Velofollies 2025: Tom Dumoulin toont Giant’s nieuwe tijdritfiets aan het publiek
vrijdag 17 januari 2025 om 16:23

Velofollies 2025: Tom Dumoulin toont Giant’s nieuwe tijdritfiets aan het publiek

Materiaalzone Giant heeft bij de Tour Down Under hun nieuwe tijdritfiets uit de doeken gedaan. De nieuwe Trinity is significant lichter geworden, terwijl er – logischerwijs – eveneens aandacht is besteed aan de aerodynamica. Ook op Velofollies stond de nieuwe Trinity in de spotlight, waar hij door niemand minder dan Tom Dumoulin werd gepresenteerd aan het grote publiek.

De Trinity is Giant’s tijdrit- en triatlonfiets in één. Het vorige model was al enige tijd aan vernieuwing toe, want het was één van de laatste fietsen in het profpeloton met velgremmen. De afgelopen maanden werkten enkele WorldTour-profs er al hun tijdritten op af, maar nu is de fiets definitief onthult. Ook op wielerbeurs Velofollies werd er aandacht aan besteed, met Tom Dumoulin en para-atleet Louis Clincke die aanwezig waren bij de presentatie.

De nieuwe Trinity Advanced SL is een stuk lichter dan zijn voorganger; de frameset weeg maar liefst 558 gram minder. Dat heeft ook positieve impact op het gewicht-stijfheidsratio, want dat is met 12,6% gestegen. Tegelijkertijd biedt de fiets op specifieke plekken juist wat meer comfort: de armsteunen van het tijdritstuur en de zadelpen zijn zo ontwikkeld dat ze vibraties en klappen absorberen.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

Uiteraard is er ook op de aerodynamica gelet. Vooral in de versie die als triatlonfiets is afgemonteerd is winst geboekt, door de integratie van opslagruimte bovenop het frame en boven de trapas. Tevens is de cockpit enkele wijzigingen ondergaan. Waar de armsteunen voorheen nog op twee ‘pilaren’ leunde, is dat er nu één. Alles bij elkaar zou dat 5,9 watt winst hebben opgeleverd.

Tevens zijn de zadelpen en armsteunen doorontwikkeld, waardoor deze nog beter op de coureur af te stellen zijn. De zadelpen biedt een offset-bereik (horizontale afstelling) van 51 millimeter, terwijl de armsteunen in hoogte, hoek en reach een breder bereik hebben.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
5 Reacties
17-01-2025 18:43
Tom Dumoulin?; zegt mij zo niets
    17-01-2025 19:24
    Haha, aldus een 14-jarige fan van international superstar Vingegaard...
    19-01-2025 08:06
    Dat is toch die hardloper?
17-01-2025 20:27
Tom Dumoilin was de vedette van deze ploeg, maar hij kreeg weinig steun. Ik was stiekem van hoop dat hij zou terugkeren na vertrek van Zeeman.
20-01-2025 16:28
Die voorvork ziet er raar uit... alsof ie is afgebroken.

Verder wel een mooi fietsje hoor... gek genoeg vind ik de Giant fietsen de laatste jaren erg mooi. Daarvoor vond ik het vaak wat prullig overkomen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.