Alberto Bettiol soleert naar zege in Milaan-Turijn na vreemde finale, UAE Emirates met drie in top-4
foto: Cor Vos
woensdag 13 maart 2024 om 15:43

Alberto Bettiol soleert naar zege in Milaan-Turijn na vreemde finale, UAE Emirates met drie in top-4

Alberto Bettiol heeft een enerverende Milaan-Turijn gewonnen. De renner van EF Education-EasyPost viel aan op 30 kilometer van de streep en kon het nét volhouden. Jan Christen en Marc Hirschi, beiden van UAE Emirates, eindigden als tweede en derde op het podium.

Zoals wel vaker is het parcours van Milaan-Turijn weer aangepast. Dit jaar heeft de organisatie de voorkeur gegeven aan een geaccidenteerd parcours, met in de finale het nodige klimwerk. We hebben het over een lokale slotomloop van goed 44 kilometer, met als scherprechters de beklimmingen naar Prascorsano (3,5 km aan 7%) en Colleretto Castelnuovo (3,8 km aan 3,9%). Na deze laatste hindernis was het nog goed achttien kilometer tot de finish. Na tien dalende en vlakke kilometers, liepen de slotkilometers richting de streep in Salassa ook weer lichtjes bergop.

In de vroege vlucht zagen we dit jaar geen bekende namen. Mattéo Vercher (TotalEnergies), Marcel Camprubí (Q36.5) en Marco Murgano (Corratec-Vini Fantini) zorgden voor een kopgroep van drie. Hun voorsprong was echter nooit groot. Ze werden dan ook al redelijk snel, op een kleine 40 kilometer voor de streep, gegrepen.

De drie vluchters – foto: Cor Vos

Bettiol opent finale
Kort daarna begonnen de renners aan de lastige heuvels. Op de Prascorsano zette UAE Emirates zich dominant op kop, maar zij werden overvleugeld door een verschroeiende demarrage. De Italiaan van EF Education-EasyPost schoot weg uit het peloton en reed meteen meer dan 20 seconden voorsprong bij elkaar. BORA-hanshgrohe had door dat Bettiol in goede doen was, dus zetten een aantal renners van de Duitse ploeg zich op kop.

De top van de Colleretto Castelnuovo bereikte Bettiol ook nog solo. Zijn voorsprong – die even maar liefst 45 seconden bedroeg – was inmiddels wel weer gezakt naar 15 seconden. Dat had te maken met het harde tempo van BORA-hansgrohe én een bijhorende demarrage van Bob Jungels. Het was echter hollen en stilstaan in de achtervolging, waardoor Bettiol het bijzonder lang kon uitzingen.

De indrukwekkende aanval van Bettiol – foto: Cor Vos

Enerverende finale
Meer zelfs, Bettiol werd helemaal niet meer bijgehaald. Ondanks dat BORA-hansgrohe en UAE Emirates met meerdere renners in de tweede groep zaten, werd hij niet meer ingerekend. In de laatste kilometers kwamen ze nog ontzettend dichtbij, maar er was nooit sprake van een georganiseerde achtervolging. Zodoende won er eindelijk nog eens een Italiaan Milaan-Turijn.

En UAE Emirates? Die eindigden als tweede, derde én vierde in de daguitslag. Jan Christen ontliep de sprint voor de tweede plaats, Marc Hirschi en Diego Ulissi waren daarachter de snelsten.

RIDE Magazine
19 Reacties
13-03-2024 15:48
Ik snap dat UAE echt niet . Wie zit daar in de auto. Achterin rijden met 3 op 15 km van de meet en Bora haar bordje leeg eten en dan zelf niet met 3 in overtal koersen in achtervolging. Knudde . Bettiol is echt wel verdiend en leuke renner
    13-03-2024 19:08
    Alsof wie dan ook in “de” auto daar iets kan aan veranderen, je overschat die gasten echt wel…
    13-03-2024 19:38
    @polleke je moet maar eens naar Zeeman luisteren , die trainen scenario’s en werken die uit. Dat is dus wel een toegevoegde waarde. Maar goed jij hangt waarschijnlijk het oude wielrennen aan
    13-03-2024 20:01
    Wat betreft snelle beslissingen ben ik het met je eens, maar in deze situatie was er ruimte genoeg om een beslissing te nemen en deze te communiceren.

    Iedereen wist hier wat de goede tactiek was, maar het ontbrak aan moed of overwicht (of in het geval van de renners: opofferingsgezindheid) om die uit te voeren.
13-03-2024 16:06
Hahaha, wat een prachtige overwinning van Bettiol. Stylist!

En wat staan Bora en vooral ook UAE hier voor l*l zeg. Bora probeerde het ten minste nog maar Bettiol was gewoon sterker dan 4 van hen. UAE kon duidelijk geen tactiek kiezen want als je 2, 3, 4 wordt dan heb je het gewoonweg verkloot.
    13-03-2024 16:22
    2,3 en 4 levert meer punten op dan 1,6 en 10....
    13-03-2024 16:25
    Als punten belangrijker worden dan het winnen van een koers is het einde zoek. Echt oliedom gereden van UAE, doet overigens niks af aan de klasbak die Bettiol heet.
    13-03-2024 16:27
    Alsof UAE met punten bezig is, denk je dat echt? Ze hadden gewoon voor 1 man moeten kiezen en het gat samen met Bora moeten dichten.
    13-03-2024 17:28
    De andere opties zijn dat ze niet voor elkaar willen rijden, of dat ze überhaupt niet aan tactiek doen.

    Want natuurlijk hadden ze moeten kiezen.
    13-03-2024 21:46
    @Wielermop UAE is inderdaad met UCI punten bezig. Ze rijden veel wedstrijden om 1e in de UCI ranking te worden. Dit is 1 van de belangrijkste doelen van UAE. Ze zijn vorig jaar zich een hoedje geschrokken toen JV in de Vuelta zoveel UCI punten scoorde. Dit willen ze dit jaar niet meer meemaken
13-03-2024 17:50
Weinig Verenigd bij de Arabische Emiraten.
    13-03-2024 19:57
    Los zandbak-zand.
13-03-2024 16:14
Er wordt hier vaak gezeurd over tactische keuzes van VLAB, maar voor elke slechte keus die de Vismannen maken in koers, maken de niet zo Verenigde UA-Emimaatjes er minimaal 5 meer.
    13-03-2024 16:29
    Huh, volgens mij blinkt Visma de afgelopen seizoenen juist uit door hun tactiek? Soms komen ze gewoon uit tegen exploten als MvdP en Pogacar waar weinig aan te doen valt.
    13-03-2024 17:01
    Nou wout in de tour kan ik wel van herinneren dat er de nodige kritiek was, op vingegaard die zelfs niet één beurtje wilde doen om den wout aan een etappe zege en dus hemzelf een betere ondersteuning volgend jaar te helpen
13-03-2024 15:47
Ik heb zelf nooit in wedstrijdverband gekoerst, maar waarom proberen zo weinig renners in de finale een alles of niks actie zoals Jan Christen vandaag iets te laat deed? Dat kijken naar elkaar heeft zo weinig zin en loopt (bijna) nooit goed af. Wanneer gaan renners dat zelf ook beseffen?
    13-03-2024 16:27
    Omdat ze, een paar uitzonderingen daargelaten volledig koersen op de opdrachten vanuit de auto. En daar zitten niet allemaal Einsteins zoals we vaak zien.
13-03-2024 16:00
UAE staat weer mooi voor joker. Nu moet Pogi wel gaan winnen in San Remo.
13-03-2024 16:00
Verdiend voor Bettiol. UAE at iets te graag dat Bora-bordje leeg en Bora had hier ook niet de afmaker voor gehad. Die demarrage van Bettiol was mooi fanatiek (doet ie wel meer, zie afgelopen WK)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine