Trek lanceert ultralichte Madone van slechts 6,4 kg
foto: Trek
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:38

Trek lanceert ultralichte Madone van slechts 6,4 kg

Materiaalzone Trek heeft een nieuwe ultralichte uitvoering van de Madone SLR Gen 8 gelanceerd: de Madone SLR 9 AXS 1X. De fiets weegt slechts 6,4 kilogram.

De nieuwe 1x-uitvoering is geen vervanging van bestaande modellen, maar een uitbreiding binnen het Madone Gen 8-platform. Dankzij aanpassingen zoals een SRAM 1×12- of 1×13-speed groepset, Bontrager Aeolus RSL 37-wielen en diverse lichtere onderdelen, heeft Trek het gewicht flink weten te drukken. Ook het nieuwe ‘Matte Deep Smoke’-kleurenschema draagt bij aan de minimalistische afmontage. Het resultaat is een model dat qua specificaties sterk lijkt op wat de Lidl-Trek-renners gebruiken in WorldTour-wedstrijden.

De Madone SLR 1x werd onder meer ingezet door Jonathan Milan, die met deze fiets twee Touretappes won en de groene trui pakte. Mads Pedersen schreef met dit model dan weer Gent-Wevelgem en het puntenklassement in de Giro d’Italia op zijn naam. Volgens Trek onderstrepen deze successen dat de lichte uitvoering ‘niet alleen geschikt is voor klimmers, maar ook voor krachtige sprinters’.

Minimaal gewicht
Overigens moet een fiets die in UCI-wedstrijden gebruikt wordt, minimaal 6,8 kilogram zwaar zijn. Zonder aanpassingen is de Madone SLR 9 AXS 1X dus illegaal in zulke koersen. Er vanuit gaande dat Milan en Pedersen zich aan de UCI-regels hebben gehouden, zullen ze de fiets bij Lidl-Trek op een of andere manier verzwaard moeten hebben. Dit kan bijvoorbeeld door gewichtjes te plaatsen, met andere wielen te rijden of voor een andere afmontage te kiezen.

De nieuwe Madone SLR 1x is verkrijgbaar via Project One en biedt ruime personalisatieopties voor serieuze wielrenners.

foto: Trek

RIDE Magazine
2 Reacties
05-08-2025 21:35
Voeg een paar pedalen, powermeter, bidonshouders, fietscomputerhouder en fietscomputer toe en je zit vast op die 6,8kg.
    06-08-2025 13:14
    Plus een 2X groepset. Het is inderdaad geen enkel probleem om aan 6.8kg te komen, en daarbij zal er geen gebruik gemaakt worden van gewichtjes. Er is genoeg winst te pakken met zwaardere onderdelen die je normaal achterwege laat op een klimfiets om gewicht te besparen, zoals hogere velgen.
    Overigens opvallen dat ze op deze persfoto Pirelli banden gebruiken, dat zal betekenen dat hun eigen merk Bontrager qua gewicht niet kan tippen aan Pirelli?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.