‘UCI overweegt verbod op ademhalingssensoren die gebruikt worden door Visma | Lease a Bike’
Materiaalzone De UCI doet onderzoek naar ademhalingssensoren, een nieuwe technologie om de fysiologische output van renners te meten. De internationale wielerunie overweegt het gebruik van de draagbare apparaten tijdens wedstrijden te verbieden. Dat laten bronnen weten aan wielerwebsite Velo.
Visma | Lease a Bike is een van de ploegen die gebruikmaakt van ademhalingssensoren, aldus Velo. De renners van de Nederlandse ploeg monteren een sensor op de hartslagband. Met het apparaat kun je de diepte en frequentie van de ademhaling meten om zo de gasuitwisseling te berekenen. Hiermee krijg je een nauwkeuriger en consistenter inzicht in de intensiteit van de fysieke inspanning dan bij de traditionele hartslagmeting.
Het UCI-reglement staat het koersen met de ademhalingssensoren mogelijk in de weg. Regel 1.03.006 wijst er namelijk op dat het verboden is om in competitie apparaten te dragen die ‘andere fysiologische gegevens vastleggen, waaronder (maar niet uitsluitend) metabolische waarden zoals glucose of lactaat’. Op basis van deze regel werd Kristen Faulkner in 2023 geschrapt uit de uitslag van Strade Bianche. De Amerikaanse eindigde als derde in de gravelklassieker, maar koerste met een glucosemeter.
Het is afwachten of ademhalingssensoren ook onder deze regel geschaard worden. Volgens Velo voert de UCI sinds deze week een discussie of de apparaten toegestaan zijn of niet. Een beslissing zou al op handen zijn, klinkt het.
Middelen zoals dat gedoe met die koolmonoxide ben ik 100 procent op tegen, maar meten en analyseren zoals dit doet, kan ik niet op tegen zijn.
In het betreffende artikel staan drie punten. De eerste twee worden geformuleerd via 'Devices which capture or transmit', maar het hier relevante derde punt heeft het alleen over 'Devices which capture'. In letterlijke zin zou dat betekenen dat het 'transmitten' van zulke gegevens wél mogelijk is, zolang ze maar niet 'captured' worden. Ik vermoed dat dit niet doelbewust is, maar gewoon weer een voorbeeld van de slordige manier waarop de UCI haar regelgeving formuleert.