maandag 8 juli 2024 om 16:05

Aldag: “Voor deze positie van Primoz Roglic in klassement had ik vooraf direct getekend”

Video In de eerste week van de Tour de France ging het vooral over Tadej Pogacar, Remco Evenepoel en Jonas Vingegaard en wat minder over Primoz Roglic, maar de Sloveen staat er nog altijd goed voor in het algemeen klassement. Hoe kijkt Rolf Aldag, hoofdploegleider van Red Bull-BORA-hansgrohe, naar de Tourstart van Roglic?

Aldag blikt voor de camera van WielerFlits terug op de eerste negen dagen van de Ronde van Frankrijk. “Het was behoorlijk stressvol. Dat hadden we ook wel verwacht, maar als het dan ook zo uitdraait… Dat maakt het er niet eenvoudiger op. Het was een hectische start in Italië. We hadden daarna ook wel wat huiswerk. Onze positionering was niet geweldig in de rit over de San Luca. We hebben daar een beetje de prijs voor betaald. We verloren toen twintig seconden, al is dat ook geen drama.”

De inmiddels 55-jarige oud-prof vond de eerste Tourweek bij momenten atypisch. “Op dag vier kregen we met de Col du Galibier al een grote beklimming voor onze kiezen. Dat is niet iets wat we gewend zijn. We zijn de rit wel vrij goed doorgekomen. Het is ook belangrijk dat Primoz tijd wist te pakken in de afdaling. Na zijn val in het Baskenland was het afwachten hoe hij er zou voorstaan op mentaal vlak, maar Primoz is daar goed mee omgegaan.”

Overleven in gravelrit
Een andere belangrijke etappe in de eerste week, was de gravelrit naar Troyes. Die verliep voor Roglic en Red-Bull-BORA-hansgrohe zeker niet van een leien dakje. “We zijn geen specialisten”, aldus Aldag. “We zaten niet in de juiste positie en moesten zo al vrij snel in de achtervolging. Wat ik wel heb geleerd, is dat de ploeg over enorm veel veerkracht beschikt. De renners zijn bereid om zich volledig te geven, hun taken uit te voeren en problemen op te lossen.”

De twee Slovenen in gesprek – foto: Cor Vos

De renners hebben in de eerste week al afgezien, maar het zwaarste moet nog komen in de tweede en met name derde week. In het klassement volgt Roglic al op 1’36” van zijn landgenoot Tadej Pogacar. Geloven ze bij Red Bull-BORA-hansgrohe nog in de eindzege? “Dat is natuurlijk giswerk, maar je hoopt natuurlijk altijd op iets”, houdt Aldag zich nog een beetje op de vlakte.

Toeslaan in de slotweek?
“Heeft Remco straks weer zijn gebruikelijke slechte dag in een grote ronde? En beschikt Jonas wel over de basis om in de derde week te excelleren? En zal Pogacar op een gegeven moment de prijs betalen voor het rijden van de Giro? Dat weten we niet. Maar wat we wel weten: na de eerste ritten – die moeilijk waren voor ons – doen we mee in het klassement. Daar kunnen we zeker mee leven.”

“Als je me in de Ronde van het Baskenland had gevraagd – toen iedereen naar de spoedeisende hulp werd vervoerd – zou je in deze fase van de Tour tekenen voor een dergelijke positie in het klassement? Dan zeg ik ja, absoluut.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
4 Reacties
08-07-2024 16:50
Mja, ik begrijp dat je, gezien de verhoudingen in die eerste 9 dagen, tevreden bent dat het "maar" anderhalve minuut is. Ook al omdat zijn helpers bergop meestal sneller afhaken dan die van zijn concurrenten.

Maar vooraf hier ook voor tekenen? Met 2 van de grote 4 die dieper in de lappenmand zaten dan hijzelf, nadat hij in de Dauphiné toch al verder leek te staan dan Evenepoel (en uiteraard de niet koersende Vingegaard) en na een eerste week die hem toch zou moeten liggen.... dan zou je denken dat hij in die aanloop toch al wat tijd wilde pakken op zijn directe concurrenten.

Uiteraard is hij een onverzettelijke diesel, die je nooit helemaal kapot krijgt en uiteraard zal hij op routine nog wel iemand inhalen, maar alle drie lijkt me nogal onwaarschijnlijk en ik vermoed dat hij toch enkel komt om te winnen. Maar daarvoor zou hij toch een minuut meer naar voren moeten staan.
08-07-2024 18:36
Misleidende titel weer. Voorafgaand aan de Tour hadden ze hier helemaal niet voor getekend, maar enkel op het moment kort na de val toen hij in het ziekenhuis lag.
Op dat moment hadden ze bij Visma waarschijnlijk al getekend voor Tourdeelname van Vingegaard, terwijl ze voorafgaand aan de Tour misschien niet eens meer getekend zouden hebben voor podium.
08-07-2024 16:24
Ja ten tijden van de ambulance rit naar ziekenhuis had je hiervoor getekend. Echter gingen Vingegaard en Evenepoel ook naar het ziekenhuis. Waarbij de Deen zwaardere problemen leek te hebben. Roglic wist vervolgens de dauphine te winnen. Terwijl Pogačar de Giro ging rijden en afsloot.

Dus ja met het parkoers wat ze tot nu toe hebben gereden, is daarbij een 1m33 een goede stand?

Roglic werd eraf gereden in de rit die Pogačar won. Tijdrit ging was hij de zwakkere broeder. Red Bull heeft Roglic gehaald om te proberen de tour te winnen, hij zag er van de vier tot nu toe het zwakste uit. Met wat andere tactische keuzes van de top 3 had hij vandaag op 4min achterstand kunnen staan.
08-07-2024 17:14
Maar toch.. vorig jaar.. Roglic wilde weg om nog eenmaal voor dat ultieme doel te kunnen gaan.. Ralph had zijn spaarpot omgekeerd..
En nu? Ze hobbelen gewoon mee in de hoop dat de anderen iets overkomt..

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine