Tour 2024: Classified pakt op slotdag uit met een primeur
foto: Cor Vos (archief)
zondag 21 juli 2024 om 13:26

Tour 2024: Classified pakt op slotdag uit met een primeur

Materiaalzone Classified, een pionier op het gebied van fietsaandrijftechnologie, zal vandaag voor een primeur zorgen in de Tour de France. De Britse formatie INEOS Grenadiers gebruikt namelijk de Powershift-naaf van Classified op hun Pinarello fietsen, tijdens de slottijdrit van Monaco naar Nice.

De Powershift-naaf is een draadloos, elektronisch schakelend versnellingssysteem dat in de achternaaf is ingebouwd. Het systeem verbetert – ten opzichte van de traditionele schakelsystemen – de aerodynamica en verlaagt de krachten in de aandrijving, wat resulteert in een hogere efficiëntie en daardoor snelheid.

Classified, met hoofdkantoor in Antwerpen, heeft de afgelopen jaren een flinke groei weten te realiseren, waarbij wereldwijde investeringen van meer dan 30 miljoen euro zijn aangetrokken en bekende (ex-)wielrenners als Tom Boonen, André Greipel, Marcel Kittel, Philippe Gilbert en Anna Van der Breggen zich ook bij de technologie-ontwikkelaar hebben ingekocht.

RIDE Magazine
7 Reacties
21-07-2024 14:30
Primeur in de zin van voor het eerst in de Tour de France? Ganna reed er in de Giro d'Italia tijdrit ook al mee.
21-07-2024 13:35
Handig systeem voor de profrenners. Maar wat is het verdienmodel hierachter? Ik kan me niet voorstellen dat dit op grote schaal wordt aangeschaft door particulieren
    21-07-2024 14:01
    Als dit gemeengoed wordt onder profs, komen er vanzelf particulieren die zichzelf wijsmaken dit ook nodig te hebben.
    21-07-2024 14:15
    De carbonfietsen zijn inmiddels ingeburgerd, de schijfremmen zijn ingeburgerd, de Aero-bikes zijn ingeburgerd, Vermogensmeters zijn ingeburgerd, tubeless banden raakt steeds meer ingeburgerd, draadloos schakelen raakt ingeburgerd. van de 8 naar de 9 naar de 10, de 11 en nu de 12 tandjes is ingeburgerd.

    De triple raakte gemeengoed, totdat het aantal kransjes achter van 9 naar 10 naar 11 en 12 ging, dus nu niet meer nodig.

    Of Classified iets wordt is een gok: de automatische bandendrukaanpassing lijkt het niet te worden. De seatdropper lijkt er wel doorheen te komen (relatief goedkoop).
21-07-2024 14:21
Ja mooi. Dan kunnen ze nog harder.
21-07-2024 14:31
Qua onderhoud en looks vind ik een single vooraan ook een pak leuker. Als dan het nadeel van de kleinere range aan versnellingen verdwijnt vind ik het wel een interessant systeem. Heb het al eens getest, schakelt ook supersmooth en je kan ook echt in volle inspanning zonder problemen schakelen (wat niet lukt als je met een normaal systeem van kleine naar grote plaat wil schakelen).
Alleen de prijs weegt (voorlopig) voor mij nog niet op.
    21-07-2024 14:58
    Ook compatibiliteit is een dingetje, met wielen en shifter. Maar naar wat ik lees/zie werkt het prima, vooral voor gravel.
    als Shimano of SRam het adopteren of het bedrijfje kopen kan het snel gaan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine