12 mei 2020 om 18:57

‘Kom hier niet op vakantie !’

Ik zou eerder pogen een arrangement samen te stellen dat de reizigers van dienst op de 1 e nacht in een airporthotel opvangt + sneltest faciliteert. Een zogeheten ‘No Corona & Go Package’ Dat gaan mensen geheid boeken.

Scott Sunderland 12 mei 2020 om 20:25

In Frankrijk lijkt het weer erger te worden. Wat betreft een eventuele Tour slecht nieuws.

https://m.hln.be/nieuws/buitenland/forse-stijging-van-aantal-doden-door-coronavirus-in-frankrijk~a7cb230e/

pro cycling 12 mei 2020 om 23:57

@scott Sunderland. Het is de vraag of ze in Frankrijk, wat wel zo is in Nederland, ook te maken hebben met een vertraging van rapporteren vd overledenen. Belangrijker te weten is hoeveel mensen het ziekenhuis in gaan elke dag, als dat toeneemt dan is de kans op meer overlijden ook groter. En als je in ziekenhuis komt overlijd je meestal niet meteen maar heb je nog een aantal dagen voordat je een ziektepiek bereikt met mogelijk overlijden tot gevolg.

Panache 13 mei 2020 om 08:44

Een paar dagen terug zagen we ook in Nederland een dagkoers stijgen. Waren er opnames uit maart en april aangevuld. Cijfers zonder duiding zeggen niet zo veel.

Romāns Vainšteins 13 mei 2020 om 09:26

Het wordt nergens erger, overal boet het virus aan kracht in. Verschillende landen lopen hier en daar nog wel eens met hun statistieken te klooien.

Jeffrey Taal 13 mei 2020 om 13:20

Mochten de cijfers weer gaan stijgen, bijv eind juni, dan lopen we weer 2 a 3 weken achter de feiten aan. De goede cijfers hebben dus betrekking tot 3 weken terug en toen was het een stuk rustiger op straat dan nu.

Headlines

Materiaalzone

Populair