Tour 2025: Maar liefst negen ploegen starten met aangepast tenue
vrijdag 4 juli 2025 om 09:03

Tour 2025: Maar liefst negen ploegen starten met aangepast tenue

Materiaalzone De Tour de France is niet alleen de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar, het is ook hét moment waarop wielerploegen hun sponsoren zo goed mogelijk in beeld willen brengen. Daarom zien we ook dit jaar weer de nodige aangepaste tenues om de aandacht te trekken. WielerFlits zet op een rij op welke aangepaste tenues je moet letten.

Visma | Lease a Bike
Bij Visma | Lease a Bike kiezen ze net als afgelopen jaren niet voor een aangepast tenue vanwege sponsorbelangen, maar omdat hun reguliere outfit te veel op de gele trui lijkt. Dit jaar betekent dat een tenue waarbij zwart de bovenhand heeft, met gele accenten. Het tenue, dat ‘The Swarm’ heet, staat vol met namen van supporters van de ploeg. Daarbij valt ook op dat Rabobank terugkeert als shirtsponsor van het Nederlandse team.

foto: Cor Vos


UAE Emirates-XRG
Ook de ploeg van Tadej Pogacar kiest voor een aangepast tenue. UAE Emirates-XRG rijdt La Grande Boucle met een tenue wat veel lijkt op hun reguliere outfit, maar waarin wat minder zwarttinten zitten en meer “natuurlijke invloeden”. Die zijn volgens de ploeg gebaseerde op de chakra van het hart en de kracht van de natuur, gecombineerd met de lichtheid van de Alpenlucht.

foto: Cor Vos


Lotto
Bij Lotto zetten ze deze Tour de France één van de co-sponsoren extra in het zonnetje. CAPS, een bedrijf gespecialiseerd in brandstof, tank- en laadstations, staat tijdens de Tour onder het logo van hoofdsponsor Lotto op het tenue van het Belgische ProTeam. Dat doen ze om te vieren dat het bedrijf hun sponsorovereenkomst recent heeft verlengd tot eind 2026.

De persvoorstelling van CAPS in Antwerpen – foto: Cor Vos


Red Bull-BORA-hansgrohe
Een van de weinige ploegen waarbij serieuze wijzigingen zijn te zien in het tenue, is Red Bull BORA-hansgrohe. Het Duitse team kiest voor een grotendeels wit truitje, met rode en blauwe strepen als eerbetoon aan het Franse voetbal. Het meest opvallende is echter de diepblauwe broek. Wie weet zien we kersvers Nederlands kampioen Danny van Poppel dus in een bijzonder kleurrijke rood-wit-blauwe outfit.

foto: Specialized


INEOS Grenadiers
INEOS Grenadiers kondigde afgelopen week aan dat ze met TotalEnergies een nieuwe sponsor in huis hebben gehaald. Dat gaat voor de Britse ploeg gepaard met een nieuw tenue, waar het logo van de Franse petroleumgigant pontificaal op een wit vlak op de borst prijkt.

foto: Cor Vos


Groupama-FDJ
Ook Groupama-FDJ heeft een nieuw tenue voor de Tour de France. Daarop is een nieuw logo geplaatst en met het design worden de verschillende Franse regio’s die de Tour bezoekt, geëerd. Op de borst staat nu ‘United’, aangezien naamsponsor FDJ vanaf nu door het leven gaat als FDJ United. Dit heeft alles te maken met de veranderende, meer mondiale koers van het kansspelbedrijf. Of zoals FDJ het zelf formuleert: “Trouw aan zijn oorsprong én gericht op de toekomst.”

foto: Groupama-FDJ


Israel-Premier Tech
Bij Israel-Premier Tech vieren ze de verlenging van de samenwerking met fietssponsor Factor. Dat doen ze met speciale designs op de fietsen en een bijpassend, kleurrijk, tenue. Het speciale shirt is geïnspireerd op Factor’s ‘Nooit Status Quo’-mantra en is ontworpen om te passen bij de OSTRO VAM Watercolor-editie fiets die door de ploeg in Frankrijk zal worden gebruikt.

foto: Israel-Premier Tech


TotalEnergies
Het Franse team TotalEnergies brengt met het nieuwe tenue een ode aan de teammanager Jean-René Bernaudeau, die aan de basis van de ploeg staat en zelf in de jaren tachtig een verdienstelijke wielrenner was. De groen-blauw-geel-rode blokken in het Tour-shirt zijn de ode aan Bernaudeau. Die verwijzen namelijk naar de periode waarin Bernaudeau zelf op het hoogste niveau schitterde. “In zijn legendarische zwart-wit geblokte wielertenue bevestigde hij in die jaren dat hij een van de grootste Franse beloften van dat moment was.”

foto: TotalEnergies


Tudor Pro Cycling
Tot slot start ook Tudor hun eerste Tour de France met een aangepast tenue. Dat is niet ter ere van de Tour echter, maar omdat het Zwitserse ProTeam een nieuwe sponsor aan zicht heeft gebonden. MSC Cruises is vanaf la Grande Boucle aan de ploeg verbonden en is gelijk zichtbaar op de mouwen van tenue, en tussen de schouderbladen. Ook na de Tour blijven ze met dit tenue koersen.

RIDE Magazine
6 Reacties
04-07-2025 10:09
Die van ineos is wel heel lelijk hahahah
04-07-2025 09:10
Wat een ongein .. zou verboden moeten worden ! Behalve voor de roze in de giro en de gele ploegen in de tour ..
    06-07-2025 08:55
    Inderdaad, trop is teveel. Sommige ploegen veranderen nu al 3 of 4 per wielerjaar. En een verklaring vinden ze er wel altijd voor.
04-07-2025 09:22
Ik snap dat de sponsors goed zichtbaar moeten zijn maar wat een stelletje ontzettend lelijke truien bij elkaar. Behalve Tudor, dat gaat nog wel.
En dan die begeleidende teksten: "gebaseerd op de chakra van het hart en de kracht van de natuur, gecombineerd met de lichtheid van de Alpenlucht". Hahaha, wat een onzin. Wie verzint zoiets?
02-07-2025 12:36
Altijd leuk die nieuwe en speciale truitjes…..
04-07-2025 19:31
De truitje zijn soms veel te druk dan zie je de sponsors niet zo goed.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine