Vittoria reageert op valpartij De Gendt in UAE Tour: “Komt niet door banden of wielen”
foto: Cor Vos
donderdag 29 februari 2024 om 17:14

Vittoria reageert op valpartij De Gendt in UAE Tour: “Komt niet door banden of wielen”

Materiaalzone Vorige week kwam Thomas de Gendt in de UAE Tour hard ten val. Volgens velen zouden problemen met zijn tubeless banden – nog specifieker de hookless velgen van de wielen – ten grondslag liggen aan die crash. Bandenproducent Vittoria en heeft een statement naar buiten gebracht waarin ze dat tegenspreken.

Volgens Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond CPA, was de oorzaak van de crash duidelijk “Als je kijkt naar beelden van Thomas de Gendt’s fiets, kan je zien dat zijn band eraf kwam, het veiligheidsschuim (een tire liner, red.) tussen zijn vork kwam te zitten en daardoor zijn voorwiel blokkeerde”, vertelde hij aan Velo.

Bandenleverancier Vittoria ontkent dat het probleem bij de band zou liggen. “Het is cruciaal om duidelijk te maken dat het kapotgaan van de velg is ontstaan door de impact van een object, in dit geval een steen, en niet te maken heeft met het ontwerp van de velg. De intensiteit van de impact zorgde ervoor dat het wiel op zo’n manier brak dat de band niet meer veilig op zijn plaats kon blijven zitten. De druk was zo hoog, dat de tire insert ervan scheurde”, valt te lezen in een statement.

Vittoria stelt zelfs dat de banden zouden zijn getest op de Zipp 353NSW wielen waarmee Lotto Dstny reed. “De compatibiliteit van de banden en wielen is uitvoerig getest in laboratoria, op de weg en in wedstrijden. Het ongeluk was dus geen resultaat van een verkeerde combinatie van wielen en banden”

Ook wielenfabrikant Zipp reageerde op het incident, zij het iets milder. “Zipp neemt het presteren en de veiligheid van haar producten erg serieus. Het recente ongeval in de WorldTour zijn we aan het onderzoeken en we werken direct met de ploegen en coureurs samen om ervoor te zorgen dat we precies begrijpen wat er is gebeurd. Zodra we een duidelijk beeld hebben, kunnen we adequaat reageren.”

Fietsen in Abu Dhabi, de nieuwe hotspot voor wielrenners: In Abu Dhabi hebben ze de fiets ontdekt. Het emiraat investeert volop in het stimuleren van een gezonde levensstijl en de racefiets is in de ogen van de Emirati het perfecte middel daarvoor. Abu Dhabi wil zowel inwoners als toeristen in het zadel helpen. Lees hier meer op WielerFlits. (Branded content)
RIDE Magazine
10 Reacties
29-02-2024 17:51
Ziedaar het exacte probleem van hookless wielen op de weg: Met hooked wielen was de band waarschijnlijk gewoon op de velg blijven liggen. En het klopt wel dat je normaliter geen problemen hebt met hookless wielen, maar deze velgen zijn gewoon gevoeliger voor niet-standaard situaties. En dat is dus precies waarom het CPA en anderen vinden dat hookless verboden moet worden.
    29-02-2024 20:10
    Of het omgekeerde? Hookless-velgen zijn stabieler. Als het echt over de impact van een steen gaat waar hij op reed (ik ga niet meteen alles geloven wat Vittoria zegt, maar het kan) dan zou een gelijkaardige niet-hookless-velg waarschijnlijk nog sneller geknald zijn.
    01-03-2024 14:39
    Dat is kul.. als je door blijft rijden op een lekke band dan loopt hij er vast vanaf. Weet nog dat ik het voorhad op de weg naar werk en geen bandje meehad met een hooked DT Swiss velg. Liep er ook gewoon vanaf. Het probleem is het doorrijden met een lekke band.
29-02-2024 18:42
Met hookless velgen (onder andere) het Bos van Wallers inknallen met 60 km/u... dat was afgelopen Parijs-Roubaix edities ook in best wat gevallen geen succes. Ik wens de renners alvast veel geluk.
    29-02-2024 20:08
    Bedoel je de knallende shimano-velgen van Jumbo want die waren niet hookless...
    29-02-2024 22:31
    Nee, ik doelde o.a. op Fred Wright vorig jaar waarbij band van de velg schoot en hij in zijn val Van Baarle en Asgreen meenam. Ook in dat geval lijkt het echter om een 'hooked' velg te gaan zonder 'inserts', aangezien Vision in ieder geval vorig jaar volgens mij nog geen hookless velgen gebruikte. Dus in dat geval moet ik mezelf corrigeren en het meer op tubeless in het algemeen gooien. Aan de andere kant is het bij alle materiaal om het uiterste vragen op dat soort kasseistroken met die hoge snelheid. Misschien nog interessante info (weet niet of ik info van Engelstalige 'concurrent' mag plaatsen): https://www.cyclingweekly.com/products/tubular-tyres-used-for-the-safety-of-the-riders-at-opening-weekend-according-to-worldtour-mechanics
    01-03-2024 10:31
    Mooi. Dus tubeless is dan toch nog niet dé norm in de voorjaarsklassiekers... Sommige ploegen blijven bij tubes omdat ze veiliger zijn en Bora en SQS blijven bij binnenbandjes omdat hun Cotton-band van specialized nog sneller is dan de tubeless-band (die ze dan enkel bij regenweer gebruiken).

    Mijn punt inderdaad. Hookless wordt onder vuur genomen maar de enige argumenten die ik zie zijn eigenlijk argumenten tegen tubeless.
    01-03-2024 18:33
    @cochise, ik vermoed dat het een kwestie van tijd is tot tubeless - in ieder geval bij de klassiekers - de norm is. Specialized gaf mij gister bijvoorbeeld te kennen dat BORA-Hansgrohe en Soudal Quick-Step in ieder geval Strade rijden met tubeless i.p.v. de S-Works Turbo Cotton i.c.m. binnenbandjes. Voor de overige klassiekers kan dat overigens zo weer veranderen.
29-02-2024 18:46
Help me even: een beetje leuke band heb je toch liever wanneer deze wat ‘impact’ hebben kan?
01-03-2024 22:18
Waarom mag er maar 73psi/5.0bar op zo'n velg / band. Dat is totaal niet racevaardig.

We praten hier over wegwielrennerij met snelheden boven de 100 km/u.

De constructeurs zitten met hun hoofd bij een mtb wedstrijdje waar ze niet harder rijden dan 30 km/u.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine