Veiligheidsrevolutie? Nieuwe helmtechnologie haalt hoogste score in prestigieuze ranking
foto: Release Layer System
dinsdag 30 september 2025 om 08:30

Veiligheidsrevolutie? Nieuwe helmtechnologie haalt hoogste score in prestigieuze ranking

Materiaalzone Dat helmen essentieel zijn voor bescherming in de wielersport staat gelukkig niet meer ter discussie. Maar mogelijk gaat de beschermende kwaliteit ervan de komende jaren flink omhoog door nieuwe technologie. Het nieuwe Release Layer System (RLS) heeft bij zijn eerste test direct de hoogste score behaald in de prestigieuze veiligheidsranking van Virginia Tech.

RLS werkt met panelen in de buitenschaal van de helm die bij een impact kunnen rollen en loskomen. Tussen de verschillende lagen zitten kleine kogellagers, waardoor de krachten die bij een val vrijkomen beter worden verdeeld en schadelijke rotatiebewegingen worden beperkt. Het principe is vergelijkbaar met bestaande oplossingen zoals MIPS, maar de eerste resultaten laten zien dat RLS mogelijk nog effectiever is.

foto: RLS

Canyon, dat sinds een jaar ook zelf fietshelmen ontwikkelt, heeft de technologie al in gebruik genomen. Met veelbelovende testresultaten ten gevolge. De Canyon Deflectr Trail, de eerste helm uitgerust met deze technologie, kwam in de Virginia Tech-test namelijk bovenaan te staan. Ook onafhankelijke metingen aan de Universiteit van Straatsburg bevestigen de werking: de piek van de rotatiesnelheid werd met 56 tot 66 procent verminderd in vergelijking met dezelfde helm zonder RLS-panelen. Volgens berekeningen leidt dat tot een daling van het risico op hersenletsel met maar liefst 68 tot 84 procent.

Canyon brengt de Deflectr Trail deze herfst als eerste helm met RLS op de markt. Verwacht wordt dat ook andere fabrikanten de technologie in de toekomst gaan toepassen, vergelijkbaar met hoe MIPS zich eerder binnen de industrie verspreidde. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

De introductie van RLS kan een belangrijke stap betekenen in helmveiligheid, zeker binnen disciplines zoals gravel en mountainbike waar valpartijen met rotatiekrachten vaker voorkomen. Het blijft echter afwachten hoe de technologie zich in de praktijk houdt en of comfort, duurzaamheid en prijs gunstig genoeg uitpakken voor een brede toepassing in de wielersport.

foto: RLS

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.