Review: De volledig draadloze Shimano GRX RX827-groep voelt robuust en razendsnel
foto's: Vincent Engel
vrijdag 18 juli 2025 om 20:21

Review: De volledig draadloze Shimano GRX RX827-groep voelt robuust en razendsnel

Materiaalzone ‘Maar buurman, wat doet u nu?!’ Dat gevoel kreeg ik bij het lezen van het persbericht over de nieuwe Shimano GRX RX827-groep. Want er valt één ding nogal op: de nieuwe groep is volledig draadloos… Zijn ze bij Shimano van hun geloof gevallen?

In de wapen- of beter kransjeswedloop van Shimano, SRAM en Campagnolo werd door Shimano altijd te vuur en te zwaard bestreden dat ze voor bekabelde verbindingen tussen shifters en derailleurs zouden gaan en nóóit een 10T-kransje zouden ontwikkelen. Dat eerste vanwege het feit dat een verbinding met kabeltje altijd sneller is en nooit hapert. Het tweede omdat zo’n klein kransje veel minder goed en efficiënt draait. Maar al eerder bleek die 10T en zelf een 9T op de MTB-cassettes prima te werken en dus vinden we hem ook op deze nieuwe gravel setup.

Nou, daar sta je dan met je nieuwe draadloze GRX RX827-groepset inclusief je 10T-kransje op de hei. Met je kop. Heerlijk!

What’s new!

Laten we die nieuwe groep eens van dichtbij bekijken. Dus eerst het uiterlijk, want daar kijkt toch iedereen het eerst naar. Geef maar toe! Van de achterderailleur zouden ze in Brabant zeggen: ‘zunne knoeperd’! Want waar Shimano altijd wegkomt met elegantie, is deze nieuwe GRX RX827 een stevige jongen. Het oogt robuust, als een geblokte renner. Zo voelt het ook! Hij hangt als een massief blok onder het frame, veert nauwelijks meer op en neer door de nieuwe dual-spring-veren die hem op z’n plek houden om kettinggeklapper te voorkomen.

De shifters hebben veel gelijkenissen met de vorige. Sterker nog, het zijn de huidige. Niks nieuws dus, (behalve de RX825-L shifter (later meer) en de heerlijke grip en pasvorm voor je handen. In combinatie met het PRO-gravelstuur zitten ze met een prettige hoek gemonteerd waardoor je handen en polsen ontspannen blijven. Juist ook wanneer je over ruige ondergrond rijdt. Alle grip en controle op dat punt dus.

Even praktisch

Volledig draadloos – Shimano adopteerde de draadloze Di2-techniek rechtstreeks uit de XTR/XT-MTB-groepen. De accu zit nu geïntegreerd in de derailleur; geen schakelkabels meer, alleen de schakelknoppen op de shifter(s).

Wortels in MTB – de derailleur is nu een SHADOW ES‑model met interne accu, impact recovery en een skid plate voor bescherming tegen stenen en takken – net als de nieuwe XTR-derailleur die een maand geleden (juni 2025) werd geïntroduceerd.

Dual-spring kettingspanning – geen klassieke clutch meer, maar twee veren die de ketting constant gespannen houden. Dus rustiger schakelen, minder geklapper en gestuiter tijdens het rijden over ruig terrein.

1×12 focus – ontworpen voor single‑front-setup (ook wel ‘enkel’ of ‘one-by’ genoemd), met een keuze aan shifter/remhendelcombinaties: de RX825-set of optioneel de lichtere RX825‑L-remgreep voor links (besparing ca. 20 g).

Breed bereik – combineer 40T- of 42T-voorbladen met een Micro‑Spline-cassette van 10‑45T of 10‑51T (XTR/XT-serie), dus bereik tot 510 %. De officiele/standaard setup is is de 10-51T cassette. 

Als we even eerlijk zijn, dan is eigenlijk alleen de achterderailleur (en de optie voor de linker shifter) helemaal vers en nieuw. Want de groep maakt gebruik van de al bestaande 12-speed RX820-shifters, een XT-ketting en Micro Spline-cassette en de ook al langer beschikbare 40T- of 42T-voorbladen met het bijbehorende Shimano GRX-crankstel. Toch is het een mooi staaltje Japans vernuft, want wat is dit geheel mooi en soepel samengebracht. Dus of dit geheel goed werkt? Hell yes!

foto: Vincent Engel

De techniek

Shifters
Voor de shifters en remmen heb je twee opties: de RX825-shifterset die zowel links als rechts remt en schakelt. Of voor de linkerkant de BL-RX825-L die alleen kan remmen. Ben je gek op schakelen? Dan kun je ook nog sparen voor een set satellietshifters voor op je stuur. Toffe extra feature: alle 12-speed Di2-shifters zijn te combineren met alle draadloze Di2-derailleurs.

Cassette
Ook weer twee keuzes: een 10-45T-cassette met 12 kransjes:

  • 10–12–14–16–18–21–24–28–32–36–40–45T
  • 10–12–14–16–18–21–24–28–33–39–45–51T

De eerste 7 kransjes lopen gelijk op, daarna schiet de tweede cassette de hoogte in, voor wanneer het echt heel steil wordt. In Nederland zullen gravelaars met een verleden op de weg soms zoekende zijn naar een lekker verzet.

Voorblad
Verrassing: weer twee keuzes. Een 40T of een 42T. Kies voor de grote als je heel dapper bent (of een beetje dom) en ga voor de kleinere als je straffe avonturen tegemoet gaat zien waarbij je de stukken hike-a-bike zo lang mogelijk wilt uitstellen.

Derailleur
Het meesterwerk van deze groepset. Volledig draadloos, met een range van 700 tot 1000 km voordat hij aan de lader moet. De derailleur is geschikt voor beide cassettes. Let wel: je hebt er geen speciaal frame voor nodig zoals bij sommige derailleurs van concurrenten. Hij kan op elke gravelbike gemonteerd worden.

Ketting
Compatibel met alle 12-speed Shimano-kettingen.

Remschijven
De nieuwe GRX RX827 Di2 draadloze gravelgroep komt standaard met de nieuwe XT-remschijven. Uiteraard passen XTR- of Deore-remschijven ook.

foto: Vincent Engel

Rijevaring: schakelen, gevoel & ergonomie

Supersnel schakelen
Het schakelen voelt geweldig: direct, snel en heel precies. Als bezitter van een Shimano Ultegra Di2 R8170 ben ik wat gewend, zou je zeggen, maar dit gaat wezenlijk sneller. Vooral het op- of afschakelen van meerdere tanden tegelijk is verbluffend. Uit een technisch stuk komen en meteen een steil strookje voor je wielen krijgen is een eitje voor deze groep.

Schakelen tijdens klimmetjes is geen enkel probleem. Via de E-Tube-app van Shimano kun je – verdeeld in een vijfpuntsschaal – instellen hoe snel je wilt dat de derailleur schakelt. Speel daarmee en ervaar wat je prettig vindt. In de supersnelle modus vliegt hij over de cassette en heb je zo een tand extra geschakeld terwijl je er maar één wilde op- of afschakelen.

Voor de linker shifter heb je dus twee opties. Je kunt de RX827-shifters gebruiken met schakelmechanisme óf de RX825‑L die alleen fungeert als rem. Die laatste optie scheelt ongeveer 20 gram. Voordeel: er kan minder aan kapot en je bespaart dus nagenoeg niets. Het voordeel van de andere, mét schakelmechaniek: dit kun je gebruiken om bijvoorbeeld je fietscomputer of verlichting te bedienen of zo in te stellen dat je met links opschakelt en met rechts af. De keuze is aan jou.

Robuust & solide
De MTB-roots voel je: de derailleur is zwaar gebouwd, amper uitsteeksels, stevig onder je frame en echt robuust. De interne batterij is beschermd met een kapje. Hij is voorzien van een zogenaamde impact recovery die hem laat terugschieten in de juiste positie na een stoot.

Het design is zo gemaakt dat hij bijna volledig onder je fiets hangt. Hij knalt dus minder snel tegen rotsen of takken aan. De skid plate beschermt hem tegen klappen van onderaf. Maar het meest merkbare is de dual-spring-techniek die de derailleur goed op spanning houdt en de ketting dus altijd strak. Dit verbetert de schakelprestaties sterk.

foto: Vincent Engel

Elegant & zacht in ergonomie
Ondanks de bonkige looks voelt het schakelen verfijnd aan. Kenners krijgen ‘het echte Shimano-gevoel’. Zachte en razendsnelle klikjes, directe feedback, ergonomisch gevormde hoods die heerlijk in de hand liggen, een verhoogd hefboompunt van de remmen zodat je nog gemakkelijker en krachtiger kunt remmen, en afstelbare remgrepen voor grotere of kleinere handen.

De shifterknoppen zijn goed van elkaar te onderscheiden – terecht afgekeken van de Ultegra-, 105- en Dura-Ace-weggroepen. Het geheel ligt in alle houdingen heerlijk in de hand, schakelt superlicht en meerdere versnellingen op- of afschakelen ging nog niet eerder zo snel.

Dus mocht je buurman, ergens tegen eind augustus, zijn hand hebben weten te leggen op dit Japanse kunststukje, zorg dan op z’n minst dat je er even aan mag zitten, want die draadloze connectie, het razendsnelle multi-shifting en de rest ook, werkt meer dan uitstekend.

Plus- en minpunten

+ Supersnel, betrouwbaar Di2-schakelen zonder kabels
+ Robuust MTB-design van de derailleur met impact recovery
+ Ergonomisch design – soft touch in shifters
+ Breed bereik via 10‑51T-cassette & 40/42T-bladen
+ Volledig draadloos: eenvoudig ombouwen en opbouwen
+ MTB-, Race- en gravelonderdelen zijn onderling te combineren; je kunt dus ook een gravelbike met recht stuur maken of een MTB met gravel-setup

Vereist Micro‑Spline-body op achterwiel, dus je hebt alleen keuze uit de twee MTB-cassettes
RX825‑L heeft geen topbutton, je kunt daardoor niets anders mee bedienen dan je rem
De 10-51T cassette is (op zich ook logisch) wat zwaarder dan de 10-45T cassette. Weight weenies, kunnen in dat geval nog voor de XTR cassette gaan, dan wordt je lekker ook nóg lichter in je portemonnee. En dat scheelt dan ook weer!
Geen vermogensmeter beschikbaar voor GRX (Shimano, wanneer komt die nou eens?)


In de aankomende RIDE Magazine Najaarsgids, die eind september verschijnt, lees je een uitgebreid verhaal over de voors en tegens van 1x en 2x als je gaat gravelen.

Verantwoording:
Shimano is mediapartner van WielerFlits en RIDE Magazine en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine
1 Reacties
20-07-2025 10:26
Stelling: de gravel fiets en mountainbike evolueren samen tot 1 nieuwe fiets. Tenminste voor de cross country.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine