Review: Met subtiele verfijningen is ABUS Airbreaker 2.0 weer wat beter én veiliger
Materiaalzone Vorige week onthulde ABUS de nieuwe Airbreaker 2.0. De lichtgewicht helm van de Duitse fabrikant zou voortaan nog beter ventileren en nog veiliger zijn. WielerFlits trok naar de presentatie in Italië om nader kennis te maken met de nieuwe helm en de proef op de som te nemen.
De Airbreaker 2.0 is ‘refined, not redefined’. Oftewel: het nieuwe model is niet een complete facelift ondergaan, maar op detailniveau verbeterd. Daar is mede voor gekozen omdat de profploegen die de voorbije jaren gebruik maakten van de helm, er al bijzonder tevreden mee waren.Dat vertelt Lukas Tamajka, product manager bij ABUS, met veel enthousiasme tijdens een presentatie van de nieuwe helm in Noord-Italië. Onder de rook van de Italiaanse Alpen produceert het Duitse merk zijn high-end helmen en presenteert ze ook de nieuwste toevoeging aan dat assortiment.

foto: ABUS
Dus toen Tamajka aan de slag ging met een nieuwe Airbreaker was de opdracht om hem niet van al te grote wijzigingen voorzien. Daarvoor trok hij inspiratie uit de Porsche 911. Die iconische sportauto kent al jarenlang een design wat in grote lijnen ongewijzigd is. “Ik las een keer een artikel over dat ontwerp en daarin zei de product manager dat dat niet uit luiheid was, maar omdat de auto gewoon al zo goed was”, legt Tamajka uit.
Zodoende trok Tamajka met zijn collega’s naar de tekentafel om de Airbreaker 2.0 nóg beter te maken, zonder zijn al bestaande karakter te verliezen. Dat leidde tot verschillende kleine wijzigingen op het gebied van aerodynamica, ventilatie, veiligheid en verbetering van specifieke onderdelen en functies van de helm.
Veiligheid en ventilatie
Te beginnen met de belangrijkste: veiligheid. De Airbreaker voldeed al aan Europese regelgeving voor de kwaliteit van helmen, maar volgens het Duitse bedrijf is de helm op dat vlak toch weer wat beter geworden. Dat komt door een speciale interne constructie van ‘geïnjecteerd carbon’.
Dat is een soort geraamte ín het EPS-schuim van de helm, dat een interne kooi vormt. Dat levert een structuur op die vergelijkbaar is met gewapend beton: niet enkel het materiaal zelf is stevig, maar ook de constructie als geheel wordt er sterker van. Dat zou ervoor zorgen dat de helm beter bestand is tegen klappen én dus veiliger is.
Onderdeel van dat geraamte, is een carbon plaat aan de bovenkant van de helm. Die extra toevoeging aan de schaal zou ook nog zorgen voor verbeterde aerodynamica én niet geheel onbelangrijk: bij de volledig witte variant van de helm zorgt het voor een fraai uiterlijk contrast.
Een andere belangrijke kwaliteit van de Airbreaker 2.0 is ventilatie. Die was al goed, maar zou nóg wat beter zijn geworden. Daarbij is vooral gefocust op het verbeteren van ventilatie op lage snelheid. “Op hoge snelheid wordt de lucht toch wel door de helm heen gedrukt, maar ervoor zorgen dat dat op lage snelheid gebeurt is de uitdaging”, stelt Tamajka.
Eén plek waarop de ventilatie in het bijzonder verbeterd kon worden, was aan de zijkant. Uit thermale metingen bleek dat het dragen van een bril de luchtdoorstroming aan de zijden van de helm wat kon blokkeren. Twee ventilatie-openingen zouden helpen om lucht langs de zijkant van je hoofd te geleiden, ook als je een bril draagt. De vorm van de helm is ook wat anders, waardoor de opening boven de oren wat groter is, met het oog op betere verkoeling van het hoofd.
Daarnaast is de ‘schoorsteen’, zoals ABUS het noemt, boven de bril groter gemaakt. Dat betreft een kleine inkeping op het midden van de voorzijde van de helm. Dit zou de luchtdoorstroming boven de bril moeten vergroten en zo voor extra verkoeling zorgen, terwijl het beslaan van de bril er ook mee wordt voorkomen.
Veel verbeterpunten
Alhoewel het niet het belangrijkste element van de helm is, heeft ABUS ook gepoogd de aerodynamica te verbeteren. Dat hebben ze gedaan door lering te trekken uit de ontwikkeling van de aerodynamische Gamechanger 2.0 en bepaalde vormen van de helm daarop aan te passen.

foto: ABUS
Tot slot heeft ABUS de helm voorzien van wat ze zelf verschillende features noemen; kleine elementen die niet essentieel zijn, maar de helm wel weer een stukje beter maken.
Zo is er een opslagpunt voor brillen toegevoegd. Bij de uitgaande variant van de Airbreaker konden brillen nog wel eens uit de helm vallen, maar door rubberen delen in het opslagpunt van de nieuwe Airbreaker 2.0, zou de bril nu nergens meer naartoe moeten gaan. Ook is het afstel-systeem (dat ruimte biedt voor een paardenstaart) aan de achterkant vernieuwd, waardoor hij wat langer mee zou gaan.
De bandjes van de helm zijn – zoals ook bij de andere helmen van ABUS het geval is – niet af te stellen. Om te voorkomen dat het voorste deel van het bandje gaat klapperen in de wind als hij niet perfect aansluit, is dat bandje wat dikker gemaakt. Dat zou de aerodynamica ten goede komen.
Daarnaast is de helm voorzien van zogenaamde ‘zwevende padding’, die ervoor zorgt dat ze geen zweet opnemen maar het langs de kussentjes naar de bandjes leiden, zodat het zweet daar kan wegdruipen. Tot slot is er ook een variant van de helm met een magnetische Fidlock-sluiting en MIPS Air Node, die wel wat zwaarder is.

foto: ABUS
Comfortabel
Na de presentatie in Noord-Italië, is het tijd om de helm in de heuvels van de Prosecco-streek aan een eerste test te onderwerpen. Die valt vrij letterlijk in het water, want met relatief lage temperaturen en bovenal een heleboel regen, zijn de omstandigheden op zijn zachtst gezegd sub-optimaal. Gelukkig was er ook in Nederland nog genoeg tijd om nader kennis te maken met de helm, want daar bewees de Airbreaker 2.0 zijn waarde.
Wat vanaf het begin opvalt, is het uiterst lage gewicht van de helm: 240 gram bij een maat L volgens mijn weegschaal. Persoonlijk vind ik dat een groot voordeel. Niet zozeer omdat je er sneller van gaat klimmen, maar vooral omdat dat erg comfortabel is; je voelt al heel snel amper dat er een helm op je hoofd zit, waardoor je ook makkelijk je hoofd kan bewegen en om je heen kan blijven kijken.
Het sluitingssysteem en de padding aan de binnenzijde van de helm dragen ook bij aan dat comfort. Je kan de helm makkelijk strak bevestigen zonder dat er ergens drukpunten ontstaan van de riem die om je hoofd klemt. Een klein nadeel hieraan is dat de padding op het voorhoofd vrij groot is, waardoor je de helm daar wat meer voelt zitten. Tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat de druk van de sluiting goed wordt verdeelt én lijkt het goed zweet te absorberen en af te voeren, waardoor er dus minder snel zweetdruppels over je voorhoofd druipen.

foto: ABUS
Ook op die andere belangrijke kwaliteit – ventilatie – scoort de Airbreaker een meer dan dikke voldoende. De ventilatie is bij harde en bij zachte wind voelbaar. Zelf heb ik het nodige haar wat aan de bovenkant de ventilatiekanalen een beetje blokkeert, maar zeker aan de zijkant is er vaak een luchtstroom voelbaar. Daarbij valt ook op dat rond de oren de verkoeling van de helm écht goed is. De extra opening die ABUS daar heeft toegevoegd, pakt dus goed uit.
Eén nadeel aan de helm, vind ik persoonlijk de bandjes die aan de zijkant van je hoofd niet af te stellen zijn. Alhoewel ze overwegend niet slecht zitten, zitten ze soms ook nét niet helemaal lekker. In bepaalde houdingen zit er wat speling op het voorste bandje, terwijl het achterste bandje dan juist redelijk strak staat. Niet problematisch, maar ook niet optimaal.
Tot slot de factor veiligheid. Of het nieuwe interne geraamte daadwerkelijk zorgt voor een meer veilige helm kan ik persoonlijk niet controleren, maar dat ABUS nog altijd poogt te innoveren op de kernfunctie van de helm, kan ik alleen maar toejuichen. De al bestaande eisen voor helmen zijn al hoog, maar dat ABUS desondanks de veiligheidsfunctie wil verbeteren, is natuurlijk heel goed.
Die verschillende kwaliteiten zie je ook terug in het prijskaartje, want de nieuwe Airbreaker 2.0 kost maar liefst €299,95. Desalniettemin krijgt de nieuwe Airbreaker 2.0 een hele dikke voldoende. Vooral dankzij zijn lage gewicht, uitstekende ventilatie en goede looks is de lichtgewicht helm van ABUS wederom van uiterst hoge kwaliteit. Daarmee verstevigt ABUS zijn positie als één van de koplopers als het gaat om high-end helmen.
De nieuwe Airbreaker 2.0 is beschikbaar in drie maten: S (210 gram), M (220 gram) en L (230 gram). De interne vorm van de schaal, is gelijk aan die van de Gamechanger 2.0. De helm kost €299,95 of €349,95 voor de variant met MIPS Air Node en een Fidlock-sluiting.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.