Wout van Aert kiest voor radicaal kortere cranks
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
woensdag 29 januari 2025 om 19:21

Wout van Aert kiest voor radicaal kortere cranks

Materiaalzone Wout van Aert kiest dit seizoen voor een nieuwe bikefit. De Belgische coureur van Visma | Lease a Bike stapt van 172,5 millimeter lange cranks over op 165 millimeter lange cranks. Dat is op te maken uit foto’s, terwijl zijn ploeg het ook bevestigt in gesprek met WielerFlits.

De afgelopen jaren zagen we al dat er met vernieuwde interesse naar cranklengtes werd gekeken, specifiek naar kortere cranks. Een voorloper van die trend was Tadej Pogacar, die twee jaar op rij voor kortere cranks koos en vorig seizoen met 165 millimeter cranks reed. Dat Visma | Lease a Bike die trend nu ook volgt, is toch wat opmerkelijk te noemen. Vorig jaar gaf de ploeg in gesprek met WielerFlits namelijk nog aan terughoudend te zijn met kortere cranks, zoals je leest in onderstaand verhaal.

Van Aert stapt nu over op crankarmen met dezelfde lengte. Dat is te zien op beelden op zijn social media. SRAM, die Visma | Lease a Bike voorziet van groepsets, maakt gebruik van een kleurensysteem. Aan de binnenzijde van de cranks is een gekleurd streepje zichtbaar wat de lengte van de crank aangeeft. Geel staat voor 175 mm, groen voor 172,5 mm, roze voor 167,5 mm, rood voor 165 mm en blauw voor 160 mm.

Uit beelden van voorgaande seizoenen is op te maken dat Van Aert gebruik maakte van 172,5 millimeter lange cranks. Beelden op zijn sociale media verraden echter dat hij is overgestapt op cranks van 165 millimeter lang: op zijn Instagram is een rood streepje zichtbaar op de crankarm van zijn Cervélo R5-CX crossfiets. Daarmee kiest de belg voor maar liefst 7,5 millimeter kortere cranks. Dat klinkt niet als een enorm verschil, maar het is toch een verkleining van ruim 4,5%.

RIDE Magazine
37 Reacties
28-01-2025 13:26
Ik heb het in de praktijk een paar dagen om en om (op dezelfde fiets) mogen testen in Calpe. Wat is het verschil? Qua gevoel niet echt merkbaar maar daarbij prefereerde ik de 170 cranks , maar qua meetbare waarden in verschillende tests/piektraining kon ik 8 watt meer genereren met de korte 165 cranks. Dus marginal gains, en daar gaat het om op het niveau van Wout…. Niet bij dat van mij
    28-01-2025 20:35
    Hoezo gade dan testen?
    29-01-2025 08:53
    Hoe getraind en belastbaar ben je? Wat was die test/piektraining dan? Korte sprints? 2/3/5/10 min blokjes? Zelfde segment (stijging, lengte)? Is de aanloop naar de training qua last hetzelfde? Hoe zit het met vermoeidheid over de dagen heen? Welke powermeter gebruik je bij verschillende cranks (dezelfde via pedalen - heb je de cranklengte veranderd in je computer, andere powermeters want geintegreerd in crank, zijn die van hetzelfde merk)?

    Hoe weet je zo zeker dat hierbij de crank het verschil maakt? Er zit sowieso iets van 1% verschil is nauwkeurigheid van een powermeter. Ik vind het nogal wat om 8 watt verschil hier te koppelen aan cranklengte verschil zonder verdere context.
    29-01-2025 10:00
    @RiccardoRicco, ga je om een echte correcte vergelijking te hebben ook niet eerst een hele tijd moeten rijden met de kortere cranks. Als je iets aan de afstelling van je fiets doet moet je toch eerst een periode wennen aan de nieuwe positie voor je er echt voordeel van hebt?
    29-01-2025 10:20
    @kennie jazeker, dit was slechts een eerste greep uit de gedachten. Dat lijstje is nog veel langer te maken. Mijn punt is dat zonder context zo'n 8 watt statement niks waard is. Het is niet bepaald wetenschappelijk onderzoek.
28-01-2025 13:18
Allemaal ingegeven door wanhoop. Pogacars dominantie heeft niets met kortere cranks te maken, net zo min als de dominantie van Froome iets te maken had met die idiote ovale kettingbladen.
    28-01-2025 13:24
    Waar suggereren ze dat Wout dit doet omdat Pogacar met 165mm crank rijdt? Als uit een bikefit blijkt dat Wout op deze manier makkelijker diep kan zitten en meer/dezelfde power kan leveren is dit gewoon een slimme zet. En niet een zet om ‘Pogacar te verslaan’
    28-01-2025 13:28
    @Oblomov - Dus Wout moet de resultaten uit de bike fit maar negeren, gewoon verder gaan met de 172,5 en voor de rest het maar niet eens proberen dit jaar? Mijn advies is om tot 10 te tellen en je trieste cynische reactie achterwege te laten.
    28-01-2025 14:23
    ...or perhaps his knee injury and lack of extension??
    28-01-2025 15:13
    Of het wanhoop is durf ik me niet aan te wagen. Wel ben ik met je eens dat dit vergelijkbaar is met die ovale kettingbladen. WvA doet natuurlijk al 10 jaar aan bikefits en nu is opeens de 160mm/165mm crank een oplossing. Ik geloof er niet zo in.
    28-01-2025 15:20
    @RiccardoRicco het feit dat je ovale bladen en kortere cranks vergelijkt zegt genoeg
    28-01-2025 15:41
    Vergelijkbaar in het kader van "de zoveelste innovatie" die een marginal gain gaat zijn. Ik vergelijk een kettingblad niet met een crank. En ik doe dat vergelijk niet, dat begint bij de eerste post in deze discussie.
    28-01-2025 17:17
    Ovale cranks zijn nooit aangetoond beter voor de prestatie. Kortere crank overduidelijk wel
    28-01-2025 19:36
    Blijkt overduidelijk uit wat? We zien het een aantal jaar bij triatleten en de laatste twee jaar langzaam maar zeker bij - een klein deel - profrenners.
    28-01-2025 23:23
    Helemaal gelijk Oblomov, Van Aert gaat de Tour op deze manier weer niet winnen.
    29-01-2025 14:22
    Als iemand het nut van ovale bladen wèl kan bevatten is het een Pogocar, welke ooit geleerd heeft om op een éénwieler te fietsen, en daardoor dus heel waarschijnlijk het dode punt zal begrijpen. Maar ook zonder dat talent, doch met -tja- enige hersencapaciteit, valt te bevatten dat het niet idioot is, en evenmin een marketing gimmick.
    29-01-2025 14:25
    Vos reed ook ovaal en vossen zijn sluwe beestjes.
28-01-2025 13:36
Nu maar hopen dat hij niet cranky wordt als hij er niet mee wint
28-01-2025 13:36
'Radicaal' is wel een tikkeltje overdreven natuurlijk.

Kortere cranks is overigens logisch al zie je al langer in bijvoorbeeld de triathlon- en baanwereld. Het betekent dat je heuphoek meer open blijft, waardoor je meer kracht kan generen én dieper/meer aero kan zitten. Daarnaast wordt je draaicirkel kleiner, waardoor je ook makkelijker een hoge cadans kan blijven trappen omdat de rotatiesnelheid lager ligt. En als laatste: je kan langer doortrappen in bochten, ook niet heel vervelend.
    28-01-2025 14:24
    drop your saddle height 7mm and come back about 'radical'
    28-01-2025 15:14
    Posities op baan- en triathlonfietsen zijn natuurlijk in niets te vergelijken met een wegfiets.
    28-01-2025 17:45
    7 millimeter merk ik persoonlijk vrij weinig van. Ik heb zelf fietsen met 165, 170, en 172,5 cranks en ik wissel moeiteloos tussen die fietsen. Dus nee, een crank die 7,5mm korter is vind ik niet radicaal.
28-01-2025 16:03
Wva en/of Visma hebben al 4.5 geen grote eendagskoers, monument of wk, gewonnen. Ja dan ga je vanalles proberen
    28-01-2025 17:27
    tobias foss
    29-01-2025 07:31
    Visma heeft wel grote eendagskoersen gewonnen, amstel, strade wevelgem. Maar wk tijdrit is echt wel vergelijkbaar met die koersen tegen wk weg nog boven een monument. Tot voor kort startte veel kanshebbers nauwelijks op wk tijdrit bijvoorbeeld
28-01-2025 13:40
#woutflits⚡️
28-01-2025 15:42
Op basis van de titel had ik 160-cranks verwacht. Maar op basis van titels kun je tegenwoordig een heleboel verwachten, dus ach ;)
29-01-2025 07:47
Heeft dit dan ook een kleine inpakt op de grootte van de voorbladen? Ik zou denken dat je met een kortere cranklengte meer omwentelingen wil doen om bij eenzelfde gemiddelde kracht hetzelfde vermogen te genereren, of gaan ze er van uit de de gemiddelde kracht iets zal stijgen met deze nieuwe crank? Op zich wel interessant om te weten te komen wat de redenen zijn dat dit optimaler zou zijn.
28-01-2025 14:06
Ik stapte vorig jaar gedwongen over van 170 naar 165. Ik moest echt wel even wennen, ik merkte het verschil enorm, had eerst het gevoel dat ik mijn kracht niet helemaal kwijt kon en dat ik eerder kramp kreeg. Maar nu ik eenmaal gewend ben vind ik het lekkerder rijden.
28-01-2025 14:59
Waarom laten ze voor die enorme bedragen voor een standaard frame. Geen Carbon frame op maat van z’n lichaam maken? Ze stappen op een standaard frame uit Taiwan en gaan proberen dit “pas” te maken op een prof lichaam.
28-01-2025 16:28
Gelukkig nu iedere dag meerdere berichten over wva
28-01-2025 22:24
Per crank weer 1 euro aan carbon uitgespaard. Nog 661.998 euro te gaan.
    29-01-2025 07:19
    Carbon is niet meer recyclebaar en verteerd nooit mee.
    29-01-2025 09:55
    Carbon is natuurlijk wel recyclebaar, dat ze het niet standaard doen heeft natuurlijk andere redenen dan dat het niet kan :-)
28-01-2025 18:13
De foto is van de cyclocross fiets van Wout. Denk niet dat Pocagar veel succes heeft gehad met kortere cranks op een cyclocross fiets. We zullen zien of Wout ook op de weg met kortere cranks gaat rijden. Minder momentum maar in de klim ook minder gewicht. Alhoewel de fiets 6.8 moet zijn.
28-01-2025 18:51
Den Eddy monteerde langere cranks als hij hard wilde gaan. Ik ook jarenlang. Nu dit geneuzel veel in het nieuws is denk ik erover om 2.5 korter te monteren, maar 7.5 mm korter van den een op anderen dag ???
29-01-2025 06:59
Gerrit Jan van Schenau (1944-1998) bewegingswetenschapper, heruitvinder van de klapschaats heeft dat ook onderzocht, zoek het maar op!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine