Alaphilippe verliest tijd: “Voor het klassement een flinke klap”
Julian Alaphilippe liep in de tweede etappe van Parijs-Nice tegen tijdverlies aan. Precies toen het peloton in waaiers werd getrokken, kreeg de kopman van Deceuninck-Quick-Step een lekke band. “Toen het peloton brak zat ik helemaal vooraan, maar na mijn fietswissel in de derde of de vierde groep”, reageert Alaphilippe bij L’Équipe.
“Ik kan niet zeggen dat ik geluk heb gehad vandaag”, aldus de Fransman. “Ik denk dat ik een goede etappe reed, want we bleven gefocust toen we niet verwend werden met het weer. Daarna brak het peloton en zat ik in de eerste groep, echt helemaal vooraan.”
Veel ploeggenoten lieten zich afzakken om de schade te beperken voor Alaphilippe. “De ploeg deed een voorbeeldige taak om het gat te verkleinen en niets weg te laten rijden. Ik zal niet zeggen dat mijn wedstrijd nu voorbij is, maar voor het algemeen klassement is het een flinke klap. Het is nooit goed om zoveel tijd te verspillen, vooral omdat de volgende ritten ook lastig zullen zijn. De koers gaat door, maar ik had niet veel geluk vandaag”, zegt Alaphilippe.
De Franse springveer is van de vierde naar de 24ste plek gezakt in het klassement. Zijn achterstand op leider Maximilian Schachmann bedraagt nu 1.32 minuut.

Voordeel van met iedereen wachten is dat je heel veel mankracht hebt om een gat dicht te rijden. Nadeel is dat iedereen meteen in je wiel gaat zitten.
Zouden ze zichzelf overschat hebben, en gedacht hebben dat met renners als Asgreen, Lampaert en Jungels het gat wel te dichten zou zijn?
Als je in de karavaan van auto naar auto springt zal je geen straf krijgen. Die auto's rijden nu eenmaal daar, en je kunt ze niet echt wegsturen.
Ben je een eindje achterop en rijd je gewoon achter de auto tot de staart van de karavaan, dan zal je al sneller gestraft worden.
En natuurlijk is het nog een groot verschil tussen 20sec en 5min achter de auto te blijven.
Haal ze alleen soms moeilijk uit elkaar, Grossschartner, Mühlberger, Konrad,... zeg et maar.. Grosssy de grootste zeker? En daar is Buchmann dan de alpha van. Beetje weinig geur of smaak aan, das jammer.
Maar als de nl en bel media geen voldoende aandacht aan bora geeft, dan leer je die gasten ook niet kennen en wordt er op WF ook niet over gesproken. Dus geen geur of smaak aan, is natuurlijk flauwekul.
Was een hele bewuste keuze om van beeld te veranderen van de Franse regie in mijn ogen. Want enkel de auto van DQS in beeld, met daarachter Alaphillipe in het zog, dat is vragen om problemen als dat langer dan een paar seconden duurt.
Niet vergeten dat Alaphilippe een stukje per fiets kan rijden wat zijn beperkte achterstand kan verklaren.
Vergeet ik zeker niet, maar je kunt niet opfietsen tegen een waaier, tenminste niet in je eentje. De laatste 10-20 meter dicht poefen als het op de kant gaat lukt nog als je sterk bent, maar als het eenmaal draait is het in je eentje een verloren zaak. Zeker ook omdat het ook vaak sterke mannen zijn die vooraan rijden.
Ik dicht Flipke veel kwaliteiten toe, maar ook hij kan zonder hulp niet het onmogelijke.
Maar in tegenstelling tot de "waarheid" van Lefevre over het Corona virus zullen we wel nooit te weten komen hoe lang flipke achter de wagen van zijn ploeg heeft gehangen om terug te komen.