Aleksandr Vlasov dolblij met eerste WorldTour-zege: “Fantastisch”

zondag 1 mei 2022 om 16:14
Aleksandr Vlasov dolblij met eerste WorldTour-zege: “Fantastisch”

foto: Cor Vos (archief)

Aleksandr Vlasov sloeg vandaag een dubbelslag in de Ronde van Romandië. De renner van BORA-hansgrohe won op overtuigende wijze de afsluitende klimtijdrit en wist zodoende ook het eindklassement naar zich toe te trekken. “Het is mijn eerste WorldTour-overwinning en gelijk ook de eerste keer dat ik een eindklassement in de WorldTour win, dat is fantastisch”, vertelt een dolgelukkige Vlasov in het flashinterview na afloop. “Ik ben superblij.”

Vlasov won de rit met 31 seconden voorsprong op de nummer twee, Simon Geschke, en had in het eindklassement vijftig seconden voorsprong op de runner-up, Gino Mäder. Ruime verschillen. “Ik gaf alles vandaag”, legt Vlasov uit. “Natuurlijk was het mijn doel om het eindklassement te winnen. Ik deed mijn best en gaf alles. Ik ben superblij met hoe dat heeft uitgepakt.”

Gisteren eindigde Vlasov ook al als tweede in de koninginnenrit, achter zijn ploeggenoot Sergio Higuita. Toen kwam het op een sprint aan. “Gisteren voor de start zei ik al dat er waarschijnlijk een relatief grote groep naar de finish zou rijden en dat de dag erna (vandaag dus, red.) belangrijker zou zijn voor het klassement. Gisteren was ik al goed, vandaag was ik gewoon geconcentreerd om voluit te gaan.”

Door zijn prestaties van de afgelopen maanden had Vlasov veel vertrouwen in een goede afloop. “Ik weet dat ik in goede vorm ben, ik wist dat ik de wedstrijd kon winnen. Het was de afgelopen week mijn bedoeling om geen tijd te verliezen, om valpartijen en blessures te vermijden, zodat ik het vandaag zo goed mogelijk kon doen.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Martino87 1 mei 2022 om 16:25

Lijkt toch wel weer een stap gezet te hebben in het rondewerk. Ben benieuwd of hij het in de grote ronden ook kan. Wat dat betreft had hij beter in de Giro kunnen starten dan in de Tour, want tegen Pogacar komt hij te kort.

IlPirata 1 mei 2022 om 16:33

@Martino87 Eens, maar Bora heeft ook nog Hindley, Kelderman en Buchmann rondrijden voor de giro. Die overigens net als zovelen (Ook Vlasov), misschien wel iedereen, tekort gaan komen tegen Pogacar.

Gebruikersnaam 1 mei 2022 om 19:12

Pogacar gaat ook gewoon eens een Tour verliezen, hoor.

adelaarvanantwerpen 1 mei 2022 om 16:40

Beste transfer van het jaar bij de mannen. Ook Higuita is een toptransfer. Bora heeft hele goede transfers gedaan dit jaar.

Franco Ballerini 1 mei 2022 om 17:01

Jammer dat hij mocht meedoen, maar nu hij als winnaar volop in de belangstelling stond had hij dit interview aan moeten grijpen om zowel in het Engels als Russisch de oorlogsmisdaden begaan door zijn land zwaar te veroordelen.

KimJungPoels 1 mei 2022 om 17:11

Jammer dat jij hier nog mag posten. Komt zelden iets nuttigs uit.

Franco Ballerini 1 mei 2022 om 17:14

Kim Jung, één van de weinige trouwe bondgenoten van Poetin, heeft zijn duit ook weer in het zakje gedaan…

Michiel 1 mei 2022 om 17:18

KIm zal ook wel geen fan van Derksen zijn

KimJungPoels 1 mei 2022 om 17:21

Ik heb weinig met Derksen. Heb er ook niet veel tegen. Maar lijkt me verder niet relevant. Vinden dat mensen door de plaats waar ze geboren zijn niet mogen sporten vind ik getuigen van infantiliteit.

