Review: De Vision Metron RS 45 wielset is exceptioneel goed, op vrijwel iedere manier
foto: Fotopersburo Cor Vos
Ties Wijntjes
dinsdag 21 oktober 2025 om 08:43

Review: De Vision Metron RS 45 wielset is exceptioneel goed, op vrijwel iedere manier

Materiaalzone Dit voorjaar onthulde Vision een vernieuwde variant van hun veelgebruikte en hoogwaardige Metron wielset. De Vision Metron RS wielen waren voortaan voorzien van carbon spaken en een nieuwere naaf. WielerFlits testte de top-wielen van het Taiwanese merk en maakte kennis met een wielset die perfectie benadert.

De Metron wielen van Vision zijn al langere tijd populair onder profploegen. Dit jaar vernieuwde het merk de wielen met de introductie van de Metron RS (Racing Series). Dat was de eerste wielset van het merk die volledig van carbon is, doordat hij voortaan van carbon spaken is voorzien.

De toevoeging van die spaken zou voor twee voordelen zorgen. Ten eerste een gewichtsbesparing van 2,4 gram per spaak, wat bij elkaar goed voor een gewichtsreductie van 108 gram zou zijn. Daarnaast zouden ze een hogere treksterkte hebben dan ‘reguliere’ stalen spaken, waardoor de wielen stijver zouden zijn geworden dan hun voorgangers. De nieuwe spaken zijn ook in een nieuw patroon geplaatst: aan de aandrijfzijde van de wielen zit een dubbel aantal spaken ten opzichte van de andere zijde. Dit zou zorgen voor beter gebalanceerde stijfheid.

De wielen hebben een simpele, maar strakke uitstraling – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

De andere grote wijziging aan de wielen zit in de vernieuwde naaf. Dankzij mechanische lagers zou de mechanische weerstand lager zijn dan bij zijn voorganger. Een nieuwe productiewijze van de body waarop je de cassette monteert, zorgt voor nog een gewichtsreductie. De freehub is voorzien van 72 tandjes, om snelle aangrijping te garanderen.

Tot slot zou de wielset nog met een derde voordeel komen naast het lagere gewicht en de lagere mechanische weerstand: betere aerodynamica. De Metron RS 45 kent 9% minder luchtweerstand, terwijl bij de Metron RS 60 sprake is van 6% minder luchtweerstand. Die aerodynamische verbetering is vooral te danken aan de platte spaken en een licht gewijzigde vorm van de velg, die overigens hooked is. Met een interne breedte van 23 millimeter zijn de wielen geoptimaliseerd voor banden van 28 millimeter.

Levendig
Ik was gelukkig genoeg om de Vision Metron RS 45 te testen. De eerste meters op de nieuwe wielen werk ik af in Bologna en als ik daar op de vroege ochtend voor het eerst aanzet om snelheid te maken, schrik ik bijna van de reactiviteit van de wielen. Het lage gewicht, de stijfheid, het strakke stuurgedrag; direct voel ik dat deze wielen op nagenoeg ieder vlak wereldklasse zijn. Niet voor niets verschijnt er stante pede een brede lach op mijn gezicht. Dat rijdt héél lekker.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

Die ochtend baan ik mij een weg naar de welbekende beklimming van de Madonna di San Luca. Een afloper en mijn abominabele vorm proberen roet in het eten te gooien, maar alleen al de wielen maken het ritje ontzettend leuk. Om nog maar niet te spreken over de prachtige omgeving.

Tijdens de eerste vlakke kilometers valt op hoe makkelijk de wielen bewegen, in iedere zin van het woord. Ten eerste schieten de wielen ontzettend makkelijk vooruit. Het lage gewicht zorgt ervoor dat je ze héél makkelijk op snelheid brengt. Alhoewel mijn fiets an sich niet bijzonder veel lichter voelt, voelt het rijgedrag gelijk alsof ik een kilo minder meedraag. Ik schrik tijdens de eerste meters zelfs een beetje van die levendigheid van de wielen. Schrik die al héél gauw overgaat in plezier.

Want de wielen rijden simpelweg heerlijk. Vooral het wegrijden van een stoplicht of optrekken na een bocht wordt een waar genot door het gemak waarmee de wielen versnellen. Het is een cliché, maar mijn fiets schiet soms echt onder mij weg als ik goed aanzet. De wielen zijn dus overduidelijk bijzonder stijf.

De twee wielen die het meest vernieuwd zijn: de naaf en de spaken – foto: Vision

Die snelheid die je zo makkelijk maakt, houden de wielen even makkelijk vast, zonder dat dat zich ook maar ergens in nervositeit vertaalt. De wielen zijn bijzonder stabiel en niet oncomfortabel stijf, waardoor je argeloos controle over de wielen hebt en houdt. Ook op slecht wegdek of op bochtige afdalingen waar je constant aan het sturen bent. Dat is comfortabel voor je lichaam, maar zorgt ook voor uiterst gecontroleerd stuurgedrag.

Ook daar is balans weer het toverwoord, want dat gecontroleerde stuurgedrag gaat niet ten koste van de reactiviteit. De wielen reageren snel, zijn uiterst wendbaar en laten zich heerlijk rondgooien als je op een klim even uit het zadel komt of als je een sprintje trekt. In andere woorden: het rijgedrag van de wielen is bijzonder gebalanseerd en dat maakt de wielset ook zo ontzettend fijn.

Eén nadeel aan de zilveren stickers: ze zijn een beetje fragiel – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

Naast de goede stijfheid en het fijne rijgedrag hebben de wielen nog een ander voordeel: het gewicht. Volgens Vision wegen de wielen 1.290 gram per set, maar op mijn weegschal tikken ze slechts 1.275 gram aan. Dat is een uitzonderlijk laag gewicht voor wielen met een velgdiepte van 45 millimeter, die dus ook nog enig aerodynamisch voordeel bieden. Er kleeft eigenlijk maar één nadeel aan de wielset, want de prijs reflecteert de kwaliteit: de wielen gaan voor €3.109,- per set over de toonbank.

Al met al zijn de Vision Metron RS 45 dus ontzettend goede wielen. Ze blinken niet alleen uit wat betreft stijfheid en hun lage gewicht, maar bieden bovenal exceptioneel fijn rijgedrag. De wielen combineren reactiviteit met stabiliteit en stijfheid met comfort, waarin Vision een haast perfecte balans heeft gevonden. Dat maakt van de Metron RS 45 wielen niet enkel een heel goede wielset om mee te fietsen, maar ook een ontzettend leuke wielset om mee te fietsen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.