UCI gaat tijdrithelmen en smalle sturen in wegwedstrijden aan banden leggen
foto: Cor Vos
vrijdag 13 juni 2025 om 10:41

UCI gaat tijdrithelmen en smalle sturen in wegwedstrijden aan banden leggen

Materiaalzone Het management van de UCI is de afgelopen dagen in Frankrijk bijeen geweest om verschillende nieuwe regels te bespreken en daarbij zijn ook enkele materiaalkwesties aan bod gekomen. Zo wordt vanaf 2026 de breedte van sturen en de diepte van velgen beperkt, terwijl er ook onderscheid gemaakt gaat worden tussen helmen voor wegritten en tijdritten.

In het Franse Arzon kwam het management van de UCI van 10 tot 12 juni bijeen om verschillende beleidskwesties te bespreken en kalenders van de WorldTour en Women’s WorldTour voor het nieuwe seizoen vast te stellen. Daarbij is ook gesproken over verschillende voorstellen van de Equipment and New Technologies Commission aangaande enkele wijzigingen van de UCI-regelgeving over materiaalontwerp.

Smalle sturen & brede vorken
Meest opvallend is de beslissing om een minimale breedte van sturen te gaan verplichten tijdens wegwedstrijden en veldritten. Gemeten van de twee buitenste punten, moet een stuur vanaf 1 januari 2026 minimaal 400 millimeter breed zijn, met een minimale interne breedte van 320 millimeter van remgreep naar remgreep.

Sturen met uiteenlopende beugels (zogenaamde flare) blijven dus toegestaan. Daardoor zal het effectief niet voor héél veel coureurs een probleem vormen, omdat ze dus nog altijd met een stuur kunnen koersen wat bij de remgrepen ‘slechts’ 320 millimeter breed is. Dat zal mogelijk wel wat aanpassingsvermogen vereisen van fabrikanten, die dergelijke sturen moeten gaan produceren als ze die nog niet hebben. In het vrouwenpeloton kan het wél voor wat meer moeilijkheden gaan zorgen, want vanwege de lichaamsbouw van vrouwen, maken zij vaker gebruik van smallere sturen.

Wat voor verschillende ploegen gevolgen zou kunnen hebben, is dat de UCI voortaan onderscheid gaat maken tussen helmen voor weg- en baantijdritten enerzijds en helmen voor wegwedstrijden anderzijds. Welke helmen in welke wedstrijden gebruikt mogen worden, wordt per 1 januari 2026 verduidelijkt.

Dit voorjaar begon Visma | Lease a Bike met het dragen van tijdrithelmen in wegwedstrijden, tijdens de voorjaarsklassiekers. Verschillende ploegen waaronder Picnic PostNL en Israel-Premier Tech gingen dat niet veel later ook doen, maar mogelijk zouden ze daar volgend seizoen dus alweer mee moeten stoppen door deze nieuwe regelgeving.

De UCI stelt daarna dat er nog nieuwe regelgeving gaat komen over de goedkeuring van nieuwe helmen. Een bestuursorgaan van de UCI (het Sports Department) gaat namelijk ook aan de slag met een nieuw protocol voor de goedkeuring van helmen, wat op zijn laatst 1 januari 2027 in werking moet gaan treden.

Daarnaast is er vanaf 1 januari 2026 tevens een maximale breedte voor de voor- en achtervork van wegfietsen. De voorvork mag een interne breedte van maximaal 115 millimeter hebben, terwijl de achtervork maximaal 145 millimeter breed mag zijn. Die maxima gelden beide voor de gehele vork.

Voor bestaande wegfietsen zal dat zelden een probleem zijn, maar het opvallende prototype van Factor – waarop Jake Stewart gister nog de etappe van de Criterium du Dauphiné won – zal door die nieuwe regels zeer waarschijnlijk in het geding komen. Vanaf 1 januari 2027 treedt deze regel ook in werking voor baanfietsen, waardoor bijvoorbeeld de Hope HB.T van de Britse baanploeg waarschijnlijk verboden wordt.

Tot slot is er vanaf dezelfde datum een maximale toegestane velgdiepte voor wegwedstrijden: 65 millimeter. Alhoewel er diepere velgen bestaan, worden die zelden gebruikt, dus zullen weinig ploegen hierom wakker liggen.

Verschillende van deze keuzes zouden zijn ingegeven door voorstellen van SafeR, de organisatie die zich bezighoudt met het veiliger maken van veiligheid in de wielrennerij. “De toenemende snelheid van wedstrijden en de veiligheidsaspecten van ontwikkelingen in uitrusting vormen een van de belangrijkste aandachtspunten van SafeR. Hierover is uitgebreid overleg gevoerd met teams, organisatoren en renners, inclusief het uitdelen van vragenlijsten aan alle professionele renners en teams”, stelt de UCI daarover in een persbericht.

RIDE Magazine
37 Reacties
13-06-2025 11:14
Volgens mij waren ze bij EF het eerst met tijdrithelmen gebruiken bij ritten in lijn, niet TVL
    13-06-2025 11:29
    Ik zie nieuwsartikelen daarover teruggaan tot januari 2024. Dus voor dat Visma daarmee begon. Dat was namelijk later afgelopen jaar.
    13-06-2025 13:48
    Ja én nee. De helm die je bedoelt, is denk ik de POC Procen Air. Dat lijkt een tijdrithelm, maar is volgens POC zelf een 'gewone' helm voor wegritten. Eigenlijk is het Zweedse merk de UCI dus voor geweest door het een 'weghelm' te noemen.
    13-06-2025 17:55
    misschien maar goed ook anders heb je binnenkort die potsierlijke tijdrit praatpaal helmen en allerhande hoogdbetrekkende atributen te aanschouwen. Helm is primair voor de veiligheid. dat is de hoofdzaak.
13-06-2025 11:09
Lekker klimaat om in te investeren voor fabrikanten. Je komt er mee op de markt en voordat je het weet is het weer verboden. Dat van die stuurtjes snap ik nog, hoe smaller hoe minder stabiel en fabrikanten maken ze toch al in alle maten. Maar helmen? Zolang het zicht goed is snap ik het probleem echt niet. De breedte van de voorvork? Zolang het geen element is dat uitsteekt is dat toch geen issue?
    13-06-2025 11:31
    Ik vind dat investeringsargument nooit zo heel sterk. Je kan toch moeilijk verwachten dat de UCI dingen verbiedt die nog niet bedacht zijn? Natuurlijk is het lastig om te kiezen voor investeren voordat je weet of je het product uiteindelijk permanent op de markt mag brengen (of dat je er misschien hooguit een profploeg blij mee maakt voor de periode dat het nog niet is verboden) en zal je dat als fabrikant mee moeten nemen in je investeringsbeslissen, maar volgens mij kan dat niet anders.
    13-06-2025 11:57
    De sport moet ook nog een beetje verkocht worden en aantrekkelijk blijven.
    13-06-2025 12:18
    Ik vind dat investeringsklimaat vraagstuk normaal ook niet zo sterk. Echter, de UCI heeft een tijdje terug geheel nieuwe reglementen uitgebracht waarbij ze er heel goed over na kunnen denken. Vervolgens ontwikkelt een bedrijf iets binnen die richtlijnen, is het 3 dagen in het peloton en wordt het weer verboden. Daar kan je toch niet op sturen als commerciële fabrikant? Dit kost bakken met geld, zeker de ontwikkeling van een frame. Stel ik ben Canyon en ben nu 4 jaar bezig met de opvolger van de Aeroad obv die richtlijnen en het hele concept baseert zich op een brede voorvork, dan kan ik nu letterlijk alles in de prullenbak gooien. Het is niets meer en niets minder dan zwabberbeleid. De Teams zijn best afhankelijk van die fabrikanten. Trek, Canyon, Specialized, Giant, etc. zitten echt met goed geld in het pro peloton.
    13-06-2025 13:01
    @RiccardoRicco: ben wel met je eens dat ten aanzien van de voorvork het investeringsargument wat meer speelt. Maar ook daarvoor blijft gelden dat binnen de toegestane kaders ook ooit de "ligfiets" van Boardman pastte. Het risico dat kaders veranderen als duidelijk wordt wat er allemaal kan binnen de kaders voor creatieve geesten, blijft dus een beetje inherent aan innoveren.
    13-06-2025 13:07
    Ik denk dat we wel op dezelfde lijn zitten. Bij bijvoorbeeld die ligfiets of een ander extreem voorbeeld dan weet je natuurlijk als fabrikant dat je de grenzen opzoekt met als gevolg een aanpassing van de reglementen. Bijvoorbeeld met die Giro TT helm in een andere categorie. Stel dat die Factor nu 130mm is, dan zou ik het wel heel treurig vinden als ze nu aanpassingen moeten doorvoeren door deze op het oog plotselinge regelwijzigingen.
13-06-2025 11:14
Prima, nog mooier zou zijn als ze oortjes totaal zouden verbieden en ook geen live waardemeters meer op de fiets toestaan. Hele tijd instructies vanuit de auto's en omlaag kijken of je wel hard genoeg trapt, of niet hard genoeg, vreselijk.
    13-06-2025 11:43
    en we moeten weer terug naar singlespeed en stalen frames.
    13-06-2025 11:50
    Nou inderdaad, wat zien we toch vreselijke koers de laatste jaren!
    13-06-2025 13:56
    Over die live waardemeters moeten we ons geen zorgen maken, wat je te zien krijgt ligt niet eens in de buurt van de werkelijke cijfers en zijn voor elke deelnemer anders te interpreteren. Kan me niet voorstellen dat iemand die gegevens nuttig gebruikt.
    14-06-2025 12:09
    Polleke, hij heeft het over de eigen waardes die de renners kunnen zien
13-06-2025 11:53
Eigenlijk zouden ze voor de breedte van de sturen regels moeten maken zoals bij de tijdrit fietsen gedaan is, voor de kleinste rensters van het dames peleton zou dit wel eens een probleem kunnen zijn. Die 320mm tussen de hendels heb je bij een 36cm stuur al gauw. Zoals het nu is voorgesteld hebben langere renners een voordeel
13-06-2025 11:27
Ik zie niet zo goed wat het voordeel nou precies is van het verbieden van tijdrithelmen in wegkoersen. Hoe maakt dit het wielrennen veiliger? Ik neem bijv. aan dat het zicht van renners er niet beperkter door is. Of vindt de UCI het er gewoon niet mooi uitzien?
    13-06-2025 11:59
    Het ziet er niet uit en niet toonbaar en dus verkoopbaar.
13-06-2025 12:17
Als dit doorgaat zou het volkomen ridicuul zijn. 32 aan de binnenkant van de shifters komt neer op 38 a 40cm stuurbreedte waar je de shifters monteert. Als je al zo’n compleet ongefundeerde maatregel wil invoeren (waar is het ‘wetenschappelijk’ onderzoek dat laat zien dat dit helpt en dit de maat is?) ga dan op z’n minst voor de smallere generieke industriestandaard zoals 34cm CT 36CC. Met veiligheid heeft dit niks te maken. Het team waar ze zelf met bosjes vallen (Visma) rijdt met een gamma van 38 t/m 42cm breed dus misschien moeten we renners verbieden met te brede sturen te rijden ;)
13-06-2025 11:16
Stuurtjes en helmen goede zaak!
    13-06-2025 11:44
    wat is er mis met de helm als hij voornamelijk doet waar hij voor bedoelt is, dus de renner beschermen
13-06-2025 11:16
Met 'tijdrithelm' of 'baanhelm' gaat deze regulering niet lukken. De UCI zal toch echt meetbare termen moeten hanteren.
    13-06-2025 11:18
    In het persbericht staat ook dat ze deze richtlijnen gaan uitwerken.
    13-06-2025 11:58
    Gewoon de regel opnemen dat de jury uiteindelijk beslist.
    13-06-2025 11:58
    Gewoon de regel opnemen dat de jury uiteindelijk beslist.
    13-06-2025 12:39
    Ja, de jury is lekker betrouwbaar concequent. Waar bij ene wedstrijd helm zal worden afgekeurd, zal hij bij een andere wedstrijd worden goedgekeurd.
    13-06-2025 12:58
    @triple double: ga je nou voor de triple of voor de double?
    30-07-2025 17:06
    Ze zullen wel met een maximale afwijking in centimeters of percentage van een standaard ovaalvorm komen o.i.d.
13-06-2025 11:39
Voetbal is een miljardenbusiness, maar onder aan de streep een spel waarbij je niet meer dan een bal en wat blokjes hout als doelpaal nodig hebt om het als kinderen met elkaar te spelen. Die laagdrempeligheid wordt onderschat, maar ligt aan de basis van steeds weer nieuwe generaties die het spel spelen.
Zo zou wielrennen ook moeten zijn. Een fiets, een helm, beschermende kleding en gaan. Level playing field.
Al die technische snufjes zijn leuk voor fabrikanten om aan de huidige wielrenners te slijten, maar het werpt juist een drempel op voor de nieuwe generatie. Nog niet te spreken over de nieuwste snufjes die lactaat en verzuring live gaan meten.
Wielrennen mag een conservatieve sport blijven, is haar eigen lange termijn belang.
    13-06-2025 11:46
    Fietsen is in het begin net zo laagdrempelig als voetbal hoor. Fiets en helm, meer is er niet nodig. (het is wel duurder natuurlijk, want een fiets is eenmaal duurder als een bal)
    Wanneer je naar de top gaat, dan zijn in het voetbal gewone oa standaard voetbal schoenen ook niet meer voldoende. Daar zit tegenwoordig ook heel veel techniek achter.
    13-06-2025 14:04
    Klopt allemaal Mocca, maar de kassa’s worden toch voller van een racefiets van 15k dan een paar van de allerbeste voetbalschoenen. Plus dat je ook nog eens een paar fietsschoenen nodig hebt. Een beetje racefietsen is best te betalen maar wielrennen is tan2 duur.
    13-06-2025 16:59
    Een veel groter probleem is het veiligheidsaspect… als ouder zal je toch geruster zijn als je bloedjes op een afgesloten terrein aan het sporten zijn…
    Het verkeer insturen is stilaan geen optie meer, en die sensatiereeksen op Netflix helpen ook niet echt met het hekauwen van valpartijen en calamiteiten van jaren geleden…
13-06-2025 13:29
Goedzo, duidelijke regels voor iedereen gelijk. Nu nog consequent handhaven en de wielersport is weer een stukje in de “goede” richting.

Nu nog:
sokhoogte: max drie maal de hoogte van de hiel van de schoen, maar nooit hoger dan 15 cm.

Bandbreedte, minimaal 30 en max 35 mm gemeten, (zelfde regel voor veldrijden) dan ben je gelijk van velgen met absurde breedtes af. Tubeless? Prima, maar dan wel verplicht een insert. Tubes worden afgeschaft.

Verder kan ik ze op het moment ook even niet bedenken.
    13-06-2025 13:58
    De wielersport gaat met deze regels steeds verder bergafwaarts. Zo conservatief daar bij de UCI. Het zal je toch boeien met welke soklengte renners koersen. Tubeless rijdt geweldig en met mijn hoge sokken, heerlijk. Had ik al moeten hebben toen ikzelf nog koerste. Maar dat is helaas al wat jaren gelden….. @Posterix, handhaven en UCI, ze worden helaas niet gehinderd door ook maar enige kennis van zaken…
13-06-2025 12:16
Ik hoop dat ze voor Factor en IPT de verwachtingen al wat eerder duidelijk hebben gemaakt, of dat hun nieuwe fiets hier in past. 1 januari 2026 is kortdag voor zo'n ontwikkeling.

En volgens mij is de aero helm van Visma (waarmee ze soms koersen) hier niet mee bedoeld, die is niet zoveel anders dan een 'normale' helm, behalve wat minder ventilatie en wat lelijker.

Verder wel goed als er duidelijke richtlijnen zijn voor wat wel en niet mag qua materiaal.
13-06-2025 16:19
Nu nog die tablets vh stuur af ... 3 kwartsbroeken en sokken tot de knie weg.. en tis weer net wielrennuh
13-06-2025 22:41
Tuurlijk, UCI, lees corrupte en totaal van de wereld oude figuren, beetje ontwikkeling

Om te reageren moet je ingelogd zijn.