Verwachten dat ze zich tegen de oorlog blijven uitspreken terwijl ze dat al gedaan hebben is denk ik weinig realistisch. Bij dit soort sporters hoort het op een gegeven moment gewoon weer over de sport te gaan, en niet over hun nationaliteit.

Erik de Vlaming 1 mei 2022 om 17:25

Inderdaad het enige wat ze zeggen is dat ze tegen oorlog zijn. Volgens mij hoorde iedereen drie maanden geleden ook iemand zeggen dat er geen oorlog kwam. Echt een statement maken doen ze niet en dat hoeft misschien ook niet. Echter het lijkt mij wel heel toevallig dat alle Russen die wielrennen tegen oorlog zijn, lijkt mij ook een stukje eigen belang wat ik ook begrijp maar niet kan voorstellen (snap je het nog).

Ach ja misschien is Vlasov gewoon iemand die zijn boterham verdient met wielrennen en ook nog graag zijn familie in Rusland blijft bezoeken (waarvan we de standpunten niet weten).

Franco Ballerini 1 mei 2022 om 17:31

Geef het volk brood en spelen, dan kun je ondertussen als leider de meest afschuwelijke misdaden verrichten… Ik word kotsmisselijk als ik zie hoe de Russen huishouden in Oekraïne. Kinderen en zelfs baby’s zijn verkracht. Oude mannen met hun handen vastgebonden achter de rug geëxecuteerd en ga zo maar door. Maar nee, het wielrennen moet met de Russen doorgaan. Walgelijk!

Hans Hoogvliet 1 mei 2022 om 17:33

Hij hoeft helemaal een wielerwedstrijd niet aan te grijpen om die achterlijke geopolitiek van noch de één, noch de ander goed te praten. Hij kwam om te fietsen, “intelligente” politieke beschouwingen laten we aan jouw soort over.

Limal 1 mei 2022 om 17:46

Als Vlasov en andere Russen elke kans móéten aangrijpen om met alle risico's vandien Poetin's oorlog herhaaldelijk te veroordelen, dan voel ik mij ook verplicht om minstens één keer de hallucinante verontwaardiging t.o.v. 'woke' mensen die een kaars "in een juffrouw steken" verderfelijk vinden stellig te veroordelen. Bij deze dus. Maar dat geheel terzijde.

Mwielerfan 1 mei 2022 om 17:47

Misschien is hij inderdaad iemand die gewoon wil wielrennen en niet met morele kwesties bezig wil zijn. Maar niet met morele kwesties bezig willen zijn, is ook een moreel standpunt.

Franco Ballerini 1 mei 2022 om 17:50

Zoals gezegd, de oude Romeinen zagen het al goed. Het brood kunnen we de Russen niet afnemen, maar de spelen wel. Doen dus!

Daren Cole 1 mei 2022 om 20:51

Wat heeft een simpele wielrenner daar mee te maken? En daarbij, dan mag Israël ook niet meer meedoen, want die terroriseren de Palestijnen al decennialang… om nog maar te zwijgen over de Amerikanen, die het best zijn in onzinnige oorlogen voeren.

lescargot 1 mei 2022 om 17:30

Wat heeft Geschke gegegen?

Anton van Valouwe 1 mei 2022 om 17:32

Geschke is veganist!

Kopinkas 1 mei 2022 om 21:44

@Anton
Wist ik niet, boeiend! Sinds 2017 blijkbaar.
Zelf ben ik twee jaar geleden, op mijn 48ste, veganist geworden, en ik voel me fitter dan op mijn 40ste.
Toch is dit wel een heel straffe piek in zijn prestatiecurve.

Ivanoviclover 1 mei 2022 om 18:09

nog maar zijn eerste WT zege. bizar.

xistnc 1 mei 2022 om 18:15

Verdiende, maar laffe winnaar. Dit is de gelegenheid om zich uit te spreken tegen de genocide die zijn land en landgenoten momenteel plegen. Nee, daarmee lost hij het niet op. Maar door het niet te doen is hij er wel mede schuldig aan.

Anton van Valouwe 1 mei 2022 om 18:27

Ik ben geneigd om het met je eens te zijn, maar de held uithangen terwijl je in Rusland wellicht nog familie hebt, zou ik ook niet doen.

xistnc 1 mei 2022 om 18:31

Ik zou het ook niet doen, ik zou ook een laffe winnaar zijn.

evanderwel 1 mei 2022 om 18:33

Die jongen heeft 0 invloed gehad op die verschrikkelijke oorlog. Vergeet daarnaast niet dat zich hierover uitspreken hele nare gevolgen kan hebben voor zijn familie in Rusland.

Limal 1 mei 2022 om 18:34

Openlijk ingaan tegen een rancuneus geheime-dienst regime dat al jaren ongestraft tegenstanders uitschakelt (ook in het buitenland) kan grote gevolgen hebben. Dit jaar zijn er al verschillende oligarchen onder verdachte omstandigheden "natuurlijk gestorven"…

xistnc 1 mei 2022 om 18:38

Alle Russen bij elkaar hebben méér dan 0 invloed. Dus elke Rus afzonderlijk kan niet 0 invloed hebben, want 0 + 0 + 0 + … + 0 = 0.

Erik de Vlaming 1 mei 2022 om 19:05

Ja inderdaad! En misschien is hij wel helemaal niet tegen de oorlog weet jij het?
Als ik iedereen moet geloven die een Rus kent is die betreffende Rus (wielrenner of niet) tegen de oorlog. Maar blijkbaar is toch 80% van de Russen voor de oorlog dus hoe kan dat dan? Dan zou ik haast denken dat er Russen zijn de een leugentje om bestwil doen.

En ja wat is het begrip je uitspreken tegen de oorlog. Dat is ook lekker vaag en volgens die forum doet iedere wielrenner uit Rusland dat

KJP 1 mei 2022 om 19:43

Vlasov heeft zich gewoon uitgesproken op social media tegen de oorlog:

I, like a lot of Russians, just want peace. I’m not a political person, and normal people like me weren’t asked if we want a wr. It has been a shock for everyone and I hope that it will stop as soon as possible. It’s a difficult situation for everybody. I feel sorry for all the people who are suffering, and I hope that there will soon be peace. I am an athlete and my goal should be to unite people across political borders, rather than divide them. I think that should be the role of sports.

Erik de Vlaming 1 mei 2022 om 19:52

Mooie woorden zeker dat hij dit ook namens alle andere Russen zegt. Maar als ik heel kritisch ben kan je dit uitleggen naar iedere oorlog waar ook ter wereld!

Poeksel 1 mei 2022 om 21:34

Je mag nou eenmaal als Rus niet letterlijk zeggen dat je tegen de oorlog in Oekraïne bent.

Erik de Vlaming 1 mei 2022 om 22:03

Oké als jij dat zegt dan laten we het daar maar op houden

Ragnar Danneskjold 1 mei 2022 om 22:18

Wordt er eigenlijk ook aan een Oekraïner gevraagd om de misdaden van o.a. de Nazistische Azov brigade te veroordelen? Of maak ik het nu te ingewikkeld?

Kopinkas 1 mei 2022 om 21:46

Nog maar zijn eerste (twee) worldtourzege(s) vandaag, dat is toch verschieten. Heeft zich op korte tijd tot een vaste waarde opgewerkt.

hjjanssen1973 2 mei 2022 om 08:40

Vlasov is gewoon een renner, waar ik wel sympathie voor heb. Niet elke Rus is een klootzak, omdat Poetin een Rus is…

Headlines

Materiaalzone

Populair