Sportdrankmerk Gatorade keert als partner van Lidl-Trek terug in wielerpeloton
Ter Illustratie - foto: Fotopersburo Cor Vos
maandag 8 december 2025 om 16:28

Sportdrankmerk Gatorade keert als partner van Lidl-Trek terug in wielerpeloton

Materiaalzone Gatorade is in 2026 weer actief als sponsor in het profwielrennen. Het Amerikaanse sportdrankmerk gaat namelijk een samenwerking aan met de Amerikaanse topploeg Lidl-Trek. Dit markeert de terugkeer van Gatorade naar de professionele wielersport voor het eerst sinds 2013.

Lidl-Trek wil met deze samenwerking profiteren van de expertise van het Gatorade Sports Science Institute, om zo “gepersonaliseerde en prestatiegerichte hydratatiestrategieën voor zijn renners te ontwikkelen”, klinkt het in een perscommuniqué.

Het gaat om een meerjarige samenwerking met Gatorade en het Gatorade Sports Science Institute (GSSI). De renners van Lidl-Trek kunnen vanaf nu rekenen op gepersonaliseerde hydratatiestrategieën gebaseerd op de toonaangevende zweetanalyses- en prestatietesttechnologieën van GSSI. De ploeg hoopt zijn renners zo nóg beter klaar te kunnen stomen voor topprestaties in de meest veeleisende wedstrijden.

Verschil tussen zege en tweede plaats?
“In de moderne wielersport kan zelfs een marginale verbetering het verschil betekenen tussen de overwinning en een tweede plaats. Een mindere dehydratatie kan de kracht, precisie en besluitvorming op cruciale wedstrijdmomenten in gevaar brengen. Door deze samenwerking wil Lidl-Trek meetbare prestatievoordelen behalen met nauwkeurig afgestemde hydratatiestrategieën”, schrijft de ploeg.

Als onderdeel van de samenwerking zal de Gatorade-branding prominent aanwezig zijn op de Lidl-Trek-racekleding, inclusief shirts, sokken en de bekende Gatorade-waterflessen. Gatorade is ook in heel wat andere sporten actief als sponsor, zoals de Formule 1 en het voetbal.

De Italiaanse toprenner Gianni Bugno in zijn regenboogtrui en Gatorade-broek – foto: Fotopersburo Cor Vos

De wat oudere wielerfan zal bij het horen van de naam Gatorade meteen denken aan de gelijknamige Italiaanse wielerploeg uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Het Amerikaanse sportdrankmerk Gatorade nam in 1990 het stokje over van Chateau d’Ax en werd zo de hoofdsponsor van het team van tweevoudig wereldkampioen Gianni Bugno, de betreurde Laurent Fignon en Dirk De Wolf. Na drie seizoenen nam Polti de sponsorfakkel over.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.