UCI houdt stellig vast aan nieuwe minimale stuurbreedte, ondanks aanhoudende kritiek
Materiaalzone De UCI verbaasde vorige week vriend en vijand door een nieuwe regelgeving in te voeren over stuurbreedte in het peloton. Sturen zullen vanaf 1 januari 2026 een minimale breedte moeten hebben, wat meteen uit allerlei hoeken kritiek opleverde. De UCI heeft die kritiek ontvangen, maar houdt vast aan de nieuwe regelgeving.
De nieuwe minimale stuurbreedte heeft kritiek gekregen vanuit alle kanten. “Het is belachelijk. Ik snap wel dat ze er iets aan moeten doen, zeker aan die uitzonderlijk smalle stuurtjes, maar er zijn veel kleine dames die hier last van gaan krijgen”, vertelde een bikefitter Anno Pieterse daarover in gesprek met WielerFlits.
De kritiek komt voornamelijk uit het vrouwenwielrennen, waar meerdere stakeholders aankaarten dat dit een slechte idee is. Zo ook Ellen van Dijk, in naam van The Cyclist Alliance (een organisatie die de belangen van het vrouwenwielrennen verdedigt): “Deze regel gaat voorbij aan de realiteit van ons lichaam en de manier waarop we racen, en creëert onnodig risico. Elke renner verdient een uitrusting die past en die zijn of haar veilige prestaties ondersteunt. We zijn blij met de mogelijkheid om met de UCI te overleggen om ervoor te zorgen dat veiligheidsregels gebaseerd zijn op bewijs, niet op aannames.”
‘In overleg met renners, teams en organisatoren’
Vrijdagavond bracht de UCI een statement naar buiten met meer uitleg over de nieuwe regelgeving. Daarin geeft de Internationale Wielerunie aan dat ze vasthouden aan de nieuwe regels, ondanks de kritiek. “Deze veranderingen maken deel uit van een algemene aanpak om steeds veiligere en eerlijkere wedstrijdomstandigheden te garanderen, in een context die wordt gekenmerkt door snelle technologische ontwikkelingen en een aanzienlijke toename van de rijsnelheden die een impact kunnen hebben op de veiligheid van de renners.”
“Verschillende van deze maatregelen komen voort uit aanbevelingen van SafeR, de organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de veiligheid in het professionele wegwielrennen voor mannen en vrouwen”, verdedigt de UCI zich in het persbericht. “Ze zijn ontwikkeld na uitgebreid overleg met renners, teams en organisatoren, onder andere door het verspreiden van vragenlijsten onder het hele peloton.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.