Review: De verlichting van Cateye is degelijk én betaalbaar
Materiaalzone Met het najaar in volle gang, is het ook weer tijd om je fietsverlichting af te stoffen. Of het nou voor een vroeg woon-werkritje is, of om ervoor te zorgen dat je ook in de schemer goed zichtbaar bent als je training op zaterdagmiddag iets langer duurt dan gepland. Daarvoor heeft CatEye de juiste verlichting. WielerFlits testte het AMPP400S voorlicht en de ViZ100 achterlicht.
Of het nou de planning is of niet, de kans dat je ergens een keer in het donker fietst in de winter is erg groot: een vertrek in de ochtendschemer, het vroege vallen van de avond wat je verrast, of een training die je nog even snel voor werk afwerkt. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, mits je maar zorgt dat je met de juiste verlichting goed zichtbaar bent.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
Bijvoorbeeld met de verlichting van CatEye. Het Japanse bedrijf specialiseert zich sinds zijn oprichting in 1954 op de ontwikkeling van fietscomputers, reflectoren en dus fietsverlichting. Daarbij richten ze zich met de verlichting niet enkel op lichtjes die je op je fiets monteert, maar ook op hoofdlampen die speciaal voor het fietsen zijn ontwikkeld. WielerFlits testte de AMPP400S en ViZ100; een set die op het internet voor een schappelijke €44,95,- over de toonbank gaat.
Het AMPP400S-voorlicht is een lamp met een lichtsterkte van 400 lumen. Opladen gaat gemakkelijk met een USB-C kabel. Het licht zou volgens CatEye niet alleen erg sterk zijn, maar ook zo ontwikkeld zijn dat deze ook van zijaanzichten goed zichtbaar is. Zo ziet tegenliggend verkeer je dus niet enkel aankomen als ze recht op je afrijden.
Het licht kent vijf verschillende standen, waarvan twee ‘vaste’ standen en twee knipperstanden. Daarbij gaat het licht automatisch aan op de voor het laatst gebruikte stand, waardoor je dus makkelijk jouw favoriete stand kan gebruiken. Met een dubbele tik op de knop gaat het licht daarnaast altijd naar de sterkste lichtmodus.

Met een draaiknop draai je de bevestiging van het fietslampje strak rondom je stuur – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
Het lampje is met een plastic riempje rondom je stuur te bevestigen. Deze draai je makkelijk strak door aan een draaiknop te draaien. Daarnaast kan je het licht dus ook op je helm bevestigen.
Naast het AMPP400S voorlicht, is het Viz100 achterlicht onderdeel van de set. Dat lampje is voorzien van 3 leds met een lichtsterkte van 100 lumen. Hij is dus een stuk minder sterk van het voorlicht, maar produceert alsnog meer dan genoeg licht om te zorgen dat je goed zichtbaar bent in het donker.
Het licht is niet alleen ontwikkeld voor donkere omstandigheden, maar zou ook helpen je zichtbaarheid te vergroten in omstandigheden met daglicht. Daarnaast zou het lampje maar liefst 300 graden zichtbaarheid hebben, waardoor je dus ook van de zijkant goed te zien bent. Om te zorgen dat het lampje dat zo lang mogelijk kan doen, gaat het automatisch over op batterijbesparingsmodus als het licht bijna leeg is.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
Het lampje wordt geleverd met een los bevestigingssysteem, wat je om je zadelpen kan bevestigen met een rubberen band. Daarbij is ook een tussenstukje geleverd voor aerodynamische zadelpennen met een platte achterkant. Zo kan je er goed voor zorgen dat het lichtje altijd goed naar achter gericht staat.
Gebruiksvriendelijk
Wat de Cateye verlichting onderscheidt, is hoe makkelijk ze allebei in gebruik zijn. Nou kan een lampje natuurlijk al niet heel complex zijn, maar met de twee lampen van CatEye is het wel écht zo simpel als het kan zijn. De bevestiging van het voorlicht is een fluitje van een cent doordat je de plastic riem slechts in een ring schuift en deze met de betreffende ring vastdraait.
Bij het achterlicht is die bevestiging ook erg simpel. De eerste keer moet je het rubberen tussenstukje even op je zadelpen bevestigen, maar daarna kan je het lampje met gemak op je fiets plaatsen en weer loshalen. Dat maakt het makkelijk je lichtje er even af te halen als je hem op wil laden bijvoorbeeld, waarna je niet weer het juiste punt op je zadelpen hoeft te zoeken om hem op te bevestigen.

Het rubberen montagepunt van het achterlicht kan je op de zadelpen laten zitten – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
Daarnaast zijn beide lampen goed zichtbaar. Met 400 en 100 lumen voor respectievelijk het voor- en achterlicht, zorgen de lampjes ook in donkere winteromstandigheden of dikke mist ervoor dat je goed zichtbaar bent. Met de verschillende standen van het voorlicht kan je er tevens voor kiezen of het licht wat de weg voor je verlicht of er enkel voor zorgt dat je goed zichtbaar bent.
Enkel de batterijduur van de lampen laat wat te wensen over; in de laagste stand gaan beide lampen lang genoeg mee, maar in de hoogste stand gaan is dat wat minder. Het voorlicht gaat in een vaste modus 2 à 8 uur mee, terwijl hij in knipperstand wel maar liefst 60 uur meegaat. Een knipperend fietslicht is in Nederland echter niet toegestaan. Het achterlicht heeft in een vaste stand een batterijduur van 5 uur, terwijl hij in een knipperstand 70 uur meegaat.
Al met al is de verlichting van Cateye een prima optie voor wie af en toe een ritje in het donker rijdt of voor wie er simpelweg voor wil zorgen dat als ze verrast worden voor het donker, ze goed zichtbaar zijn. De lichtsterkte is goed, terwijl beide lampen erg makkelijk in gebruik zijn. Bovenal zijn ze schappelijk geprijsd: de set is online beschikbaar voor €44,95,- waar veel concurrenten enkele tientjes meer kosten.



Om te reageren moet je ingelogd zijn.