Team dsm-firmenich kan rekenen op geheim wapen in tijdrit naar Combloux
foto: Syncros
Julian Dubbeld
maandag 17 juli 2023 om 20:30

Team dsm-firmenich kan rekenen op geheim wapen in tijdrit naar Combloux

Materiaalzone Team dsm-firmenich heeft dinsdag een geheim wapen in de 22 kilometer lange tijdrit van Passy naar Combloux. Het WorldTour-team rijdt voor het eerst op de nieuwe Capital SL-wielen van Syncros, dat onderdeel uitmaakt van Scott. “Deze wielen zijn echt het maximaal haalbare op dit moment op het gebied van rolweerstand en gewicht”, zegt R&D Expert Piet Rooijakkers namens Team dsm-firmenich over de noviteit. 

Syncros heeft sinds 2018 gewerkt aan de nieuwe Capital SL-wielen, die worden uitgegeven met velgen van veertig millimeter en de aeroversie met velgen van zestig millimeter. Team dsm-firmenich rijdt dinsdag in de tijdrit met de aerowielen voor en een speciaal voor de tijdritversie ontworpen achterwiel dat met carbonplaten is dichtgemaakt. Voor het achterwiel wordt verder gebruikgemaakt van de velgen van veertig millimeter, om gewicht te besparen.

De Nederlandse ploeg, die sinds 2021 met producten van Scott rijdt, heeft de afgelopen jaren meegeholpen met de ontwikkeling van de nieuwe wielset door data te leveren over bijvoorbeeld windrichtingen. De afgelopen maanden testten meerdere dsm-firmenich-renners al de nieuwe wielen.

Volgen Syncros zijn de Capital SL-wielen de snelst beschikbare wielen op de markt op dit moment. Omdat de wielen als een onderdeel (het one piece design, red.) in elkaar zijn gezet, levert de wielset naar eigen zeggen een competitief voordeel op ten opzichte van andere wielen, waarbij de naaf, spaken en velgen wel nog als losse elementen zijn afgewerkt in de wielen.


Wattagewinsten
Dit voordeel uit zich bijvoorbeeld in het omlaag halen van de rotational drag, de weerstand die ervoor zorgt dat het wiel minder snel wil ronddraaien, met vijftien procent. Omgerekend levert dit ongeveer 1 tot 4 watt winst per renner die de wielen gebruikt op.

Volgens Rooijakkers onderscheidden de wielen zich echter ook door haar stabiliteit: “Normaal gaan de renners ook een beetje slingeren tijdens zo’n tijdrit. Daarmee verliezen ze ook de nodige wattages. Je merkt dat de nieuwe Syncros-wielen superstabiel zijn, waardoor de renners precies weten wat ze ervan kunnen wachten en rechter op de fiets blijven zitten. Daardoor kun je ook weer veel makkelijker door de bochten.”

“En de hele set-up is driehonderd gram lichter met wat we hiervoor hadden. Dat scheelt veel”, aldus de oud-renner.

RIDE Magazine
16 Reacties
17-07-2023 16:33
Helaas kan Bardet het niet meer testen in koers
17-07-2023 17:47
Ik begrijp het nog niet.
Dat achterwiel is dan een nog een standaard achterwiel dat met carbonplaten is dichtgemaakt ?
    17-07-2023 19:19
    Dat is niet ongebruikelijk, doen veel meer merken.
17-07-2023 18:10
En nou nog een goede tijdrijder vinden.
17-07-2023 19:39
Dichtgemaakt met carbon platen, de wielen als een onderdeel (het one piece design, red.) in elkaar zijn gezet…
Ik begrijp er niks van. Hoe zet je een one piece in elkaar? Het is toch één geheel? En is de 40mm versie weer iets anders dan de one piece??
    18-07-2023 08:26
    Het is inderdaad niet heel duidelijk. Het disc acherwiel bestaat wel uit meerdere delen geloof ik. Daar zijn schijven gebruikt om het wiel dicht te maken. Deze wielen zijn wel uit één deel gemaakt. Dus velgen, spaken en naven van carbon die aan elkaar gelamineerd zijn. Deze wielen zijn er in 40mm en in 60mm diep als ik het goed begrijp.

    foto van het productieproces:
    https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2023/07/Syncros-Capital-SL-TT-Disc_full-carbon-monocoque-road-time-trial-wheels-for-DSM_construction.jpg
17-07-2023 20:48
Lijkt me vooral gevaarlijk bij zijwaartse rukwinden.
    18-07-2023 13:47
    Het blijkt vooral gevaarlijk te zijn bij bochten.
17-07-2023 21:11
Maar istie met of zonder veters?
18-07-2023 07:25
Hebben ze een keertje een geheim wapen, gaan ze het hier zitten verraden...
18-07-2023 07:31
Het kan dus bijna niet anders dan dat Kevin Vermaerke of Matthew Dinham vandaag iedereen wegblaast ;-)
18-07-2023 07:31
Het kan dus bijna niet anders dan dat Kevin Vermaerke of Matthew Dinham vandaag iedereen wegblaast ;-)
18-07-2023 11:12
Dus alle ereplaatsen naar Dsm-Firmenich vandaag in de tijdrit.
18-07-2023 13:34
Toch wel hardop zitten lachen toen zowel Degenkolb als Eekhoff met dit 'geheime wapen' in de eerste bocht onderuit gingen.
https://sporza.be/nl/2023/07/18/dsm-gaat-volledig-de-mist-in-2-renners-te-laat-op-startpodium-degenkolb-en-eekhoff-glijden-weg~1689678959274/
20-07-2023 07:46
Jeapa precies wat een knoeiers. Ze kunnen ze beter een horloge geven en zijwieltjes.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine