Tour 2025: Maar liefst negen ploegen starten met aangepast tenue
Materiaalzone De Tour de France is niet alleen de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar, het is ook hét moment waarop wielerploegen hun sponsoren zo goed mogelijk in beeld willen brengen. Daarom zien we ook dit jaar weer de nodige aangepaste tenues om de aandacht te trekken. WielerFlits zet op een rij op welke aangepaste tenues je moet letten.
Visma | Lease a BikeBij Visma | Lease a Bike kiezen ze net als afgelopen jaren niet voor een aangepast tenue vanwege sponsorbelangen, maar omdat hun reguliere outfit te veel op de gele trui lijkt. Dit jaar betekent dat een tenue waarbij zwart de bovenhand heeft, met gele accenten. Het tenue, dat ‘The Swarm’ heet, staat vol met namen van supporters van de ploeg. Daarbij valt ook op dat Rabobank terugkeert als shirtsponsor van het Nederlandse team.

foto: Cor Vos
UAE Emirates-XRG
Ook de ploeg van Tadej Pogacar kiest voor een aangepast tenue. UAE Emirates-XRG rijdt La Grande Boucle met een tenue wat veel lijkt op hun reguliere outfit, maar waarin wat minder zwarttinten zitten en meer “natuurlijke invloeden”. Die zijn volgens de ploeg gebaseerde op de chakra van het hart en de kracht van de natuur, gecombineerd met de lichtheid van de Alpenlucht.

foto: Cor Vos
Lotto
Bij Lotto zetten ze deze Tour de France één van de co-sponsoren extra in het zonnetje. CAPS, een bedrijf gespecialiseerd in brandstof, tank- en laadstations, staat tijdens de Tour onder het logo van hoofdsponsor Lotto op het tenue van het Belgische ProTeam. Dat doen ze om te vieren dat het bedrijf hun sponsorovereenkomst recent heeft verlengd tot eind 2026.

De persvoorstelling van CAPS in Antwerpen – foto: Cor Vos
Red Bull-BORA-hansgrohe
Een van de weinige ploegen waarbij serieuze wijzigingen zijn te zien in het tenue, is Red Bull BORA-hansgrohe. Het Duitse team kiest voor een grotendeels wit truitje, met rode en blauwe strepen als eerbetoon aan het Franse voetbal. Het meest opvallende is echter de diepblauwe broek. Wie weet zien we kersvers Nederlands kampioen Danny van Poppel dus in een bijzonder kleurrijke rood-wit-blauwe outfit.

foto: Specialized
INEOS Grenadiers
INEOS Grenadiers kondigde afgelopen week aan dat ze met TotalEnergies een nieuwe sponsor in huis hebben gehaald. Dat gaat voor de Britse ploeg gepaard met een nieuw tenue, waar het logo van de Franse petroleumgigant pontificaal op een wit vlak op de borst prijkt.

foto: Cor Vos
Groupama-FDJ
Ook Groupama-FDJ heeft een nieuw tenue voor de Tour de France. Daarop is een nieuw logo geplaatst en met het design worden de verschillende Franse regio’s die de Tour bezoekt, geëerd. Op de borst staat nu ‘United’, aangezien naamsponsor FDJ vanaf nu door het leven gaat als FDJ United. Dit heeft alles te maken met de veranderende, meer mondiale koers van het kansspelbedrijf. Of zoals FDJ het zelf formuleert: “Trouw aan zijn oorsprong én gericht op de toekomst.”

foto: Groupama-FDJ
Israel-Premier Tech
Bij Israel-Premier Tech vieren ze de verlenging van de samenwerking met fietssponsor Factor. Dat doen ze met speciale designs op de fietsen en een bijpassend, kleurrijk, tenue. Het speciale shirt is geïnspireerd op Factor’s ‘Nooit Status Quo’-mantra en is ontworpen om te passen bij de OSTRO VAM Watercolor-editie fiets die door de ploeg in Frankrijk zal worden gebruikt.

foto: Israel-Premier Tech
TotalEnergies
Het Franse team TotalEnergies brengt met het nieuwe tenue een ode aan de teammanager Jean-René Bernaudeau, die aan de basis van de ploeg staat en zelf in de jaren tachtig een verdienstelijke wielrenner was. De groen-blauw-geel-rode blokken in het Tour-shirt zijn de ode aan Bernaudeau. Die verwijzen namelijk naar de periode waarin Bernaudeau zelf op het hoogste niveau schitterde. “In zijn legendarische zwart-wit geblokte wielertenue bevestigde hij in die jaren dat hij een van de grootste Franse beloften van dat moment was.”

foto: TotalEnergies
Tudor Pro Cycling
Tot slot start ook Tudor hun eerste Tour de France met een aangepast tenue. Dat is niet ter ere van de Tour echter, maar omdat het Zwitserse ProTeam een nieuwe sponsor aan zicht heeft gebonden. MSC Cruises is vanaf la Grande Boucle aan de ploeg verbonden en is gelijk zichtbaar op de mouwen van tenue, en tussen de schouderbladen. Ook na de Tour blijven ze met dit tenue koersen.
En dan die begeleidende teksten: "gebaseerd op de chakra van het hart en de kracht van de natuur, gecombineerd met de lichtheid van de Alpenlucht". Hahaha, wat een onzin. Wie verzint zoiets?