UCI test versnellingslimiet voor het eerst in Gree-Tour of Guangxi
Materiaalzone De UCI zal aan het einde van dit seizoen, in de Gree-Tour of Guangxi (14-19 oktober), voor het eerst experimenteren met een versnellingslimiet op de fietsen van profwielrenners. Dat heeft de internationale wielerunie vandaag laten weten in een persbericht.
De onafhankelijke instantie SafeR is verantwoordelijk voor veiligheidskwesties in het professionele wielrennen en heeft als doel om de veiligheid van renners tijdens wedstrijden te verbeteren. Eén van de besproken maatregelen is een versnellingslimiet op de fietsen van wielrenners. De UCI gaat dit over enkele maanden voor het eerst testen in de Gree-Tour of Guangxi, op WorldTour-niveau.
Het gaat hier om ‘Maximum Gearing’: dit verwijst naar de verhouding tussen het voorste kettingblad en het achterste tandwiel en bepaalt mede de snelheid die een renner bij een bepaalde trapfrequentie kan bereiken. In recente discussies binnen SafeR is geconcludeerd dat te zware versnellingen kunnen leiden tot extreme snelheden, met name tijdens afdalingen, wat het risico op ernstige ongevallen vergroot.
Om deze hypothese in de praktijk te testen, zal een tijdelijk testprotocol worden ingevoerd: in de komende Gree-Tour of Guangxi krijgen renners dus te maken met een versnellingslimiet. Deze maatregel maakt deel uit van een bredere strategie om te evalueren hoe technische reguleringen kunnen bijdragen aan een veiligere koersomgeving, zonder de sportieve integriteit aan te tasten.
Evaluatie
De maximumversnelling in de Chinese rittenkoers bedraagt 54×11 (10,46 meter per omwenteling). “Na deze test volgt een enquête onder de wielrenners, zodat we uitvoerig naar deze maatregel kunnen kijken, voor eventuele verdere tests in 2026”, geeft de UCI ook nog mee.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.