Verrast Lidl-Trek met gravelonderdelen tijdens klassiekers? “Stuyven en Pedersen hebben het getest”
Materiaalzone Dit weekend barst het klassieke voorjaar in volle glorie los tijdens de Omloop het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne. Veel coureurs trokken de afgelopen dagen al door Vlaanderen voor een parcoursverkenning. Op de eerste beelden die daarvan online zijn verschenen, valt op dat Lidl-Trek traint met een gravelgroepset. Die gaan we zeer waarschijnlijk ook in koers zien, laat de ploeg aan WielerFlits weten.
Het voorjaar is een genot voor coureurs en eenieder die graag kijkt naar wielerwedstrijden, maar zeker ook voor materiaalliefhebbers in de wielersport. Ploegen halen alles uit de kast om hun coureurs zo goed mogelijk te laten presteren op de kasseien van Vlaanderen en Noord-Frankrijk, dus er valt ieder jaar genoeg wieler-tech te bewonderen.Dit jaar lijkt de eerste opvallende materiaalkeuze uit het kamp van Lidl-Trek te komen. Wielerploeg Unibet Tietema Rockets stond vandaag bovenop de Muur van Geraardsbergen koffie en mattentaartjes uit te delen, ook aan hun concurrenten. Eén van de ploegen die tijdens de verkenning passeerde, was Lidl-Trek. Op beelden daarvan is te zien dat de Amerikaanse ploeg die verkenning deed met een gravelgroepset.
Dat is namelijk de SRAM Red AXS XPLR. Dat is een speciaal voor gravelfietsen ontwikkelde variant van de SRAM Red AXS, waarmee de ploeg normaal koerst. Die gravelgroepset heeft slechts één versnelling aan de voorzijde, waar de groepset voor op de weg er twee heeft. Daarentegen heeft de groepset wel dertien versnellingen aan de achterzijde tegenover twaalf bij de ‘reguliere’ groepset.

De Red AXS XPLR-cassette en achterderailleur, met het 1-by crankstel van de ‘reguliere’ Red AXS – foto: Joren Benjamins/Tour de Tietema
Om precies te zijn lijkt de ploeg te kiezen voor een combinatie tussen onderdelen van de ‘reguliere’ groepset en de XPLR-variant. De cassette is een 13-speed XPLR-variant, met een vermoedelijke vertanding van 10-46, waarbij ook een XPLR-achterderailleur wordt gebruikt. Het crankstel lijkt daarentegen van de weg-groepset te zijn, met een 50-tands kettingblad. Op die manier kan de ploeg toch het gewenste versnellingsbereik behalen met slechts één voorversnelling.
Keuze aan de renners
Dat de ploeg ermee verkent, betekent niet dat ze er ook allemaal mee gaan koersen, zo laat een woordvoerder van de ploeg aan WielerFlits weten. “Ze hebben het vandaag getest en dan wordt morgen of overmorgen de knoop doorgehakt. Dat is een keuze die de verschillende coureurs uiteindelijk zelf mogen maken”, stelt persvoorlichter Jacob Kennison.
De 1-by setup heeft verschillende voordelen. Zo zou er een aerodynamisch voordeel zijn door de afwezigheid van een voorderailleur, terwijl dat ook wat gewicht scheelt. Maar specifiek voor de kasseiklassiekers is er nog een voordeel. “De XPLR groepset is gewoon net wat meer robuust omdat deze gemaakt is voor gravelwedstrijden. Hij kan slecht wegdek dus goed aan, in de zin dat hij wat betere kettingretentie heeft en ook wat sneller kan schakelen op ruw wegdek. Ook als ze er dit weekend niet op koersen, kan dat wel later nog volgen.”
Die test van vandaag was niet de eerste; de ploeg is er al sinds de winter mee bezig. “De Team Support Manager die over al het materiaal gaat, had het idee al gedurende het off-season. Mads en Jasper hebben dat vervolgens getest en de eerste feedback was positief, dus we zijn dat verder gaan uitpluizen. Ik weet vrij zeker dat we het ergens gedurende de klassiekers wel in koers gaan zien, misschien zelfs dit weekend al.”
Op papier heeft de Red AXS XPLR-derailleur nog een voordeel: de achterderailleur wordt gemonteerd met een zogenaamde Universal Derailleur Hanger (UDH). Deze is zo ontworpen dat deze in het geval van een klap (bijvoorbeeld door een valpartij) een beetje naar achter kan bewegen, waardoor hij minder snel afbreekt. Na een valpartij is de kans dus groter dat coureurs met een goed schakelende derailleur hun weg kunnen vervolgen en niet hoeven te wisselen van fiets.
Je kan natuurlijk wel de ketting er op leggen en op die versnelling verder in het geval van een 13s en je krijgt een 12s. Dat kan een rotlawaai maken en misschien is het niet goed voor je ketting maar je kan wel verder tot je het juiste wiel krijgt van je eigen ploegwagen (of nieuwe fiets). Uiteindelijk lag je ketting al op die positie dus als je even niet kan schakelen en het is vlak of licht heuvelland dan ga je het wel overleven tot je echt geholpen bent.