Versnellingslimiet UCI treft vooral SRAM-ploegen, die de lippen stijf op elkaar houden
Update Deze zomer wil de UCI beperking van versnellingen in wegwedstrijden gaan testen. Ze hopen zo de snelheid in het peloton omlaag te brengen met het oog op een verbetering van de veiligheid. Die maatregel lijkt in eerste instantie voor iedereen hetzelfde, maar kan in realiteit voor ploegen die gebruik maken van groepsets van SRAM nog nét wat zwaarder zijn. WielerFlits legt uit.
Vanaf augustus gaat de UCI in speciaal daarvoor aangewezen wedstrijden een beperking van de zwaarste versnelling testen. In die wedstrijden mogen coureurs een versnelling gebruiken die bij één omwenteling van de crank een maximale voortstuwing van 10,46 meter zorgt. Dat wordt bepaald door de diameter van het wiel en het formaat van de versnellingen, maar doordat in het profpeloton iedereen dezelfde wielmaat gebruikt, draait de maatregel effectief alleen om de versnellingen.
Die 10,46 meter betekent dat in het geval van groepsets van Shimano of Campagnolo, de maximale toegestane versnelling 54×11 is: een 54-tands buitenblad aan de voorkant en een 11-tands kroontje als kleinste versnelling op de cassette. Geen probleem, want dat zijn kettingbladen en cassettes die die twee merken al produceren.
Voor ploegen die gebruik maken van SRAM, is de situatie complexer én onfortuinlijker. SRAM hanteert als kleinste tandwiel op de cassette namelijk een 10-tands kransje. Dat betekent dat om aan de nieuwe regels te voldoen, het grootste kettingblad wat coureurs dan nog mogen gebruiken, een 49-tands blad is.

foto: Joris Knapen
Dat formaat kettingblad maakt SRAM echter niet voor hun RED AXS groepset, waar in ieder geval alle door hen gesponsorde WorldTeams gebruik van maken. Daardoor zouden ze praktisch gezien gebruik moeten maken van een 48-tands voorblad. Dat zou een serieus nadeel zijn, want alle ploegen die níét gebruik maken van SRAM-groepsets hebben dan een zwaardere versnelling, wat zeker in sprints het verschil kan maken.
Ploegen die worden gesponsord door SRAM lijken dus nog nét iets meer de dupe te zijn van de nieuwe versnellingsregels van de UCI dan ploegen die gebruik maken van Campagnolo of Shimano. Of SRAM met een alternatief komt, blijft voorlopig gissen. De Amerikaanse onderdelenproducent wilde tegen WielerFlits nog geen commentaar geven op de aangekondigde tests van de UCI.
Dat het voorlopig een gevoelige kwestie is, blijkt ook uit gesprekken die WielerFlits voerde met verschillende profploegen die gebruik maken van SRAM-groepsets. Of eigenlijk: het gebrek aan gesprekken daarover. Onder meer Visma | Lease a Bike, Lidl-Trek en SD Worx-ProTime houden de kaken voorlopig stijf op elkaar. Zij zullen naarstig aan het uitzoeken zijn wat de implicaties van de tests voor henzelf zijn en of ze die kunnen beperken.
Update 3 juli 18:00
Ondertussen heeft SRAM in gesprek met WielerFlits toch gereageerd op het voornemen van de UCI om een versnellingsbeperking te gaan testen. De onderdelenfabrikant laat weten dat ze met de UCI in gesprek zijn. “We werken samen met de UCI aan het test-evenement rond de beperking van de maximale versnelling”, stelt een woordvoerder van SRAM.
Wat wel interessant is: gaat de UCI ook bandbreedtes in de gaten houden? Een bredere band is ook 'hoger', waardoor je wiel/bandomtrek dus groter is, en je met 1 pedaalslag dus meer afstand aflegt. Het is wellicht centimeterwerk, maar als de UCI die 10,46 meter streng gaat hanteren moet je ook daar op letten natuurlijk. En als je echt de nerd wil uithangen moet je ook bandendruk meenemen.
Overigens wel goed dat ze dit gaan uitproberen. En als je met een cadans van 115 al instabiel rondrijdt zou ik je aanraden om wat meer cadanstrainingen te doen, of op de baan te gaan rondrijden Paceline. Met wat voor verzet rij jij eigenlijk rond? Elite toch?
Natuurlijk moet je gevaarlijke aankomsten en parcoursen aanpakken. En het is bizar dat de UCI dat niet doet. Maar tegelijkertijd moet je de renners ook tegen hunzelf beschermen door te zorgen dat (te) hoge snelheden niet zo makkelijk kunnen worden bereikt. Bijtrappen met 60-10 in afdalingen 5km voor een sprintfinish zorgt ervoor dat de snelheden naar 80+ gaan, waar dat voorheen hooguit 70 was (zo lang de afdaling niet te steil is), en daarmee neemt het risico op levensgevaarlijke blessures of erger simpelweg enorm toe. Het is niet voor niets dat er genoeg profs zijn die zich hebben uitgesproken voor een gearing-limiet.
Hoe groter de versnelling, hoe meer voordeel voor het peloton ook t.o.v. de vluchters die onheus worden bejegend door kunstmatige Rompelberg versnellingen in het peloton. De dode vluchters hebben daar niks aan. Die zijn al blij dat ze nog vlot een 54x14 rondkrijgen in de eindfase ...
64x15 zou wel degelijk kolderiek zijn, Lavreysen rijdt >80 gemiddeld over 200 meter (reële afstand). Voor de liefhebber: https://archive.is/YzjTE#selection-5835.63-5835.68