Zijn nieuwe tijdrithouding en ultra-korte cranks geheim wapen van Vingegaard voor de tijdrit?
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
woensdag 9 juli 2025 om 09:21

Zijn nieuwe tijdrithouding en ultra-korte cranks geheim wapen van Vingegaard voor de tijdrit?

Materiaalzone Dit voorjaar bleek dat Jonas Vingegaard de zoveelste was die voor kortere cranks koos. Sterker nog, met 150 millimeter lange cranks van SRAM, koos hij voor kortere cranks dan op de consumentenmarkt beschikbaar waren. Ondertussen heeft hij op zijn wegfiets tóch voor weer wat langere cranks gekozen, maar gebruikt hij in tijdritten nog altijd de 150 millimeter lange cranks.

Dit voorjaar verscheen een resem coureurs aan de start van het wielerseizoen met kortere cranks. Goed voorbeeld doet volgen, vermoedelijk, want Tadej Pogacar koos de voorbije jaren stapsgewijs voor steeds kortere cranks en daarmee lijkt hij een hoop anderen in het peloton te hebben geïnspireerd. Bij Visma | Lease a Bike zouden zelfs 27 van de 29 coureurs zijn overgestapt op kortere cranks de voorbije winter.

De meest radicale stap kwam waarschijnlijk van Jonas Vingegaard, die verraste met cranks die slechts 150 millimeter lang waren. U leest het goed: 150 millimeter lang – een volle 22,5 millimeter korter dan de 172,5 millimeter lange cranks die hij vorig jaar nog gebruikte en een volle 10 millimeter korter dan de kortste beschikbare cranks van SRAM.

Met die cranks werd de Deense coureur voor het eerst gespot tijdens de Volta ao Algarve. Het lijkt erop dat dat nog een test was en de geel-zwarte ploeg nog bezig was met het finetunen van Vingegaards positie op de fiets, want tijdens Parijs-Nice leek hij alweer geswitcht te zijn. Destijds maakte hij juist weer gebruik van 160 millimeter lange cranks.

In de Criterium du Dauphiné werkte Vingegaard zijn tijdrit echter weer af met de 150 millimeter korte cranks. De Deen lijkt dus te opteren voor verschillende cranklengtes op zijn tijdrit- en wegfiets. Vermoedelijk heeft dat iets te maken met het specifieke fysiologische voordeel wat kortere cranks op kan leveren.

Wat de exacte overweging van Vingegaard is om voor de korte cranks te kiezen, blijft onduidelijk. In gesprek met WielerFlits wil Visma|Lease a Bike niet bevestigen dat hij tijdens de eerste Tourtijdrit weer gebruik gaat maken van de ultra-korte cranks en ook niet wat de reden is geweest voor het eerdere gebruik.

Vingegaard in actie tijdens de individuele tijdrit in de Criterium du Dauphiné – foto: Cor Vos

Toch is het ook niet helemaal gissen, zo legt bikefitter Anno Pieterse ons uit. “Ik heb natuurlijk niet zijn bikefit gedaan, maar in grote lijnen kun je daar wel een trend in ontdekken en dat is aerodynamica”, vertelt Pieterse.

Een kortere crank zorgt er namelijk voor dat de heuphoek van de gebruiker minder klein wordt als de crank in de hoogste positie is. Dat levert meer bewegingsvrijheid op, óf kan wat aerodynamische winst opleveren, zo legt bikefitter Anno Pieterse ons uit. “Als je gevoelig bent voor een strakke hoek tussen je romp en je bovenbeen, kan een korte crank fijn zijn, omdat die je bovenbeen wat minder dicht bij je romp komt.”

Maar de coureur in kwestie kan er ook voor kiezen een meer aerodynamische positie aan te nemen, wat in het geval van de profs de meest voor de hand liggende keuze is. “Je kan er ook voor kiezen je stuur wat omlaag te brengen. Dan breng je je romp weer dichterbij je benen en wordt die heuphoek alsnog kleiner, maar is je houding op papier wel beter met het oog op aerodynamica. Je kan dus wat gemakkelijker trappen, of je kan wat aerodynamische winst boeken”, legt Pieterse uit.

RIDE Magazine
2 Reacties
09-07-2025 19:12
Korte cranks voor Vignegaard ? Een vergissing. Hij heeft relatief lange en soepele benen. Cranks moeten perfect in verhouding zijn met je benen, de optimale positie van je knie ten opzichte van de pedaal. Het heeft niks met zwaardere versnellingen te maken. Daarvoor heb je tandwielen !
12-07-2025 11:03
Ik heb zelf 165 cranks op mijn mtb. Meer voor de grondspeling. Ik vind het wel lekkerder fietsen. Ik wil ze ook op mijn racefiets maar zijn haast nergens te krijgen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine