Wielen bouwen is voor FFWD een ambacht: “We maken soms keuzes die niet zichtbaar zijn”
foto: Vincent Engel
zondag 21 september 2025 om 08:30

Wielen bouwen is voor FFWD een ambacht: “We maken soms keuzes die niet zichtbaar zijn”

Materiaalzone Wielen: een velg, een naaf en een zootje spaken. Hoe moeilijk kan het zijn? Op bezoek bij FFWD leerde RIDE Magazine dat er veel meer komt kijken bij het ontwerpen en bouwen van een goed wiel. En we beginnen met de vraag: wat is eigenlijk een goed wiel?

Geen idee wat het is. Ik trek geen oranje shirt aan als het Nederlands elftal voetbalt. Ik wapper niet de driekleur op Koningsdag en ik vind Wout van Aert ook een goede wielrenner. Maar telkens als ik bij FFWD kom, voel ik toch iets van chauvinisme. In een tijd waarin de Nederlandse maakindustrie onder grote druk staat – Accell heeft net bekendgemaakt ook de laatste fabricage van hun fietsen naar het buitenland te verplaatsen – zijn bedrijven als FFWD de laatste der Mohikanen. 

Het is ook de bedrijfscultuur die ik wel mag. Iedereen die er werkt, fietst. Staat met geschoren benen spaken te draaien of excelsheets te vullen. Na hun opleiding tot marketeer of techneut hebben ze de fietsbranche gekozen als werkveld omdat daar hun hart ligt. In de pauze wordt er over de koers gepraat, of over wielen. Want het zijn wel wielenfreaks.

foto: Vincent Engel

Maar ze zijn ook nuchter. Ja, er is voldoende kennis in huis om een wiel te maken waar alle toeters en bellen in en aan zitten, maar wie doe je daar nu eigenlijk een plezier mee? “Hollandse nuchterheid”, zegt Rik, die al sinds mensenheugenis de marketing en nog veel meer doet. “En hier in Zwolle zijn we misschien nog wel een stuk nuchterder.”

Gevoel
Als de interviews gedaan zijn, praten we in de kantine met alle aanwezige medewerkers verder over wat nou precies de energie van FFWD is. Eén van de conclusies is dat er sinds oprichter Henk Schipper het bedrijf weer in handen heeft weer spirit in zit. Gevoel, zegt Rik. “Je kunt niet alles in sheets onderbrengen; ondernemen is ook een gevoel. Dat is weer terug in het bedrijf. We kunnen weer snel schakelen.”

foto: Vincent Engel

FFWD maakt wielen voor de aftermarket. Zo heet het als je wielen niet zijn gemonteerd in een fiets die je bij de fietsenmaker koopt, maar wanneer je een losse wielset koopt. Bijvoorbeeld voor een setje wielen erbij om te trainen, of juist als upgrade van je huidige wielset. Die plek in de keten heeft allerlei voordelen, nadelen, consequenties. Productmanager Niek legt uit: “Roval maakt bijvoorbeeld mooie wielen, maar toch vooral voor eerste montage in een Specialized-fiets. Niet veel mensen kiezen voor wielen van dat merk. Dat is voor ons heel anders.”

Rik vult aan: “Kiezen voor de gebruiker betekent nogal wat. Dat betekent dat we soms keuzes maken die niet zo zichtbaar zijn. Een wielset kan goede statistieken hebben, maar misschien komt dat wel door voor materiaal te kiezen dat licht is, maar kwetsbaar. Als we hier wielen ontwerpen, kiezen we altijd voor een goed en duurzaam wiel. Build to last, noemen we dat. Dat betekent dat ze makkelijk te onderhouden zijn en onderdelen simpel te vervangen. Niet iedereen ziet dat in de specificaties, dus moeten we dat verhaal vertellen.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Voor de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 gingen we op bezoek bij de wielenbouwer FFWD en maakten we kennis met de filosofie van het Nederlandse bedrijf. Daarnaast staat het magazine volop in het teken van gravelfietsen, want het najaar is natuurlijk de ideale periode om te gaan gravelen. Je leest onder meer over het WK Gravel in Zuid-Limburg, de nieuwe Specialized Diverge 4 gravelfiets en de trend van steeds bredere gravelbanden. Uiteraard staan er ook enkele fraaie interviews klaar, met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Pascal Eenkhoorn en veel meer!


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.