Alessandro De Marchi furieus na bijna-ongeval tijdens trainingsronde
Alessandro De Marchi heeft furieus gereageerd nadat een automobilist hem gisteren tijdens een trainingsronde bijna van zijn fiets reed. De Italiaan lag dit seizoen lange tijd in de lappenmand na een valpartij in de Tour de France.
“Ik ben het echt zat. Ik heb nog steeds een zere keel van het schreeuwen naar de zoveelste automobilist na het zoveelste bijna-ongeval, waar ik bij betrokken was. Ik kan er niet meer tegen”, schrijft De Marchi op zijn social media. De Italiaan van CCC reed gisterochtend in de buurt van Buja op een oplopende weg, toen hij ingehaald werd door een auto. “Halverwege de klim hoorde ik eerst het geluid van een auto en daarna voelde ik de luchtstroom langs mijn elleboog. Een grote Audi, passeerde mij op slechts enkele centimeters, met drie keer mijn snelheid.”
“Zo werd ik uit evenwicht gebracht en belandde ik op de stoep. Toen heb ik zo hard mogelijk staan schelden tegen de bestuurder.” Een andere bestuurder had het zien gebeuren en nam het op voor de Italiaanse renner. De Marchi: “Van een afstand zag ik de bestuurders ruzie met elkaar maken. Toen ik aankwam bij de plaats waar de Audi stilstond, riep ik tegen de bestuurder dat hij me bijna gedood had, waarop hij antwoordde: ‘Ik raakte je niet aan, loop naar de hel!’ Ik kreeg niet eens de kans om te antwoorden, want hij begon opnieuw te schreeuwen.”
Even later zag hij de Audi doorrijden naar een kiosk, die de bestuurder binnenging. De Marchi heeft daarop foto’s gemaakt van de kentekenplaat, de auto en de bestuurder, terwijl die scheldend de wegliep. “Beste roekeloze bestuurder, je hebt me met je mooie metallic grijze Audi A6 bijna vermoord…om snel bij de kiosk te zijn. Ik haat je met heel mijn hart en ik hoop dat je dit leest, of dat iemand die je auto herkent je dit laat zien.”
Valpartij in de Tour de France
De Marchi stond dit seizoen maandenlang aan de kant, nadat hij in de Tour de France zwaar ten val kwam. Daarbij liep hij een longkneuzing en breuken aan sleutelbeen en rib op. Een lang en moeizaam herstelproces volgde, maar eerder deze maand liet de Italiaan weten dat het einde in zicht is en hij beter en sterker wil terugkeren. Hij richt zich komend seizoen op de klassiekers, de Tour en de Spelen in Tokio.
l'ITALIA s'è DESTAAAA!!" [/i]
het land waar nationale held Scarponi door een bestelbusje werd doodgereden.
Als je als fietser ervan uitgaat dat automobilisten gewoon de verkeersregels volgen, ben je binnen de 5 kilometer morsdood.
Onwaarschijnlijk hoe sommige automobilisten totaal blind zijn voor zwakke weggebruikers.
Verschil is natuurlijk wel, dat als je in de auto zit je zelf niet dood wordt gereden. Heel veel automobilisten vergeten helaas nog wel eens hoe kwetsbaar veel medeweggebruikers zijn.
Kijk een keer op een website als dumpert. Daar wordt het bijna als een sport gezien om wielrenners doodt te rijden en elk filmpje waar een wielrenner in betrokken is wordt hard toegejuicht (en ja uiteraard is 80% niet serieus, maar 20% waarschijnlijk wel).
Ik rij zelf altijd netjes, stop voor rode stoplichten, geef voorrang etc en heb elke week minimaal 1 moment waarop ik zoiets heb van ... oef, dat had anders kunnen aflopen, in 95% van de gevallen door automobilisten die niet even 2 seconden kunnen wachten op een beter overzicht om een fietser die 40Km/h fiets in te halen op een 50Km/h weg...
Je zou haast met een dashcam met de fiets de weg op moeten gaan om eea vast te kunnen leggen.
Is het nou zo moeilijk om respect voor een medemens op te bregen (geldt ook voor fietsers)
sjemig, het moet niet meevallen voor jullie zwartkijkers.
Als ik mijn eigen dorp bekijk tegenover 10 jaar geleden:
-70 werd 50km/u.
-veel nieuwe fietspaden op verhoogde berm
-gele lampen werden vervangen door glashelder LED
In Spanje werden de borden van 1,5m afstand geïntroduceerd.
Al rij je aan 15km/u zwalpend een oplopende weg van 70 op, dan nog blijft iedereen achter je tot ze in een wijde boog om je heen kunnen.
Het helpt echt hoor om even oogcontact te maken, te groeten, zelfs een dankjewel uit te spreken of een hand op te steken, Iemand eens galant voorrang geven, etc ...
En als een ander een fout maakt, daar niet als een dolle op te reageren. Net als in het grote mensenleven kom je als wielrenners verder met stroop dan met azijn.
Strava zie ik in dit opzicht zeker een negatieve invloed hebben.
Bedenk ook dat we als groep maar blijven groeien en zeer herkenbaar zijn. Een goede voedingsbodem voor ergernis bij wie niet tot de groep behoort.