SRAM gaat juridisch gevecht met UCI aan omtrent versnellingslimiet
foto: Cor Vos
vrijdag 19 september 2025 om 13:40

SRAM gaat juridisch gevecht met UCI aan omtrent versnellingslimiet

Materiaalzone SRAM heeft een officiële klacht ingediend bij de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) tegen de UCI. De Amerikaanse componentenfabrikant is het niet eens met de nieuwe versnellingslimiet die de UCI wil gaan introduceren. Daar zou SRAM onevenredig door geraakt worden, schrijven ze in een persbericht.

Dit jaar introduceerde de UCI een test om versnellingen te gaan beperken, met het oog op veiligheid in het peloton. De beperking betekent dat renners een versnelling mogen gebruiken die bij één omwenteling van de crank een maximale voortstuwing van 10,46 meter zorgt. Effectief betekent dat, dat er sprake is van een maximale versnelling van 54×11: een 54-tands kettingblad aan de voorzijde en een 11-tands kransje achter, op de cassette.

Met die regel wordt de populaire 54×10-configuratie van SRAM RED AXS uitgesloten – een setup die veel van SRAM’s WorldTour-teams gebruiken. SRAM is daarmee de enige grote fabrikant die direct wordt geraakt door de maatregel, zo stelt het Amerikaanse merk.

Herhaalde pogingen van SRAM om daarover met de UCI in gesprek te gaan, leverde geen resultaat op. “SRAM heeft meerdere pogingen gedaan om met de UCI in gesprek te gaan en bezorgdheid te uiten over de impact van het Maximum Gearing Protocol op SRAM-renners, teams en SRAM zelf. Ondanks deze inspanningen weigerde de leiding van de UCI een zinvolle dialoog aan te gaan over de geldigheid of de grondslag van de regel”, schrijft SRAM.

“Hoewel SRAM blijft deelnemen aan technische discussies om teams te helpen voldoen aan de beperkingen tijdens de aangekondigde race met beperkte versnellingen, bleven door het gebrek aan transparantie en samenwerking juridische stappen de enige overgebleven optie”, legt de onderdelenfabrikant zijn keuze uit.

Zodoende heeft SRAM de zaak bij de Belgische Mededingingsautoriteit gelegd, in de hoop dat de tests worden teruggedraaid. De BMA is inmiddels formeel een mededingingsonderzoek gestart op basis van EU- en Belgische concurrentiewetten. Dat houdt voorlopig in dat de procureur-generaal van de BMA een onderzoek zal instellen en de bevindingen daarvan zal voorleggen aan het Mededingingscollege, het besluitvormingsorgaan van de BMA.

SRAM’s klacht stelt dat het UCI Maximum Gearing Protocol:

  • Is aangenomen zonder overleg of transparantie en geen ondersteunend empirisch bewijs en geen enkele veiligheidsonderbouwing bevat.
  • SRAM-uitgeruste renners benadeelt bij professionele wielerevenementen.
  • De concurrentie verstoort op de markt voor racefietsaandrijvingen door de keuze voor professionele teams en uiteindelijk consumenten te beperken, aangezien SRAM afhankelijk is van topteams voor het gebruik en de marketing van zijn producten.
  • In strijd is met de mededingingswetgeving van de EU en België.

Ondoordachte beslissing
SRAM doet ook zijn beklag over de introductie van de nieuwe regel als ’test’, waardoor ploegen die gebruik maken van SRAM onevenredig getroffen zouden worden. Volgens SRAM heeft de UCI de Tour of Guangxi aangewezen om de test te introduceren, terwijl er mogelijk nog andere wedstrijden volgen. “Het een test noemen, maakt het (de Tour of Guangxi, red.) niet minder een wedstrijd”, stelt Ken Lousberg, CEO van SRAM. “Alle renners aan de start zouden op gelijke voet moeten kunnen strijden. Nu zullen teams met SRAM-onderdelen met een nadeel en met minder versnellingsopties dan hun concurrenten koersen. Het is ook niet duidelijk wat er getest wordt.”

Lousberg hekelt de beslissing van de UCI, die niet alleen onlogisch maar ook ondoordacht zou zijn. “We vertrouwen erop dat de sportbond een omgeving creëert die innovatie stimuleert ten behoeve van de renners en wielrenners van vandaag, en de renners van de toekomst. We vertrouwen er ook op dat de bond op wetenschap gebaseerde, impactvolle veranderingen doorvoert voor de veiligheid van de renners.”

Tijdens de Tour of Guangxi wordt de nieuwe regel voor het eerst getest – foto: Cor Vos

De beslissing zou volgens SRAM niet voldoende gestut zijn met bewijs dat het ook daadwerkelijk de veiligheid van renners ten goede komt. Zo zou uit onderzoek van SRAM naar valpartijen in de Tour de France dit jaar (aan de hand van telemetrie en beelden) geen correlatie blijken tussen hogere maximale versnellingen en het risico op een valpartij. Ongelukken tijdens afdalingen kwamen zelden voor en vonden plaats bij snelheden die haalbaar waren met de versnellingsconfiguraties van alle leveranciers voor WorldTour-teams.

Ondertussen zou het besluit van de UCI, zelfs als het bij een test blijft, SRAM al schade berokkent hebben. “De versnellingen van SRAM zijn publiekelijk als niet-conform bestempeld, wat heeft geleid tot reputatieschade, marktverwarring, angst bij teams en atleten, en mogelijke juridische problemen. Om deze redenen heeft SRAM ook onmiddellijk een gerechtelijk bevel aangevraagd, waarmee de beperking van de versnellingen tijdens het evenement in Guangxi en toekomstige wedstrijden wordt stopgezet”, valt te lezen in het persbericht.

RIDE Magazine
7 Reacties
14:02
Sram heeft gelijk…sedert de recente Vuelta weten we dat veiligheid voor de UCI een zeer rekbaar begrip is… 2 weken lang deelnemers op pad laten gaan met de dreiging, en meestal zekerheid, dat er protesten konden opduiken waarvan niemand kon voorzien hoe gewelddadig die zouden zijn is niet bepaald bekommerd omgaan met licentiehouders…
Verder heeft Sram zijn producten al jaren op de markt en in het peloton en dat is alleen mogelijk mits goedkeuring van, jawel, de UCI…
13:54
Waarom doen ze dat in godsnaam in België, je zou al hopen dat SRAM zijn zin gewoon niet krijgt met dit geklooi met regels.
13:54
Beetje Amerikaans geleuter. Het zit even een keer tegen en meteen moet er een rechtzaak aan te pas komen. Een 11-33 cassette produceren hoeft toch allemaal niet zo moeilijk te zijn voor een miljoenenbedrijf als SRAM. Overigens is de argumentatie onjuist at alleen SRAM getroffen onevenredig getroffen zou zijn. Want Campagnolo levert met de nieuwe super record WRL ook 10-29 en 10-33 cassettes ( daarnaast hebben ze ook 11-32 en 11-36 ). En die van Campagnolo mogen dus evengoed ook niet.
    17:34
    Voor de volledigheid, gaat er ook rekening gehouden worden met de crank lengte? Dat is toch ook een onderdeel van de hele aandrijving. En dus de snelheid die je kunt genereren?
14:24
Onnozele actie van SRAM. Als het ze niet bevalt gaan ze toch gewoon hun eigen bond organiseren. Er zijn regels gemaakt en iedereen moet daar aan voldoen. . aan de _____
16:21
Wanneer een 11-33 produceren peanuts is, is dit inderdaad kolder. Er is geen amateur of wieler toerist die 54x10 weggetrapt krijgt. Laat staan 54x11.Het is alsof je 220 op je kilometer teller hebt op je snelheidswijzer in de auto, terwijl de auto maar max 170 kan.
17:18
Typisch Amerikaanse weer, hup naar de rechter en claimen. Ben wel klaar met die Yanks.
Hoe moeilijk kan het zijn om een cassette beginnend met 11T te maken. Met 11-sp cassettes hadden ze die ook. En anders schroeven ze er maar een 49T kettingblad op.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.