Review: De Selle Italia SLR 3D Carbon combineert comfort met performance
Materiaalzone Als één van de contactpunten op je fiets, is je zadel één van de belangrijkste onderdelen op je fiets. Je kan immers nog zo snel gaan, als je niet lekker zit, zal het alsnog niet fijn zijn. De afgelopen jaren nam zadelcomfort een vlucht door 3D geprinte structuren, die meer comfort bieden dan ‘reguliere’ zadels. Zo heeft Selle Italia de SLR 3D, die laag gewicht zou combineren met optimaal comfort. WielerFlits testte het nieuwste zadel van de Italiaanse producent.
Stijfheid, laag gewicht en bovenal goed comfort: dat zijn de kwaliteiten die een goed zadel idealiter bezit. Stijfheid, zodat je niet alle kanten op vliegt en je goed druk kunt zetten om je vermogen kwijt te kunnen op de pedalen. Laag gewicht omdat iedere gram telt als je bergop gaat. En goed comfort, omdat pijn aan je zitvlak nooit leuk is.Dus die drie kwaliteiten heeft Selle Italia daarom in hun nieuwste zadel geprobeerd te combineren: de SLR 3D. Hoogwaardig carbon zou voor stijfheid en laag gewicht moeten zorgen, terwijl een 3D geprinte structuur moet zorgen voor optimaal comfort.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
De SLR 3D is beschikbaar in vier varianten: er is keuze uit twee maten (130 of 145 millimeter breed) en hij is beschikbaar met carbon of aluminium rails. De variant met carbon rails is het pronkstuk van de collectie, met een gewicht van 137 gram voor de smalle variant en 143 voor de brede variant. Dat gewicht kan per exemplaar met ±8% afwijken, stelt Selle Italia.
De carbon rails zijn vernieuwd met een nieuwe plaatsing van de verschillende lagen carbon, wat zou zorgen voor laag gewicht. Daarnaast is de hoek waarin de zadelrails staan ten opzichte van de bovenzijde van het zadel anders dan bij zijn voorganger, wat voor meer comfort zou zorgen omdat het beter vibraties zou absorberen.
De bovenzijde van het zadel bestaat uit een 3D geprint oppervlak. Daarbij hebben verschillende zones een verschillende hardheid gekregen, waardoor het zadel op alle plekken de optimale ondersteuning biedt. Dat zou ervoor zorgen dat het zadel daar waar nodig comfort biedt en op andere plekken juist wat stugger is.

Carbon rails en een carbon schaal moeten voor goede stijfheid zorgen – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
Daarnaast heeft het zadel een anatomisch neutrale vorm, waardoor het ondersteuning zou bieden aan zowel zogenaamde ‘dynamische renners’ als ‘statische renners’. Dat wil zeggen dat, ongeacht of je een houding aanneemt waarbij je bekken wat meer naar voren of naar achteren gekanteld is, het zadel ondersteuning biedt.
Naast de carbon-variant die ik test, is er ook de Elite-variant. Dat zadel is niet voorzien van carbon, maar van stalen zadelrails. Ietsje zwaarder, maar ook iets goedkoper. Daarnaast is de gehele SLR-lijn van Selle Italia recent vernieuwd. De zadels zijn met een lengte van 242 millimeter voortaan 6 millimeter korter, terwijl ze ook zijn voorzien van een vernieuwd paddingprofiel. Dat zou bijdragen aan lager gewicht. Daarnaast zouden de zadels betere demping van trillingen bieden.
Stijf maar comfortabel
Als ik het zadel voor het eerst in mijn handen heb, valt vooral het lage gewicht gelijk op. De Selle Italia SLR 3D is met zijn 141 (volgens mijn eigen weegschaal) gram echt vederlicht. Voor de weight weenies alvast fijn, al is een lichtere fiets natuurlijk hoe dan ook leuk.
Als ik het zadel door mijn handen laat gaan, merk ik daarnaast dat de padding op verschillende plekken een verschillende hoeveelheid demping biedt. Daar waar je zitbotjes contact maken met het zadel is er wat meer demping, terwijl het zadel op andere plekken juist wat harder is. Daaruit blijkt dat er geen overbodig materiaal gebruikt is; deels de verklaring voor het lage gewicht van het zadel.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
Dat verschil in demping is ook merkbaar tijdens het fietsen. Middenop het zadel is de Selle Italia SLR 3D bijzonder comfortabel. Ja, het zadel is hard, maar het biedt genoeg demping om hobbels en oneffenheden van de ondergrond net even dat stukje minder ongemakkelijk te maken. Dat lijkt niet alleen door de padding te komen, maar ook door de constructie.
Als ik in een wat agressievere houding ga zitten en dus wat meer naar voren kruip, voel ik namelijk dat het zadel nóg wat stijver is. Niet zozeer de padding, maar vooral de rails van het zadel lijken daar wat harder te zijn. In die positie is ook voelbaar dat je héél stevig op het zadel zit en je dus optimaal je druk kwijt kan op de pedalen.
Zit je iets verder naar achter, dan is het zadel iets meer vergevingsgezind, al is hij ook dan behoorlijk stijf. Er is wel sprake van iets meer demping dus, maar zacht of zwak is het zadel daar zeker niet. Dat is fijn, want je zit daardoor altijd strak op het zadel. Het oppervlak is stug genoeg dat je er goed grip op hebt én door de stijfheid blijf je ook makkelijk op je plek zitten.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
De stijfheid betekent natuurlijk dat harde klappen wel doorkomen, maar dat maakt het comfort er zeker niet minder op. Dat komt vooral doordat de padding lichte vibraties redelijk goed lijkt te dempen. Af en toe voel je dus – zoals bij ieder zadel – wel degelijk wat ongemak van grote hobbels in het wegdek, maar overwegend zorgt het zadel juist voor hele goede demping.
Al met al maakt het van de Selle Italia SLR 3D een meer dan degelijk zadel. Zadels met aluminium of titanium rails bieden misschien nog iets meer demping, maar ook de SLR 3D is erg comfortabel. De combinatie met de uiterst goede stijfheid en het lage gewicht maken dit zadel bijzonder hoogwaardig. Dat zie je ook terug in de prijs, want met een adviesprijs van €449,90 is dat het enige nadeel. Overigens is het zadel online voor enkele tientjes tot bijna honderd euro goedkoper verkrijgbaar.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.