UCI gaat tijdrithelmen en smalle sturen in wegwedstrijden aan banden leggen
Materiaalzone Het management van de UCI is de afgelopen dagen in Frankrijk bijeen geweest om verschillende nieuwe regels te bespreken en daarbij zijn ook enkele materiaalkwesties aan bod gekomen. Zo wordt vanaf 2026 de breedte van sturen en de diepte van velgen beperkt, terwijl er ook onderscheid gemaakt gaat worden tussen helmen voor wegritten en tijdritten.
In het Franse Arzon kwam het management van de UCI van 10 tot 12 juni bijeen om verschillende beleidskwesties te bespreken en kalenders van de WorldTour en Women’s WorldTour voor het nieuwe seizoen vast te stellen. Daarbij is ook gesproken over verschillende voorstellen van de Equipment and New Technologies Commission aangaande enkele wijzigingen van de UCI-regelgeving over materiaalontwerp.Smalle sturen & brede vorken
Meest opvallend is de beslissing om een minimale breedte van sturen te gaan verplichten tijdens wegwedstrijden en veldritten. Gemeten van de twee buitenste punten, moet een stuur vanaf 1 januari 2026 minimaal 400 millimeter breed zijn, met een minimale interne breedte van 320 millimeter van remgreep naar remgreep.
Sturen met uiteenlopende beugels (zogenaamde flare) blijven dus toegestaan. Daardoor zal het effectief niet voor héél veel coureurs een probleem vormen, omdat ze dus nog altijd met een stuur kunnen koersen wat bij de remgrepen ‘slechts’ 320 millimeter breed is. Dat zal mogelijk wel wat aanpassingsvermogen vereisen van fabrikanten, die dergelijke sturen moeten gaan produceren als ze die nog niet hebben. In het vrouwenpeloton kan het wél voor wat meer moeilijkheden gaan zorgen, want vanwege de lichaamsbouw van vrouwen, maken zij vaker gebruik van smallere sturen.
Wat voor verschillende ploegen gevolgen zou kunnen hebben, is dat de UCI voortaan onderscheid gaat maken tussen helmen voor weg- en baantijdritten enerzijds en helmen voor wegwedstrijden anderzijds. Welke helmen in welke wedstrijden gebruikt mogen worden, wordt per 1 januari 2026 verduidelijkt.
Dit voorjaar begon Visma | Lease a Bike met het dragen van tijdrithelmen in wegwedstrijden, tijdens de voorjaarsklassiekers. Verschillende ploegen waaronder Picnic PostNL en Israel-Premier Tech gingen dat niet veel later ook doen, maar mogelijk zouden ze daar volgend seizoen dus alweer mee moeten stoppen door deze nieuwe regelgeving.
De UCI stelt daarna dat er nog nieuwe regelgeving gaat komen over de goedkeuring van nieuwe helmen. Een bestuursorgaan van de UCI (het Sports Department) gaat namelijk ook aan de slag met een nieuw protocol voor de goedkeuring van helmen, wat op zijn laatst 1 januari 2027 in werking moet gaan treden.
Daarnaast is er vanaf 1 januari 2026 tevens een maximale breedte voor de voor- en achtervork van wegfietsen. De voorvork mag een interne breedte van maximaal 115 millimeter hebben, terwijl de achtervork maximaal 145 millimeter breed mag zijn. Die maxima gelden beide voor de gehele vork.
Voor bestaande wegfietsen zal dat zelden een probleem zijn, maar het opvallende prototype van Factor – waarop Jake Stewart gister nog de etappe van de Criterium du Dauphiné won – zal door die nieuwe regels zeer waarschijnlijk in het geding komen. Vanaf 1 januari 2027 treedt deze regel ook in werking voor baanfietsen, waardoor bijvoorbeeld de Hope HB.T van de Britse baanploeg waarschijnlijk verboden wordt.
Tot slot is er vanaf dezelfde datum een maximale toegestane velgdiepte voor wegwedstrijden: 65 millimeter. Alhoewel er diepere velgen bestaan, worden die zelden gebruikt, dus zullen weinig ploegen hierom wakker liggen.
Verschillende van deze keuzes zouden zijn ingegeven door voorstellen van SafeR, de organisatie die zich bezighoudt met het veiliger maken van veiligheid in de wielrennerij. “De toenemende snelheid van wedstrijden en de veiligheidsaspecten van ontwikkelingen in uitrusting vormen een van de belangrijkste aandachtspunten van SafeR. Hierover is uitgebreid overleg gevoerd met teams, organisatoren en renners, inclusief het uitdelen van vragenlijsten aan alle professionele renners en teams”, stelt de UCI daarover in een persbericht.
Zo zou wielrennen ook moeten zijn. Een fiets, een helm, beschermende kleding en gaan. Level playing field.
Al die technische snufjes zijn leuk voor fabrikanten om aan de huidige wielrenners te slijten, maar het werpt juist een drempel op voor de nieuwe generatie. Nog niet te spreken over de nieuwste snufjes die lactaat en verzuring live gaan meten.
Wielrennen mag een conservatieve sport blijven, is haar eigen lange termijn belang.
Wanneer je naar de top gaat, dan zijn in het voetbal gewone oa standaard voetbal schoenen ook niet meer voldoende. Daar zit tegenwoordig ook heel veel techniek achter.
Het verkeer insturen is stilaan geen optie meer, en die sensatiereeksen op Netflix helpen ook niet echt met het hekauwen van valpartijen en calamiteiten van jaren geleden…
Nu nog:
sokhoogte: max drie maal de hoogte van de hiel van de schoen, maar nooit hoger dan 15 cm.
Bandbreedte, minimaal 30 en max 35 mm gemeten, (zelfde regel voor veldrijden) dan ben je gelijk van velgen met absurde breedtes af. Tubeless? Prima, maar dan wel verplicht een insert. Tubes worden afgeschaft.
Verder kan ik ze op het moment ook even niet bedenken.
En volgens mij is de aero helm van Visma (waarmee ze soms koersen) hier niet mee bedoeld, die is niet zoveel anders dan een 'normale' helm, behalve wat minder ventilatie en wat lelijker.
Verder wel goed als er duidelijke richtlijnen zijn voor wat wel en niet mag qua materiaal.