Review: Specialized onthult vernieuwde Diverge 4, die comfort en betrouwbaarheid combineert
Materiaalzone Specialized heeft vandaag een nieuwe variant van de Diverge gravelfiets onthuld. De vierde generatie Diverge is voorzien van ruimte voor bredere banden, beter rijgedrag en nog meer interne opslag. WielerFlits trok naar Slovenië voor de presentatie van én een eerste kennismaking met de gravelracer.
De nieuwe gravelbike is als je het aan Specialized vraagt niet de beste gravelbike. “Dat bestaat helemaal niet”, benadrukt Ben Edwards van Specialized, als we in Slovenië zijn voor de presentatie van hun nieuwste gravelfiets. “Er is vooral de juiste fiets voor jou als persoon. Maar wat dat is, verschilt enorm van mens tot mens”, legt hij uit.De Diverge 4 is de juiste gravelfiets voor wie ver wil gaan en lang wil fietsen. Of dat nou in snelle wedstrijden is, ultra-ritten of meerdaagse tochten. De claims van verbeteringen focussen zich dus niet op statistieke winst van aerodynamica of lager gewicht, maar vooral op comfort en praktisch nut. Specialized wilde vooral een fiets ontwikkelen met een goed rijgevoel.

foto: Specialized
Daarom is de nieuwe Diverge 4, net als zijn voorgangers, uitgerust met het door Specialized ontwikkelde Future Shock-systeem. Dit systeem, dat onder de stuurpen is geïntegreerd, biedt 20 millimeter veerweg en fungeert als een subtiele schokdemper, specifiek ontworpen om de impact van oneffen terrein op het bovenlichaam van de rijder te minimaliseren.
Voor deze nieuwste generatie heeft Specialized het systeem verder geoptimaliseerd. Waar eerdere versies van Future Shock met name gericht waren op het absorberen van kleine trillingen, is de vernieuwde Future Shock 3.0 modulair en aanpasbaar gemaakt aan de rijstijl en voorkeuren van de gebruiker. Dankzij hydraulische demping worden harde klappen effectiever opgevangen, wat resulteert in zowel meer comfort als verbeterde controle over de fiets.
Comfort en snelheid gaan hand in hand
Deze verbeteringen zijn niet alleen gebaseerd op praktijkervaring, maar ook wetenschappelijk onderbouwd. In samenwerking met de Universiteit van Keulen liet Specialized onderzoeken hoe de Future Shock 3.0 de krachten beïnvloedt die tijdens het fietsen op ruig terrein op het lichaam worden uitgeoefend. De resultaten toonden aan dat de maximale impact op stuur, handen, polsen, ellebogen en nek met 53% werd verminderd. Daarnaast daalden de trillingen die via het stuur op de handen worden overgebracht met 43%.
De verbeterde demping van die klappen heeft niet alleen een positief effect op comfort, maar draagt ook bij aan efficiëntere krachtoverdracht. Elke oneffenheid in het terrein vertraagt je normaliter een beetje, doordat de hobbel je als het ware even omhoog lanceert in plaats van naar voren. Om weer op snelheid te komen moet je dus even wat extra kracht leveren. Dankzij Future Shock wordt die weerstand verminderd, wat volgens berekeningen van Specialized kan resulteren in een energiebesparing van circa 11 watt wanneer er gemiddeld elke twee meter een hobbel wordt genomen. Die berekening is niet gemaakt met snelheden die alleen de profs halen, maar op een uiterst schappelijke 18 kilometer per uur.
De nieuwe Diverge 4 is daarnaast ontworpen met het oog op veelzijdigheid. De fiets biedt ruimte voor banden tot 50 millimeter breed. Afhankelijk van de wielkeuze kunnen zelfs nog bredere banden worden gemonteerd, al zal Specialized daar zelf niet officieel mee adverteren. Tot slot is de Diverge 4 voorzien van uitgebreide bevestigingsmogelijkheden voor accessoires. De fiets beschikt over montagepunten voor spatborden, bikepacking-tassen en maar liefst zes bidonhouders: twee in de framedriehoek, twee op de voorvork, één op de onderbuis en één bovenop de bovenbuis. Daarmee is de fiets volledig voorbereid op meerdaagse tochten en lange ritten zonder ondersteuning.

foto: Specialized
Specialized-ambassadeur Daniel Oss verwoordt de wijzigingen aan de fiets anders dan met statistieken en feitjes: “Ik ben geen ingenieur, ik bestudeer ook niets. Voor mij draait het om het gevoel bij de fiets, de emotie en wat ik voel op mijn benen en schouders. En hier voel ik dat de fiets solide is, als een soort rupsvoertuig waarbij je gewoon gas kunt geven en niet te veel hoef na te denken over wat je moet doen”, vertelt hij. Voor de Italiaanse ex-prof draait fietsen om gevoel, en dat gevoel is goed. “Het is net als met het drinken van wijn. Als je iets drinkt wat lekker is zonder dat je er iets van weet, voel je wel dat het goed is. Zo is dat ook met mijn ervaring op deze fiets. En aan het einde van de dag is het gevoel het enige dat er echt toe doet.”
Vertrouwen
Met de introductie achter de rug, was het tijd om zelf kennis te maken met de nieuwe gravelracer. Een lange rit, zoals de 200 mijl van Unbound Gravel of The Traka was misschien wat ambitieus, maar de omgeving van Lipica leende zich perfect voor de eerste kennismaking. Het Sloveense grensgebied met de Italiaanse havenstad kent diverse gravelpaden: van brede wegen tot technische singletrack en kronkelende bospaadjes. Ideaal om het volledige karakter van de Diverge 4 te testen.
Opvallend aan de Diverge 4 is hoe toegankelijk de fiets aanvoelt. Vanaf het moment dat ik opstap, voel ik een bepaald vertrouwen. De combinatie van een stabiel frame, het dempende Future Shock-systeem en het voorspelbare stuurgedrag zorgt voor een fiets die zich makkelijk laat besturen, ook wanneer het terrein technisch wordt.
Tijdens korte sprints laat de Diverge zien direct en rap te kunnen versnellen. Tegelijkertijd blijft hij comfortabel tijdens langere inspanningen op onverhard terrein. De balans tussen stijfheid en comfort is meer dan goed: ook op momenten dat het tempo hoog ligt blijft het rijgedrag stabiel en beheerst.
Wat mij het meest opviel aan de Diverge 4 is toch gevoel van controle. De omschrijving van ‘een soort rupsvoertuig’ van Oss klonk misschien wat oneerbiedig, maar ik snap goed wat hij bedoelt. Het logge van een rupsvoertuig heeft de fiets allerminst, maar de stabiliteit des te meer. Op rechte stukken voelt de fiets ontspannen en koersvast en in bochten houdt hij zijn lijn goed vast. Hij lijkt soms bijna op rails te liggen, waardoor je met veel vertrouwen op hoge snelheid door bochten stuurt.
Wat daar zeker aan bijdraagt, is de vernieuwde Future Shock. Eén keer voel ik mijn voorwiel wat wegglijden als ik iets te overmoedig door een bocht met losliggend grind rijd. Het veringssysteem weet me daar gelukkig van een pijnlijke valpartij te behoeden, want de juiste portie demping zorgt ervoor dat ik net druk op mijn voorwiel kan houden om de stuurbeweging te kunnen corrigeren en de fiets recht te kunnen houden.

foto: Specialized
Al met al is de Diverge 4 een ontzettend fijne gravelfiets. Hij is makkelijk in de goede zin van het woord: het gecontroleerde rijgedrag biedt vertrouwen, wat hij combineert met een degelijke portie comfort en stijfheid. De ruimte voor banden tot 50 millimeter, interne opslagruimte en de talloze montagepunten zorgen er ook voor dat hij breed inzetbaar is. Enorme veranderingen ten opzichte van zijn voorganger zijn er wellicht niet, maar de veelzijdigheid op papier en de betrouwbaarheid in de praktijk maken van de Diverge een moderne gravelracer.
De Specialized Diverge 4 is beschikbaar vanaf €2.299,-. Het topmodel – afgemonteerd met SRAM RED AXS – kost €9.999,-.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.