Wout van Aert kiest voor radicaal kortere cranks
Materiaalzone Wout van Aert kiest dit seizoen voor een nieuwe bikefit. De Belgische coureur van Visma | Lease a Bike stapt van 172,5 millimeter lange cranks over op 165 millimeter lange cranks. Dat is op te maken uit foto’s, terwijl zijn ploeg het ook bevestigt in gesprek met WielerFlits.
De afgelopen jaren zagen we al dat er met vernieuwde interesse naar cranklengtes werd gekeken, specifiek naar kortere cranks. Een voorloper van die trend was Tadej Pogacar, die twee jaar op rij voor kortere cranks koos en vorig seizoen met 165 millimeter cranks reed. Dat Visma | Lease a Bike die trend nu ook volgt, is toch wat opmerkelijk te noemen. Vorig jaar gaf de ploeg in gesprek met WielerFlits namelijk nog aan terughoudend te zijn met kortere cranks, zoals je leest in onderstaand verhaal.Van Aert stapt nu over op crankarmen met dezelfde lengte. Dat is te zien op beelden op zijn social media. SRAM, die Visma | Lease a Bike voorziet van groepsets, maakt gebruik van een kleurensysteem. Aan de binnenzijde van de cranks is een gekleurd streepje zichtbaar wat de lengte van de crank aangeeft. Geel staat voor 175 mm, groen voor 172,5 mm, roze voor 167,5 mm, rood voor 165 mm en blauw voor 160 mm.
Uit beelden van voorgaande seizoenen is op te maken dat Van Aert gebruik maakte van 172,5 millimeter lange cranks. Beelden op zijn sociale media verraden echter dat hij is overgestapt op cranks van 165 millimeter lang: op zijn Instagram is een rood streepje zichtbaar op de crankarm van zijn Cervélo R5-CX crossfiets. Daarmee kiest de belg voor maar liefst 7,5 millimeter kortere cranks. Dat klinkt niet als een enorm verschil, maar het is toch een verkleining van ruim 4,5%.
Hoe weet je zo zeker dat hierbij de crank het verschil maakt? Er zit sowieso iets van 1% verschil is nauwkeurigheid van een powermeter. Ik vind het nogal wat om 8 watt verschil hier te koppelen aan cranklengte verschil zonder verdere context.
Kortere cranks is overigens logisch al zie je al langer in bijvoorbeeld de triathlon- en baanwereld. Het betekent dat je heuphoek meer open blijft, waardoor je meer kracht kan generen én dieper/meer aero kan zitten. Daarnaast wordt je draaicirkel kleiner, waardoor je ook makkelijker een hoge cadans kan blijven trappen omdat de rotatiesnelheid lager ligt. En als laatste: je kan langer doortrappen in bochten, ook niet heel vervelend.