Versnellingslimiet UCI treft vooral SRAM-ploegen, die de lippen stijf op elkaar houden
foto: Joris Knapen
Ties Wijntjes
donderdag 3 juli 2025 om 18:00

Versnellingslimiet UCI treft vooral SRAM-ploegen, die de lippen stijf op elkaar houden

Update Deze zomer wil de UCI beperking van versnellingen in wegwedstrijden gaan testen. Ze hopen zo de snelheid in het peloton omlaag te brengen met het oog op een verbetering van de veiligheid. Die maatregel lijkt in eerste instantie voor iedereen hetzelfde, maar kan in realiteit voor ploegen die gebruik maken van groepsets van SRAM nog nét wat zwaarder zijn. WielerFlits legt uit.

Vanaf augustus gaat de UCI in speciaal daarvoor aangewezen wedstrijden een beperking van de zwaarste versnelling testen. In die wedstrijden mogen coureurs een versnelling gebruiken die bij één omwenteling van de crank een maximale voortstuwing van 10,46 meter zorgt. Dat wordt bepaald door de diameter van het wiel en het formaat van de versnellingen, maar doordat in het profpeloton iedereen dezelfde wielmaat gebruikt, draait de maatregel effectief alleen om de versnellingen.

Die 10,46 meter betekent dat in het geval van groepsets van Shimano of Campagnolo, de maximale toegestane versnelling 54×11 is: een 54-tands buitenblad aan de voorkant en een 11-tands kroontje als kleinste versnelling op de cassette. Geen probleem, want dat zijn kettingbladen en cassettes die die twee merken al produceren.

Voor ploegen die gebruik maken van SRAM, is de situatie complexer én onfortuinlijker. SRAM hanteert als kleinste tandwiel op de cassette namelijk een 10-tands kransje. Dat betekent dat om aan de nieuwe regels te voldoen, het grootste kettingblad wat coureurs dan nog mogen gebruiken, een 49-tands blad is.

foto: Joris Knapen

Dat formaat kettingblad maakt SRAM echter niet voor hun RED AXS groepset, waar in ieder geval alle door hen gesponsorde WorldTeams gebruik van maken. Daardoor zouden ze praktisch gezien gebruik moeten maken van een 48-tands voorblad. Dat zou een serieus nadeel zijn, want alle ploegen die níét gebruik maken van SRAM-groepsets hebben dan een zwaardere versnelling, wat zeker in sprints het verschil kan maken.

Ploegen die worden gesponsord door SRAM lijken dus nog nét iets meer de dupe te zijn van de nieuwe versnellingsregels van de UCI dan ploegen die gebruik maken van Campagnolo of Shimano. Of SRAM met een alternatief komt, blijft voorlopig gissen. De Amerikaanse onderdelenproducent wilde tegen WielerFlits nog geen commentaar geven op de aangekondigde tests van de UCI.

Dat het voorlopig een gevoelige kwestie is, blijkt ook uit gesprekken die WielerFlits voerde met verschillende profploegen die gebruik maken van SRAM-groepsets. Of eigenlijk: het gebrek aan gesprekken daarover. Onder meer Visma | Lease a Bike, Lidl-Trek en SD Worx-ProTime houden de kaken voorlopig stijf op elkaar. Zij zullen naarstig aan het uitzoeken zijn wat de implicaties van de tests voor henzelf zijn en of ze die kunnen beperken.


Update 3 juli 18:00

Ondertussen heeft SRAM in gesprek met WielerFlits toch gereageerd op het voornemen van de UCI om een versnellingsbeperking te gaan testen. De onderdelenfabrikant laat weten dat ze met de UCI in gesprek zijn. “We werken samen met de UCI aan het test-evenement rond de beperking van de maximale versnelling”, stelt een woordvoerder van SRAM.

RIDE Magazine
33 Reacties
23-06-2025 11:42
Dit is heel simpel: SRAM gaat gewoon een nieuwe cassette met 11 kransje maken. Niet heel spannend, dikke kans dat ze het ontwerp al ergens hebben liggen.

Wat wel interessant is: gaat de UCI ook bandbreedtes in de gaten houden? Een bredere band is ook 'hoger', waardoor je wiel/bandomtrek dus groter is, en je met 1 pedaalslag dus meer afstand aflegt. Het is wellicht centimeterwerk, maar als de UCI die 10,46 meter streng gaat hanteren moet je ook daar op letten natuurlijk. En als je echt de nerd wil uithangen moet je ook bandendruk meenemen.

Overigens wel goed dat ze dit gaan uitproberen. En als je met een cadans van 115 al instabiel rondrijdt zou ik je aanraden om wat meer cadanstrainingen te doen, of op de baan te gaan rondrijden Paceline. Met wat voor verzet rij jij eigenlijk rond? Elite toch?
    23-06-2025 11:50
    Dat wisselt. Ik rijd momenteel met SRAM, vaak met een 52/39 als allround setup of 54 enkelblad. De 54-10 gebruik je dan ook daadwerkelijk op het kantje in koersen met schuine rugwind. De meeste valpartijen die ik daar zie gebeuren is door jongens die aan hun limiet zitten te spinnen als een malle en daarmee niet in een exact rechte lijn meer rijden waardoor je voorwiel achterwiel contact krijgt. Dat is niet zozeer mijn probleem maar een algemeen probleem. Er zijn maar weinig mensen die met zo’n hoge cadans tientallen minuten lang super efficiënt en stabiel rijden na een x aantal uur koers. Maar hey ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten. Het punt is meer, het doel was veiligheid toch? En dan vind ik het heel frappant dat we van alle mogelijke oplossingen bij zulke ingrijpende middelen komen als gekozen tool. Er zijn nog steeds legio idiote finishes en parcoursen. En met deze maatregel vernietig je ook nog is zoveel kapitaal en grondstoffen en laat je mensen zoveel kosten maken aangezien elke nationale wielerbond de regels gaat overnemen. Dan moet je wel heel heel zeker weten dat dit de enige juiste oplossing is. Vanuit dat oogpunt vind ik het alarmerend dat dit soort maatregelen genomen kunnen worden zonder publicatie van onderbouwende stukken én dat dat wordt geslikt door de uitvoerende partijen.
    23-06-2025 12:17
    Ja, ik geloof dat je dat verzet in die situatie gebruikt, dat is eigenlijk het enige moment dat ik mijn 52-11 als amateur in koers gebruik. Maar: als niemand meer dat verzet heeft is het óók een gelijk speelveld. Dan moet je simpelweg je cadans gaan trainen. En je zegt het zelf: nu rijden er ook al knakkers rond die niet goed een hoge cadans kunnen rijden, dus wat dat betreft veranderd er weinig. Er zullen altijd gasten rondrijden die meer risico opleveren. Hetzij omdat ze divebomben, omdat ze niet kunnen sturen, of omdat ze geen hoge cadans kunnen rijden. En vergeet niet: tot 5 jaar terug reed iedereen met hooguit een 53-11.

    Natuurlijk moet je gevaarlijke aankomsten en parcoursen aanpakken. En het is bizar dat de UCI dat niet doet. Maar tegelijkertijd moet je de renners ook tegen hunzelf beschermen door te zorgen dat (te) hoge snelheden niet zo makkelijk kunnen worden bereikt. Bijtrappen met 60-10 in afdalingen 5km voor een sprintfinish zorgt ervoor dat de snelheden naar 80+ gaan, waar dat voorheen hooguit 70 was (zo lang de afdaling niet te steil is), en daarmee neemt het risico op levensgevaarlijke blessures of erger simpelweg enorm toe. Het is niet voor niets dat er genoeg profs zijn die zich hebben uitgesproken voor een gearing-limiet.
    23-06-2025 12:39
    Ik zie ook waarheid in wat je zegt en het is goed als er aan speelvelden die nog helemaal open liggen limieten kopen zoals versnellingen stuur maten et. Het punt is meer dat de grens nu zonder gepubliceerde onderbouwing ergens neergelegd worden. Dat is gewoon heel amateuristisch en autoritair zonder oog voor de omschreven gevolgen. Ik denk dat wanneer je gaat naar 56-42 11 voor Shimano en 52-10 voor SRAM je een prima grens te pakken hebt voor nu omdat je de extremen eruit haalt evenals de grootste verschillen tussen de producenten. Qua sturen moet je denk ik gewoon toe naar het zelfde systeem als de TT en de huidige maat toepassen op categorie 3 (190cm plus) en dan per 2cm naar beneden voor categorie 2 (180-190)en categorie 1 (t/m 180). Plus een toevoeging van een categorie 0 voor mensen tot 170cm want er zijn legio renners en profs wereldwijd onder de 170 die je niet kan proppen in de regels tot 180cm.
    23-06-2025 12:44
    Ja, ik ben het ook met jou eens dat de grens nu nogal lukraak is neergelegd, bij zowel de versnellingen als de stuurmaten. Stuurmaten vind ik nog weer lastiger, want als je wel 183 bent en je hebt hele smalle schouders, wat dan? Sowieso mogen de minimale maten echt wel een stuk omlaag. 36cm c-c in de drops en 25cm tussen de shifters op het dichtsbijzijnde punt lijkt mij realistischer. Haal je de extremen eruit, kan je quasi-iedereen goed fitten, en levert het ook geen gevaarlijke situaties op.
    23-06-2025 13:12
    Mijn persoonlijke mening is ook dat de binnenmaat voor shifters naar 24 cm mag. Dit is zo’n 10 graden bij 34cm boven met lichte flaire maar ik weet dat als je dat roept je nog net niet wordt opgeknoopt door de l
    23-06-2025 13:12
    *omarmers van de huidige nieuwe richtlijn ;)
23-06-2025 10:05
Heeft Sram echt wel een probleem zoals je schrijft in het artikel, want ze hebben toch ook gewoon cassettes met 11tanden als kleinste. Dus praktisch hebben ze toch evengoed als Shimano het nodige op het schap liggen, met of zonder lange tanden, het is snel te regelen volgens mij. En stel dat ze het niet zouden hebben, dan is het toch heel simpel om de cassettes snel op maat te laten maken, genoeg firma's met een groot machinepark vol cnc's in alle maten en kleuren met daarnaast nog wat conventionele draaibanken, freesmachines en wat je maar wil. Dat kost wel wat maar voor een beperkte oplage valt dat best wel mee, in de industrie doe je aan de lopende band zo'n dingen en daar zijn de bedragen (voor het personeel) lager dus dat kan er in het wielrennen wel vanaf denk ik :-p
    23-06-2025 11:35
    SRAM heeft bij hun nieuwere 12-speed groepssets effectief geen cassettes met 11 als kleinste kransje. Maar wat cassettes laten maken is niet bijster spannend nee.
    23-06-2025 17:53
    Bij hun nieuwere ja,maar bij de oudere hebben ze dat wel en voor de consumenten branch verkopen ze die ook nog steeds.
23-06-2025 10:48
Bij 48x10 en 113 omwentelingen rij je nog steeds 70km/uur. Lijkt me mooi voldoende om tour de france sprintritten naar je hand te zetten als je dat tweehonderd meter volhoudt ... p.s. Harry Lavreysen, rijdt blijkbaar 64x15 hetgeen neerkomt met een omwenteling van zowat 9m, ruim onder wat de nieuwe maximum versnelling zou worden. Diegene hierboven die vindt dat 10x48 kolderiek zou zijn in een spurt, moet misschien zijn perceptie naar topsport eens bijstellen.
Hoe groter de versnelling, hoe meer voordeel voor het peloton ook t.o.v. de vluchters die onheus worden bejegend door kunstmatige Rompelberg versnellingen in het peloton. De dode vluchters hebben daar niks aan. Die zijn al blij dat ze nog vlot een 54x14 rondkrijgen in de eindfase ...
    23-06-2025 10:53
    En leg me dan uit hoe het precies veiliger wordt doordat we het punt van de absoluut maximale cadans van elke leadout gaan opzoeken? Stel de weg gaat is licht naar beneden of de wind staat wat in de rug en we rijden allemaal 115 rpm in de aanloop naar de sprint die vervolgens nog gelanceerd moet worden. Vertel me hoe het spel wie zonder nog instabieler te worden 120 rpm of meer kan halen wielrennen veiliger gaat maken zodat we dit soort rigoureuze regels moeten invoeren.
    23-06-2025 11:36
    Harry rijdt een heel stuk groter.
    23-06-2025 12:29
    Het hangt af van de discipline (teamsprint, sprint, Keirin), maar Lavreysen reed in Parijs maximaal met 68x13. Het liefst zou hij nog wel groter gaan maar je hebt natuurlijk maar 1 versnelling en je moet ook nog op gang kunnen komen.

    64x15 zou wel degelijk kolderiek zijn, Lavreysen rijdt >80 gemiddeld over 200 meter (reële afstand). Voor de liefhebber: https://archive.is/YzjTE#selection-5835.63-5835.68
    23-06-2025 18:08
    Harry rijdt in volle sprint 130 tot 140 rpm, heeft een veel groter piekvermogen dan een een sprinter op de weg. Schaatsers trappen tijdens een wingate test ook een piek van 130 tot 140 rpm. Dus met
    24-06-2025 09:10
    Het enige wat je nu vergeet is de afnemende mechanische efficiëntie bij kleinere vertanding. Sprinters rijden een groot kettingblad zodat de ketting rechter op de cassette ligt, wat naast een voordeel op het gebied van efficiëntie ook het risico op een aflopende ketting verkleint.
23-06-2025 10:00
SCRAM zal dus met de ingenieuze oplossing moeten komen van het maken van een 11-tands kransje? Nou, benieuwd of dat gaat lukken..
23-06-2025 10:30
Naar mijn weten komt SRAM ook binnenkort met een nieuwe groepset. Kan mij goed voorstellen dat iedereen zijn kaken op elkaar moet houden omdat met de nieuwe groepset het probleem opgelost gaat worden. UCI heeft vast van tevoren wel belletje gedaan met SRAM.
    23-06-2025 21:12
    ik werk in in een fietse winkel er komt geen nieuwe groep het tegendeel zelfs ze hebben vorig jaar pas een nieuwe groepset uitgebracht en er zat 8jaar tussen deze nieuwe en de vorige
23-06-2025 11:29
Paceline, je bedoelt de stokkende cadans van de leadout, die totaal verzuurd door een versnelling te 'stoempen' die hij niet aankan, en finaal als een bommetje door het peloton zakt om quasi elke spurt een valpartij met zware letsels te veroorzaken ? Het is ook daarvan dat men af wil. Jij zoekt naar manieren om het allemaal verder te laten gaan zoals het is, of nog sneller ....
    23-06-2025 11:43
    Ik zoek niet naar manieren, ik leef alleen niet in de utopie dat atleten minder fit worden door het instellen van zo’n beperking. Je gaat nu zien dat er (net als voor het vrijgeven van de verzetten bij junioren) heel wild bewogen gaat worden omdat een cadans van 120 aan die snelheid gewoon bijzonder instabiel is.
    23-06-2025 12:31
    Paceline. Heel wild vroeger bij de juniores ? Ben nochtans nooit gevallen. Het rijgedrag werd echter indertijd nog hoog op de agenda geplaatst door de afgevaardigden van de BWB. Verder hadden we ook geen pothelm waardoor sommigen fout menen dat ze onaantastbaar zijn ... Momenteel is ook de stuurbreedte een issue, maar waar ik niks over hoor is de lengte van de stuurpen, die ingekort een nog veel grotere invloed heeft op het rijgedrag dan de stuurbreedte. Een hogere beensnelheid veroorzaakt mechanisch gezien ook geen instabiliteit, eerder andersom. Centripetale krachten worden net hoger bij een hogere omwenteling, wat stabiliteit verhoogt ... Het gyroscopisch effect is eerder beperkt (geen cirkel).
23-06-2025 10:48
Het erge is dat we allemaal doen alsof het een gegeven is. “Oh Cervelo en Specialized hebben het nu goed met hun niet flaired 40cm sturen tov Trek en Factor etc” en Oh Shimano heeft het nu goed gedaan tov van SRAM. Guess what, deze losse flodders/regels zijn geen betere veilige nieuwe norm. Het zijn gewoon wat boomer onderbuik gevoelens en de teams en fabrikanten zouden beter een manier vinden om de UCI is buitenspel te zetten dan zich elk jaar naar wazige nieuwe regels te vormen ontwikkeld door oude mannen die de sport op tv willen zien zoals ze zelf nog fietsen. 48-10 in een sprint rijden is kolderiek en heeft niks met veiligheid te maken. De angst voor de UCI is blijkbaar zo groot en de ruggengraat zo zwak die alle fabrikanten en teams zich elk jaar weer gaan aanpassen aan welke random zooi er dan weer uit de hoge hoed komt. Ik vrees dat het te maken heeft met het feit dat bij elke regel de ene groep (in dit geval SRAM rijders) harder genaaid wordt dan de andere groep (Shimano) waardoor je geen eenheid krijgt. Net zo als 180 plus mannen de stuurregel prima vinden omdat ze er zelf net mee overweg kunnen.
    23-06-2025 11:22
    Tja, als je Wout van Aert een boomer met onderbuikgevoelens wilt noemen...
    23-06-2025 11:41
    Wout maakte zich hard voor de casus waarbij je een 56-43 10-33 setup hebt in afdalingen waardoor je met 100 per uur nog gaat kunnen bijtrappen, dat is nogal een verschil met een cap op 48-10. Veder is Wout wel enigszins een boomer qua fietspositie ja: framemaat aan de kleine kant, 130/140 negatieve stem, 40/42 cm stuur met de shifters kaarsrecht of licht naar buiten. De beste man kan dan wel weer gruwelijk hard fietsen maar het is een setup met een kijk op Aero, comfort en snelheid van een decennium terug inderdaad.
    23-06-2025 12:08
    Dat zou wel het debielste ooit zijn van Visma-Lab om in windtunnels te gaan kamperen met hun renners om dan de afstelling toch maar niet te doen want nogal jaren 2015 :-P Om een renner van één van de meest vooruitstrevende ploegen in het huidige peloton een fietspositieboomer te noemen is ook wel de grap van de dag :-D
    23-06-2025 12:16
    Ik heb jaren gewerkt bij Visma in de staff. De wegpositie wordt niet of nauwelijks getest op cda waarde laat staan het testen van verschillende posities om te zien wat het snelste is. Het meest revolutionaire op weggebied is dat er pas anderhalf jaar geleden gestart is met een bikefit voor alle renners. De windtunnel wordt idd fantastisch genut voor TT maar voor de weg is er nog winst te behalen.
    23-06-2025 12:59
    Paceline, mijn excuses dan, maar ik verschiet hier wel van ;-) Want dan staat het wielrenner nog verder achter dan je zou denken, iemand perfect op zijn/haar fiets zetten lijkt met toch het beginpunt. Het is toch ook niet dat windtunnels extreem duur zijn en de universiteiten lopen vol met pre- en postdocs die je kan inzetten.
    23-06-2025 13:08
    Geen probleem ik snap je reactie ook wel. Ik hoop stiekem dat ze hier in het laatste jaar wel mee zijn begonnen, de stap naar de nieuwe s5 is alvast een uitgelezen kans. Begrijp me niet verkeerd Visma heeft tal van super goede en innovatieve zaken gedaan en heeft een fantastische bekwame staff. Maar het is ook de ploeg die vorig jaar nog zei dat kortere cranks geen bewezen oplossing waren, het langst is blijven doormodderen op tubulars van het hele (serieuze deel van) het peloton en uitvallers had met knieklachten door onderschatting van de stap naar speedplay. Zelfs bij de grootste spelers gaan er nog dingen mis of worden er stenen niet of laat omgedraaid.
23-06-2025 11:51
Een idee kan ook zijn om niet meer naar beneden te fietsen. Dat gaat immers altijd sneller dan op het vlakke, laat staan naar boven. Verder: niet starten als het stevig waait, tenzij er geen wind mee situaties zijn .
    23-06-2025 12:21
    Als we dan ook geen bochten meer in het parcours doen kunnen we iedereen gewoon op de tacx zetten; ideaal!
23-06-2025 18:47
Klinkt als een mooi non issue. 1 telefoontje naar stam.
05-07-2025 18:46
Dit is onzin, gewoon betutteling , kijk naar andere dingen, wegobstakels, dat geslinger in het peleton etc etc

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine