Review: de Nimbl Ultimate Air, de allerlichtste wielerschoenen?
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
vrijdag 21 juni 2024 om 09:35

Review: de Nimbl Ultimate Air, de allerlichtste wielerschoenen?

Materiaalzone Licht, lichter, lichtst: dat zijn de Nimbl Ultimate Air. De veterschoenen van het afgelopen jaren snel groeiende schoenenmerk zouden slechts 165 gram (maat 42) wegen per stuk. Maar, zijn ze ook meer dan enkel laag in gewicht? WielerFlits testte de vederlichte slofjes.

Een klein anderhalf jaar geleden maakte het grote publiek kennis met Nimbl, toen de Italiaanse schoenenproducent aantrad als sponsor van het toenmalige Jumbo-Visma. Tegenwoordig leveren ze nog altijd schoenen aan Visma | Lease a Bike, evenals aan een hele bups andere WorldTour-profs.

Het meest gebruikte model van Nimbl is de Ultimate, maar voor de liefhebbers van een veterschoen is er de Ultimate Air. Die schoen onderscheidt zich niet alleen doordat hij veters heeft in plaats van BOA-draaiknoppen, maar dus ook omdat hij ongelooflijk laag in gewicht is.

Efficiënt
Net als de andere schoenen van Nimbl zijn de Ultimate Air voorzien van een carbon kuipzooltje. Dit zorgt ervoor dat de zool niet enkel de onderzijde van de voet ondersteunt, maar ook de hak beter omsluit. Dat levert een groter contactoppervlak (en dus betere krachtoverdracht) op, maar het houdt de voet ook beter op zijn plaats, zo stelt Nimbl. Dat draagt beide bij aan de efficiëntie van de schoen.

Dat kuipzooltje kan een nadeel zijn, omdat deze niet kan uitzetten en je voet er dus wel in moet passen. Daarom heeft Nimbl gekozen voor een brede toe box (de voorzijde van de schoen), om een zo breed mogelijk scala aan voeten te kunnen accomoderen. Dat betekent wel dat als je heel smalle voeten hebt, schoenen van Nimbl wellicht niet perfect zullen passen.

Het belangrijkste wapenfeit van de schoen is echter het lage gewicht. Dat zou de schoen volgens Nimbl om meerdere redenen zo goed maken. Allereerst is het lage gewicht natuurlijk van belang wanneer het bergop loopt en iedere gram telt. Maar, het zou ook enige energie schelen omdat de benen simpelweg per omwenteling minder gewicht hoeven te verplaatsen.

De hak van het zooltje is los te halen en te vervangen

Daarnaast zou het lage gewicht – samen met het stijve kuipzooltje – ook bijdragen aan een direct rijgevoel. Samen zouden die twee elementen ervoor moeten zorgen dat de gebruiker de kracht die hij levert, direct over voelt gaan in de pedalen. En de schoen zou ook nog eens als één van de meest aerodynamische uit windtunneltests komen, volgens Nimbl.

De bovenzijde van de schoen is gemaakt van een synthetische ledersoort, welke direct op de kuipzool is bevestigd. Het contactoppervlak tussen de bovenschoen en de zool zou groter zijn dan bij reguliere zooltjes, terwijl het bovenwerk ook nog eens aan zowel de binnen- als buitenkant van de zool is bevestigd. Allemaal met het oog op de stijfheid van de schoen.

Evengoed opvallend is natuurlijk dat de schoenen zijn voorzien van een vetersluiting, in plaats van de gebruikelijke BOA-draaiknoppen. Dat is vaak iets wat je fijn vindt, of juist niet fijn vindt. Ik val – gelukkig – in dat eerste kamp.

Doordat de veters op meer punten bevestigd zijn aan de schoen dan draaiknoppen, kan je de pasvorm van de schoen ook op wat meer punten naar eigen wens aanpassen. Dat is vooral handig als je een ‘afwijkende’ voetvorm hebt, al bestaat er natuurlijk niet zoiets als een gemiddelde voet. Hoe dan ook, ik heb bijvoorbeeld een vrij hoge wreef én enorm brede voeten. Dat maakt het erg fijn als ik mijn voeten net ter hoogte van mijn wreef wat meer ruimte kan geven, zonder dat de schoen overal wat losser komt te zitten.

Vederlicht
Wanneer ik de Nimbl Ultimate Air’s voor het eerst uit de doos haal, is gelijk merkbaar dat ze daadwerkelijk erg licht zijn. De 165 gram die Nimbl claimt klopt wellicht niet helemaal, want mijn eigen weegschaal geeft 175 gram aan per schoen, al gaat het dan ook om een maat 44, waar Nimbl zelf spreekt over een maat 42. Een acceptabele foutmarge.

Alhoewel ik dus vrij brede voeten heb, passen de Ultimate Air mij redelijk goed. Net als bij de Ultimate was ik bang dat het kuipje iets te smal zou zijn, maar daar is geen sprake van. Dat zorgt ervoor dat de schoenen een mooie balans tussen comfort en een strakke pasvorm raken.

Schoenen met een dikkere voering aan de binnenzijde zijn wellicht nog wat comfortabeler, maar desalniettemin zitten de Ultimate Air erg aangenaam. Dat komt onder andere door de veters, die er voor zorgen dat ik de pasvorm goed naar mijn eigen voet kan afstellen. Daardoor zitten de schoenen vrijwel overal strak, maar dus nergens oncomfortabel. De uiteinden van de veters kan je met een elastieken lusje bovenop de schoen mooi wegstoppen.

En het directe rijgevoel dat Nimbl claimt, dat bieden de Ultimate Air ook echt. De schoenen geven daadwerkelijk het gevoel dat je direct in contact staat met de fiets: iedere pedaalomwenteling voel je exact wat je de fiets geeft, maar ook wat je ‘terugkrijgt’. Het exacte gevoel is lastig te omschrijven, maar de schoenen lijken echt bij te dragen aan je controle over de fiets.

Dat komt ook omdat de krachtoverdracht van de schoenen heel goed is. De stijve zool, in combinatie met het strakke bovenwerk, zorgen ervoor dat de kracht die je voeten op de schoenen leveren, ook daadwerkelijk door wordt gegeven op de pedalen. Of dat nou in een sprint of een lange inspanning is.

Het enige echte nadeel van de schoen, vind ik dat de tong vrij regelmatig verschuift. Zo overkomt het mij vrijwel iedere rit dat na een uur de tong naar de buitenzijde van de schoen schuift. De schoen blijft goed zitten, maar het kan er wel voor zorgen dat er een enkel keer een drukpuntje ontstaat op de plek waar de tong naartoe verschuift. Een klein stukje klittenband om de tong op zijn plaats te houden zoals bij de ‘reguliere’ Ultimate, zou ideaal zijn geweest om dat te voorkomen.

En ja, ook de prijs van €449,99,- is niet bepaald voordeling te noemen, maar dat is ook niet iets wat Nimbl zal claimen; ze zijn zelf de eerste om toe te geven dat zich enkel op het hoogste segment richten. Voor die prijs krijg je daarentegen wel een paar uitermate hoogwaardige wielerschoenen met fenomenale krachtoverdracht, een direct rijgevoel en bovenal een enorm laag gewicht.

RIDE Magazine
14 Reacties
20-06-2024 09:43
Mooi haha. Ik snap die veters tegenwoordig sowieso niet. Goed, het scheelt gewicht en in theorie een fractie meer 'aero', maar lijkt me niet dat dit de voet zo goed op de plaats houdt als de verschillende draaimechanismen op de markt. Zelfs met een gewone schoen willen veters nog wel eens los gaan, laat staan onder hoogspanning tijdens een intensieve rit.
    20-06-2024 21:37
    Een losse veter die zich rond te trapper wikkelt lijkt me ook niet fijn in het heetst van de strijd
    21-06-2024 09:40
    Dubbele knoop erin en die veter komt nooit los noch gaat hij losser zitten hoor.
    21-06-2024 11:34
    Dus vooral interessant voor de recreant die graag veel uitgeeft aan technische achteruitgang ten faveure van iets minder gewicht en schoenen met veters van dik 400 euro koopt. Of vergis ik me en zijn er ook top amateurs en zelfs profs die met veters rijden? Voor sprinters en vluchters die graag hun schoenen tegen het einde nog wat strakker trekken voor een eindsprint, lijken veters me alvast geen optie. Ieder zijn ding natuurlijk. Als doorsnee recreant trek ik toch liever twee boa's of vergelijkbaar systeem aan. Eenvoudig in gebruik en ook het voorste deel van de schoen sluit nauw aan.
    25-06-2024 10:10
    @TP85: ene Tadej Pogacar rijdt gewoonlijk met veterschoenen.

    Wellicht nog meer profs.
    25-06-2024 10:52
    Kijk, in dat geval moeten we er allemaal maar aan beginnen :)
21-06-2024 10:27
Ik had ooit een hamster die zo heette!
20-06-2024 09:13
zulke veters had ik in 1972 in mijn basketbalschoenen.
21-06-2024 13:45
Lijkt me lastige opdracht, om een review te schrijven over een heel duur product waarbij iedere wielertoerist (en iedere serieuzere wielrenner) denkt: wat moet ik met veters in een wielerschoen?

Je kunt natuurlijk niet opschrijven dat het gewoon een dom idee is, want daarvoor is de schoen te duur. Maar hoe schrijf je dan netjes op dat je hier eigenlijk geen reet aan hebt?
    21-06-2024 16:29
    WF kan bij de materiaalzone beter de reactiemogelijkheid uitschakelen. De reacties werken meestal niet verkoopbevorderend voor de adverterende partijen ;-).
    24-06-2024 16:18
    Jammer dat je zo kort door de bocht reageert en bovenal dat je indirect stelt dat mijn werk onzin is. Voor de duidelijkheid: er is geen cent betaald voor dit verhaal, dus ieder woord is gewoon een reflectie van mijn eigen ervaring.

    Dat het een "dom idee" is en je er "eigenlijk geen reet aan hebt", mag jij vinden, maar dat maakt het nog geen absolute waarheid die voor iedereen geldt.
    24-06-2024 21:42
    @Ties, ik trek me de spreekwoordelijke schoen ook deels aan. Jouw werk is in mijn ogen zeker geen onzin. Sterker nog, de reviews worden gewaardeerd. Denk dat er ook al vaker 'goedkopere' producten bij zitten, waar bepaalde volgers om hebben gevraagd (mij is het on het even, alle niveaus van technologie/producten kan ik waarderen). Mijn laatste opmerking m.b.t. weglaten reactiemogelijkheid in de materiaalzone bedoelde ik serieus. Meestal zie ik mensen reageren die een product persoonlijk niet kunnen waarderen, omdat ze de meerwaarde er niet van inzien en/of de prijs (veel) te hoog is. Bij dit product zat ik in dat kamp. Als je gewoon jouw review in waarde wilt laten, lijkt dat me simpelweg beter. Ga zo door en trek je de kritiek niet persoonlijk aan, het zijn de producten waar het commentaar op gebaseerd is, niet jouw review als dusdanig ;).
    25-06-2024 08:18
    @TP85, fijn om te horen dat de reviews gewaardeerd worden!

    Wat betreft het weglaten van de reactiemogelijkheid snap ik je punt. Ja, er zitten soms review bij van adverterende partijen, maar uiteindelijk zijn ook de reviews gewoon onderdeel van onze journalistieke producties. Evengoed dan moet er gewoon discussie mogelijk zijn en dat mag ook ten negatieve over een bepaald product zijn, zolang dat maar op de inhoud gebeurd.

    Los daarvan: ook als een review onderdeel is van een samenwerking met een merk schrijf ik nog altijd naar eer en geweten. Nalezen door de partner mag, dicteren wat er komt te staan nooit of te nimmer.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.