‘Stijgende containerprijzen mogelijk volgende klap voor fietsindustrie’
Materiaalzone Voor de fietsindustrie was 2024 een uiterst woelig jaar, met grote voorraadproblematiek en veel financiële instabiliteit. Voorlopig zijn de vooruitzichten voor 2025 nog niet bijzonder goed. Mogelijk komt er zelfs een nieuw probleem bij: stijgende containerprijzen.
Ruim een jaar geleden gingen in de gehele fietsindustrie alarmbellen af, door overtollige voorraden en dalende verkoopcijfers. Dat verhaal is ondertussen welbekend en heeft zelfs de nodige slachtoffers ten gevolge gehad, in de vorm van faillisementen. Alhoewel de markt wat lijkt te stabiliseren en stapsgewijs in rustiger vaarwater lijkt te komen, is de fietsindustrie nog zeker niet geheel uit de problemen.Volgens Bike-eu komt er mogelijk nog een nieuw probleem bij, want in de logistieksector wordt nu gewaarschuwd voor stijgende prijzen van containers. Dat zou de zoveelste klap voor de al volatiele toeleveringsketen van de fietsindustrie betekenen. Uit onderzoek van Container xChange, een online platform voor containerlogistiek, blijkt dat 900 professionals uit de supply chain-industrie in China verwachten dat containerprijzen deze maand gaan stijgen, door oplopende vraag, geopolitieke risico’s en mogelijke handelstarieven.
Vorig voorjaar was er nog sprake van een lichte daling van containerprijzen in China, maar die prijs is gestabiliseerd en is ondertussen al voorzichtig aan het stijgen. In verschillende havens in Vietnam – een steeds belangrijker wordende tussenstop voor handel tussen China en het Westen – was zelfs al sprake van prijsstijgingen die varieerde van 42% tot 66%
Hypothetisch, een container vol met fietsen ( meest negatief want meest volumneus ) wordt 10.000 usd duurder ; is nonsens want dat zou meer dan een vedubbeling zijn; dan nog zit je op 10.000 / 250 units = 40 usd meerprijs per fiets. Reken dat de hele keten omhoog, is max 200usd meer voor de consument, want die betaald het uiteraard.
Reken maar even mee wat de impact dus is voor de in de EU producerende bedrijven, die halen alleen onderdelen uit Azië ( passen heel wat meer dan 200 kettingen in een container). Tuurlijk is niemand blij, maar de impact is minimaal en de consument gaat ‘m uiteindelijk toch gewoon moeten betalen
Zelf vind ik dit bericht van jaar geleden, maar intussen is wellicht meer bekend.
https://nieuwsfiets.nu/2023/11/26/qwic-faillissement-verandert-niets-aan-vdls-ambities/