Voorraadproblematiek teistert wielersector: “De grootste crisis ooit in fietsindustrie”
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
vrijdag 15 maart 2024 om 20:00

Voorraadproblematiek teistert wielersector: “De grootste crisis ooit in fietsindustrie”

Analyse De fietsindustrie is nog aan het bijkomen van roerige covid-tijden, maar stuit nu alweer op het volgende probleem. Waar de tekorten eerst ongekend waren, zijn er nu overschotten om u tegen te zeggen. Dit is een probleem wat voorlopig nog niet weg lijkt te gaan en mogelijk alleen maar groter wordt. WielerFlits legt uit.

In het voorjaar van 2020 barst covid-19 in alle hevigheid uit. Lockdows, avondklokken en andere maatregelen die het sociale contact beperken zijn aan de orde van de dag. In Nederland en België hebben we het geluk dat we nog vrijuit buiten mogen bewegen. Zo stijgt de populariteit van wielrennen opeens naar ongekende hoogte: fietsen is aantrekkelijker dan ooit.

Dat is een enorme kans voor de fietsindustrie maar ook gelijk een probleem. Wanneer covid-19 in Europa losbarst, is het in (Zuidoost-)Azië al langer een probleem. Daar is de reactie op het virus zelfs zo scherp dat veel fabrieken langere tijd dichtgaan. Het gevolg is dat er productie-achterstanden ontstaan, terwijl de vraag in het westen exponentieel toeneemt.

Die groeiende vraag in combinatie met productie-achterstanden verstoort de leveringsketen. Veel merken zetten alle zeilen bij om zoveel mogelijk producten te bemachtigen en aan te kunnen bieden. Producenten schroeven hun productieketen op en investeren in extra machines. Op een lager niveau plaatsen ook fietsenmakers orders bij de vleet. Iedereen in de fietsindustrie grijpt iedere mogelijkheid aan om producten te bemachtigen en in te kunnen spelen op de groeiende vraag.

Veel wielermerken schroefde op ieder mogelijke manier de productie op – foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Die focus op de korte termijn gaat niet gepaard met een inachtneming van de maanden en jaren die gaan volgen op de coronapandemie. Want, de zorgen die covid-19 de gehele maatschappij oplevert blijken (gelukkig) eindig te zijn. Beetje bij beetje gaat de maatschappij weer van het slot en komen we terug in ‘het oude normaal’.

Dat besef daalt in de fietsindustrie (die nooit bekend heeft gestaan om zijn vermogen vooruit te denken) te laat in en zodoende blijven producenten en verkopers gulzig produceren en inkopen, terwijl de vraag in de jaren na de coronapandemie stabiliseert. De markt is verzadigd en de vraag daalt weer naar een niveau gelijk aan dat van voor de coronapandemie. Sterker nog: de daling zet nog steeds voort, mede door de torenhoge energiekosten en inflatie van de afgelopen jaren.

De fietsindustrie tuimelt van een gigantisch tekort in een gigantisch overschot. De productie(capaciteit) is toegenomen, maar de vraag is weer afgenomen. De opslag bij de lokale fietsenmaker staat vaak vol en pakhuizen van grote merken puilen uit van de producten.

Vooral dat laatste is een probleem van formaat. Op de Taipei Cycle Show kwam ons ter ore dat er wereldwijd enkele miljoenen frames uit het midden en hoge segment van vooraanstaande fietsmerken min of meer staan te verstoffen. Die zouden samen een geschatte waarde van enkele miljarden euro’s vertegenwoordigen.

Ook exportcijfers van de Taiwan Bicycle Association en het Bureau of Foreign Trade tonen aan dat er een probleem is. Omdat in Taiwan veel onderdelenproducenten zitten waar grote consumentenmerken producten van afnemen, kunnen hun verkoopcijfers als een voorbode voor de industrie als geheel worden gezien. De export van de Taiwanese fietsindustrie daalde met maar liefst 21,29% van januari tot en met augustus vorig jaar. Hieruit kunnen we gerust opmaken dat de fietsindustrie een zware tijd doorgaat.

Niet te voorspellen
Dat is de huidige stand van zaken. Maar, waar gaat deze crisis naartoe? Dat lijkt een vraag te zijn waar niemand antwoord op heeft. WielerFlits polste op en rond de Taipei Cycle Show verschillende insiders waaruit bleek dat hun voorspellingen enorm uiteen lopen.

Op de Taipei Cycle Show was de voorraadproblematiek een veelbesproken onderwerp – foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Dat komt ook doordat de problematiek voor verschillende merken behoorlijk verschilt. Sommige fietsenmerken kampen met eindeloze overschotten, waar dit bij kleinere onderdelenproducenten vaak een stuk minder is.

Zo is er een enkeling die stelt dat het probleem voor de Nederlandse markt al binnen enkele weken deels opgelost kan zijn, mits het een paar weekenden op rij goed weer is en men massaal de lokale fietsenmaker weet te vinden. Dat zou de voorraden in ieder geval op lokaal niveau wat kunnen stabiliseren, maar dit zal niet genoeg zijn voor de gehele markt.

Young Liu, één van de CEO’s van Giant Group, is in gesprek met NieuwsFiets ook gematigd positief. “We verwachten dat het voorraadniveau in de loop van het tweede of derde kwartaal van dit jaar wel omlaag zal gaan, met name dankzij toenemende vraag.”

foto: Cor Vos

De mening dat dit een probleem is wat zich voorlopig nog blijft ontwikkelen en zelfs zal groeien, is echter breder gedragen. Sterker nog, tijdens de Taipei Cycle Show spreekt een enkeling zelfs over “de grootste crisis voor de fietsindustrie… ooit”.

Want, er zijn al enkele bedrijven die in zwaar weer verkeren. Zo berichte de NOS al eerder over de zorgen om het noodlijdende, in Heerenveen gevestigde Accell, wat onder andere de merken KOGA en Lapierre in zijn portfolio heeft. Een kleine maand geleden leidde een reorganisatie, waarbij 100 tot 150 banen werden geschrapt, al tot onrust. En achter de schermen worden bij meer vooraanstaande wielermerken grote bezuinigingen doorgevoerd.

Toch is er één factor die ondanks alle sores enige vorm van hoop biedt: de rustig aantrekkende economie. Na drie kwartalen krimp, groeide de Nederlandse economie in het laatste kwartaal van 2023 weer enigszins, meldde het CBS. Daarnaast stelt het CPB in haar meest recente raming, dat de economie dit kalenderjaar naar verwachting weer met 1,1% zal groeien. Ook de koopkracht neemt na een jaar van daling weer toe, met 2,7%. Een sprankje hoop, maar vermoedelijk nog niet genoeg om de enorme voorraadoverschotten weg te poetsen.

Is de consument de lachende derde?
Hoe deze voorraadproblematiek zich precies gaat ontwikkelen, blijft dus gissen, maar voorlopig blijft er één speler grotendeels buiten schot: de consument. De prijzen zijn de voorbije maanden en jaren niet meer gestegen dan in andere sectoren. Integendeel: e-bikes gingen bijvoorbeeld met flinke kortingen over de toonbank, zo meldde het Financieel Dagblad vorig jaar al.

Gaan de hoge fietsvoorraden binnenkort weer slinken? – foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Sommige merken gaan hier echter heel voorzichtig mee om, omdat dit een rimpeleffect zou kunnen veroorzaken. Voorbeeld: gaan fietsenmerken snijden in de prijzen van hun eigen verkoop, dan maken ze het daarmee ook lastiger voor hun dealernetwerk die om te concurreren deze prijsreducties zouden moeten volgen.

Slechts één gevolg raakt de consument wel: het uitblijven van productintroducties. Meerdere merken stellen de introductie van nieuwe modellen uit om van huidige voorraden af te kunnen raken en ook fietsenmakers daar de kans toe te geven. Anderzijds merkt de consument daar ook niet direct veel van, want wat niet weet wat niet deert. In andere woorden: de productintroductie waarvan je niet wist dat die zou komen, mis je ook niet.

Het is wellicht geen wurggreep, maar de voorraadproblematiek lijkt de fietsindustrie nog wel even stevig in zijn greep te houden. Dit stelt de industrie voor de nodige uitdagingen. Al weet niemand zeker hoe het verder zal gaan met deze voorraadproblematiek.

RIDE Magazine
17 Reacties
14-03-2024 18:19
Champagneproblemen noem ik dit. Je zou maar eens met een frame moeten fietsen dat nog nooit gebruikt is, maar al wel twee jaar oud.

Misschien moeten we als consument ook wat minder verwend doen, en niet met de allernieuwste trends willen meedoen.
14-03-2024 22:52
Accel is vooral in de problemen gekomen met haar overname door KKR. Typisch sprinkhanen investeerders die het bedrijf hebben gekocht met gigantische leningen die ze vervolgens in de boeken zetten bij de nieuwe aanwinst. Dan zit je in de shit, want om dan nog winstgevend te blijven moet je de dure werknemers hier ontslaan en fabrieken in lage lonen landen gebruiken en verder heb je geen vlees op de botten bij een zuchtje tegenwind. Dat doet Pon toch aanmerkelijk beter.
16-03-2024 07:59
In deze branche gewerkt, en dit zag je al van verre aankomen. Al jaren duwen de merken de dealers van alles door de strot op straffe van 'geen dealer meer mogen zijn'. In Corona tijd hebben de merken dit nog even wat sterker toegepast en de orderformulieren werden 3x zo lang/goed gevuld want 'anders pak je mis'. Nu zijn al die Corona bestellingen eindelijk uitgeleverd, na 8 dagen werd de factuur van de rekening van de dealer afgeschreven en de consument haakt al een jaar of 2 af. Gevolg: liquiditeits en solvabiliteitsproblemen die de dealer lekker zelf mag oplossen, want de merken geven op geen enkel vlak thuis. Winkel staat al stampvol met corona fietsen en die vrachtwagen wordt nog steeds gewoon gelost bij de dealer op de stoep want: 'je hebt het immers zelf besteld'
Past exact in de kortzichtige planning die de meeste merken op na houden. Want immers: dit jaar hebben we een omzet van X gedraaid, en volgens jaar moeten we 'dus' X+20% draaien. Organische groei? Wasda?
Het feit dat achter de daadwerkelijke kostprijs 'ex Taiwan' gewoon een 0 wordt geplakt draagt ook niet bij. Een fiets is in geen enkel opzicht waard wat er voor gevraagd wordt. Kostprijs van een Tarmac SL8 frame en een frame van pak 'm beet een Superior X road kosten voor een merk gewoon exact hetzelfde. De marketing maakt echter dat de meeste dikbuiken prijs synoniem zijn gaan zien met kwaliteit. In de fietsenbranche een absoluut lachertje, want het is allemaal hetzelfde: carbonvezeltjes en epoxy, die in een mal in willekeurig welke vorm dan ook gebakken kunnen worden door een anonieme arbeider. En ik heb ze gezien: doorgezaagde frames van zogenaamde A merken die zo schandalig zijn afgewerkt dat ik er niet op stap, laat staan 4k neertel voor alleen een frame omdat er een sticker opgeplakt zit die start met een S, T of C.

Heb dus bijzonder weinig medelijden met die 'arme merken' die zich over de rug van de dealer hebben kunnen verrijken en nu steen en been klagen. Uiteindelijk is juist die dealer nu de dupe van het zoganaamde 'familiegevoel'dat die merken zo graag willen verkopen....en die vrachtwagen met dozen rijdt maandagochtend gewoon weer voor.
    16-03-2024 08:27
    Ja precies dit. Escape collective heeft hier de afgelopen weken veel aandacht aan gegeven. Luister hun vierdelige podcast eens over en je bek valt open. Dealers kregen mondjesmaat fietsen en de vraag was extreem hoog, bestelden zoveel mogelijk in de hoop ook maar een klein deel te krijgen. De merken accepteerden alle orders en daarom zat er achter elke 5 orders niet 5 klanten maar misschien maar 1. Dat laat zich nu voelen. Ondertussen wordt het mes op de keel gezet van jarenlang trouwe dealers om het leed van de merken zelf te verzachten. Waaronder gedwongen minimale afname hoeveelheden. Ik was al klaar met die fietsenmarkt de laatste twee jaar en nu helemaal. Ik rijd nog wel even door op mijn World tour frame met schijfremmen en elektronisch schakelen uit 2017 (onder de €4k)!
14-03-2024 18:37
Ach ja, sinds de corona crisis zijn de prijzen van koersfietsen door schaarste en stijgende vraag ook ongelofelijk gestegen, en zeker niet alleen door een kostenstijging langs productiekant. En indien er extra productielijnen zijn bijgebouwd, dan kunnen we toch ook veronderstellen dat er efficiënter geproduceerd wordt. Dan ga ik er nu vanuit dat dit overschot zich zal vertalen in een dalende verkoopprijs, wat ons als consument ten goede komt. Dus klassiek verhaal van vraag en aanbod en de eeuwige zoektocht naar een evenwicht.
16-03-2024 08:55
De grote namen gedragen zich als maffia, gesteund door het consumentengedrag die denken professioneel over te komen en kunstmatig de eigen status hoog houden met het duurste spul.
Dan heb je nog een aanzienlijke groep die weet ik hoe aan een peperdure fiets zijn gekomen, daar in 2 maanden 4x op rijden om dan op fb weer voor €7.895,- te verkopen aan de volgende statusgeile idioot.
Ik heb mijn fiets ooit gekocht voor iets meer dan €600,-. Maar draagt geen (exotische) merknaam. Ooit online gekocht bij een eenmansbedrijfje dat goedkoop frames en shimanogroepen inkocht en zelf de fietsen assembleerde en afstelde en dat verkocht voor een echt eerlijke prijs. Helaas bestaat het niet meer, want hij werd door de grote, gevestigde spelers bedreigd en tegengewerkt. Er zit al decennia veel te veel winstmarge op fietsen, een marge te absurd voor woorden.
Daarbij draagt het niets bij aan persoonlijk sterker worden, wanneer er als recreant (niet eens amateur) gezocht wordt naar marginal gains in materiaal.
Ik zal wel ouderwets zijn, maar vind zelfs dat een e-bike geen fiets genoemd mag worden.
15-03-2024 08:43
Prima artikel wat mij betreft, leuk dat de redactie hier aandacht schenkt. Overigens waren het tijdens covid niet alleen productieachterstanden. Ook zeecontainers om eea naar Europa te halen waren schaars en duur. Ik weet niet wat daar nu de status van is. Ik weet wel dat grote partijen stappen zetten om minder afhankelijk te zijn van Azië, zoals PON met assemblagefaciliteiten in Almelo en Litouwen.

Wat mij betreft had er ook nog wel ingezoomd mogen worden op de activiteiten van PON en de strategieën van de 2 grootste merken. Trek opent overal branded stores, Specialized knijpt de kelen van de dealers dicht. Wat zouden hiervan de gevolgen zijn?
16-03-2024 13:53
Wat erg dat hopeloze overproductie en absurd prijsbeleid nu ineens afgestraft kan worden. Dat verdient wel een paar faillissementen. Ook heel erg dat de introductie van nieuwe modellen wordt uitgesteld, in veel gevallen hetzelfde spul als drie jaar terug met een andere framekleur. En maar doen of het weer een vooruitgang is.
15-03-2024 08:30
Tja paniek en korte termijn visies hebben nog nooit tot iets zinvols geleid, dus ook niet in de fiets industrie. Maar de honger naar geld en macht is helaas altijd de inspiratiebron in plaats van lange termijn visie. We hoeven enkel om ons heen te kijken om te zien dat ook de fietsen industrie een schaapje is dat de massa volgt daarin. En de consument doet vrolijk mee. De vraag is hoe doorbreek je deze tendens hoe ga je wel naar een duurzame, lange termijn visie zonder gigantische over consumptie, dat zou nog eens een interessante analyse zijn.
    15-03-2024 08:33
    Hoezo, lekker goedkoop nu
    15-03-2024 10:15
    Klopt exact: je hebt letterlijk maar één frame per leven nodig, tenzij je hem kapot crasht. Nagenoeg al het andere is interessantdoenerij.

    En met de overproductie etc is het helemaal niet erg dat de agressieve spelers lekker op hun bek en failliet gaan.
    16-03-2024 01:21
    Hier iemand die toch wel redelijk gevrijwaard kon blijven en is gebleven van al die commerciële fratsen.
    Mijn fiets (KOGA) is van 1980 en rijdt al 44 jaar rond zonder enige (omgevings)problemen als bijv. interessantdoenerij. . Heeft wesdstrijdkoersen en vele kasseien en bergritten doorstaan. Ik ben trots op en blij met zo'n fiets en behalve een een keer een wiel gesneuveld maar nog nooit gecrasht.
    16-03-2024 08:33
    Raul, goedkoop is natuurlijk relatief. Met bijvoorbeeld de discounts op de Aeroad laatste tijd zit het prijsniveau nu op die van de marktintroductie van dit laatste model. En dan heb ik het nog niet over dat een CFR van tegenwoordig vroeger SLX was. Prijzen zijn in 7 jaar praktisch verdubbeld qua marktprijs.
16-03-2024 10:42
Leuk en goed artikel!
17-03-2024 10:11
Mijn Trek 1500 (2004 ultegra 9sp) en Cannondale Caad10 (2012 ultegra 10sp) rijden nog prima!
17-03-2024 10:25
Het probleem is dat iedereen wat speciaals maakt ipv standaardisatie. Dat dreef de prijzen in het absurde. De klant kocht dat omdat ze geen keus hadden maar die tijd is voorbij. Tijd voor standarisatie hetgeen de prijs op een aanvaardbaar nivo terug brengt. De klant geeft nu ook zijn geld weer uit aan andere zaken omdat weer kan en mag. Je kunt je geld maar 1x uitgeven.
    21-03-2024 21:30
    Daar heeft het niets mee te maken. Een bb3p, pf86 of t47 bracketpot kosten allemaal hetzelfde om te maken, en dan praat je niet eens over tientjes, maar over een paar dollar. Hetzelfde geldt voor steekas vs qr frames.
    Probleem is simpelweg de marketing die jou vertelt dat een fiets meer kost dan een 2e hands auto, want stijver, lichter, meer aero, blabla.

    Allemaal gebakken lucht. Kostprijs paar 100 dollar ex works, keer of 6-10 over de kop en voila: proficiat met je nieuwe Speci, Trek, Cannondale. Mooiste is nog dat mensen een Canyon "goedkoop" vinden, maar daar word je helemaal gen**id: de 30% die normaal voor de dealer is steken ze geheel in eigen zak, dus feitelijk zijn die fietsen gewoon 1/3e te duur.

    Marketing: mensen denken dat een fiets dat hoort te kosten. In de fietsindustrie heeft dat belachelijke vormen aangenomen.

    Hopelijk krijgen er een paar het deksel flink op de neus. Verder kan ik moeilijk begrijpen dat de consument niet lokaal iets moois van titanium of staal laten bouwen. Duurzamer (want wél te recyclen itt carbon massatroep), mooier, rijdt stukken beter en volledig naar eigen smaak samen te stellen. Kun je 3x doen voor je aan de prijs van een Sworx of Madone zit.

    Maar ja: ego he....de grootste valkuil in de spullensport die wielrennen heet

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine