SRAM voorziet viertal groepsets van update: Force en Rival AXS XPLR voortaan 13-speed
Materiaalzone SRAM heeft een viertal groepsets van een update. Zowel Force AXS als Rival AXS en de XPLR-varianten daarvan zijn van enkele wijzigingen voorzien die voortkomen uit de RED AXS groep van het Amerikaanse merk. Zo zouden de groepsets beter remmen dan hun voorgangers en zouden ze ook wat lichter zijn gemaakt. Bovenal zijn de XPLR-groepsets voortaan net als RED AXS XPLR 13-speed.
Vorig jaar onthulde SRAM een vernieuwde variant van RED AXS en nu lijkt het onderdelen daarvan toe te passen op de Force AXS en Rival AXS groepsets, terwijl ook de XPLR-modellen daarvan (de gravel-variant van SRAM’s groepsets) worden vernieuwd. Beide off-road groepsets zijn 13-speed, net als de vorig jaar vernieuwde RED AXS. Los daarvan zien de groepsets enorme wijzigingen, maar verschillende kleine updates: het gewicht is wat verminderd, de ergonomie van de remgrepen is gewijzigd en de groepen zouden wat beter schakelen.Bij Force AXS (XPLR) zijn de remgrepen vernieuwd, voornamelijk aan de buitenkant. Zo is de vorm van de remgreep veranderd, wat verbeterde ergonomie ten gevolge zou hebben voor een breed bereik aan vormen van handen. Dat zou ervoor zorgen dat het remmen zowel bovenop de remgrepen als vanuit de stuurbeugels makkelijker zou gaan.
Wijzigingen aan de voorderailleur zouden er dan weer voor zorgen dat hij beter schakelt en minder geluid maakt, terwijl de achterderailleur juist wat lichter is geworden. Daarnaast zou hij door een nieuwe, grotere kooi, de mechanische weerstand wat verlagen.

SRAM Force AXS XPLR – foto: SRAM
Rival AXS
Ook de remgrepen van Rival AXS (XPLR), de goedkoopste elektronische groepset van SRAM, zijn vernieuwd. Doordat de hoek van de kop van de remgreep is verplaatst, zou het remmen voortaan 80% minder energie kosten, terwijl de hoek van de remhendel ook meer is te personaliseren. De vernieuwde ergonomie zou er ook voor zorgen dat de remgrepen voor een breder bereik aan vormen van handen passend is.
De voorderailleur van Rival AXS kan zich voortaan automatisch aanpassen aan de positie van de ketting, om aanlopen te vermijden. Tevens is het ontwerp van het crankstel vernieuwd. De aluminium crankarmen van zowel de ‘reguliere’ als de XPLR-groepset zouden daardoor een optimale combinatie tussen gewicht en stijfheid bieden en 50 gram lichter zijn dan hun voorganger.

De vernieuwde remgrepen van SRAM Rival AXS – foto: SRAM
Om te reageren moet je ingelogd zijn.