Review: De Fulcrum Soniq en Sharq wielsets lijken identiek, maar kennen wel degelijk verschillen
foto: WielerFlits/Ties Wijntjes
Ties Wijntjes
vrijdag 12 december 2025 om 10:35

Review: De Fulcrum Soniq en Sharq wielsets lijken identiek, maar kennen wel degelijk verschillen

Materiaalzone Met de Sharq- en Soniq-wielen heeft Fulcrum twee wielsets die zich allebei richten op een combinatie van weg- en gravelfietsen. All-road, zullen we het maar noemen. Beide wielen delen hetzelfde technologische fundament, maar kennen toch ook enkele verschillen. WielerFlits testte ze allebei, om te ontdekken wat de twee ogenschijnlijk gelijkaardige wielsets onderscheidt.

Waarom zou je kiezen tussen een set wegwielen of gravelwielen, als je die twee óók kan combineren in één wielset? Dat denken ook steeds meer wielmerken tegenwoordig, die daarom zogenaamde all-road wielsets ontwikkelen. Zo heeft Fulcrum de Sharq en Soniq, die beide geschikt zijn om zowel op verharde als onverharde ondergrond te gebruiken. Met het karakteristieke golvende velgontwerp lijken de wielsets erg op elkaar. En er zijn meer overeenkomsten, maar zeker ook verschillen. We zetten ze op een rij.

Te beginnen dus met dat opvallende velgprofiel, wat Fulcrum het 2-Wave Rim-profiel noemt: een golvend velgontwerp dat de velgdiepte laat variëren van circa 42 millimeter tot 47 millimeter. Dat zou zorgen voor aerodynamische kwaliteiten, maar zorgt er eveneens voor dat de wielen niet te vatbaar zijn voor zijwind en draagt zo bij aan stabiliteit. De Fulcrum Sharq is er ook nog in een variant met een diepere velg, die varieert van 57 tot 62 millimeter in diepte.

foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Beide wielsets zijn van carbon gemaakt, al gaat dat om verschillende soorten carbon. Voor de Sharq gebruikt Fulcrum het hoogwaardige FF100 carbon, die ze zelf hebben ontwikkeld met het oog op maximale stijfheid en laag gewicht. Voor de Soniq is er gebruikgemaakt van FF80 carbon, wat juist een evenwicht tussen comfort, performance en een meer aantrekkelijke prijs zou bieden.

Tevens hebben beide wielsets een “undrilled rim bed”, dat wil zeggen: de velgrand is aan de buitenzijde niet doorboord voor de gaten voor de spaaknippels, maar enkel aan de binnenzijde. Dat zou meerdere voordelen hebben: een lager gewicht, sterkere wielen en betere stijfheid doordat de spaken op meer spanning kunnen worden gebracht.

Zowel de Soniq als de Sharq hebben een interne velgbreedte van 25 millimeter, terwijl de externe breedte 29,8 millimeter bedraagt. Daardoor zouden de wielsets aerodynamisch optimaal zijn voor banden van 30 millimeter breed maar zouden ze ruimte bieden aan banden van 29 tot maar liefst (ga er even voor zitten) 76 (!) millimeter breed.

De verschillen tussen de wielsets zitten vooral in de opbouw van spaken, naven, lagers, en afwerking. Bij de Sharq wielen gebruikt Fulcrum speciaal ontwikkelde stalen spaken: de zogenaamde A3RO spokes. Die straight-pull spaken zijn zodanig geoptimaliseerd dat de spaak zich niet draait in zijn flens en dat de spaakkruisingen elkaar niet raken — wat de aerodynamica ten goede komt en de structurele stabiliteit behoudt.

Daarbij maken ze gebruik van een zogenaamde 2:1-verhouding, waarbij aan de aandrijfzijde een dubbel aantal spaken (ten opzichte van de andere zijde) is geplaatst. Beide wielen hebben 24 spaken. De naven zijn aluminium, en draaien op hoogwaardige keramische lagers. De combinatie van hoogwaardig carbon, A3RO-spaken en keramische lagers resulteert in een relatief laag gewicht: de wielen wegen 1.440 gram per set.

De Soniq-wielen daarentegen kiezen voor een eenvoudiger aanpak wat betreft de spaken en de naaf. Ze gebruiken voor beide wielen 24 spaken, die eveneens in een 2:1-verhouding zijn geplaatst. Ten opzichte van de Sharq-wielen zijn het ‘gewone’ spaken van roestvrij staal met een rond profiel. De naven zijn aluminium, met standaard verzegelde cartridge-lagers. De Soniq valt daardoor ook wat zwaarder uit: de set weegt 1.595 gram.

Stabiel
Zoals er verschillen en overeenkomsten op papier zijn, zijn die er eveneens in de praktijk. Sterker nog: de theorie en de praktijk komen meer dan behoorlijk overeen. Kort gezegd lijken de wielsets namelijk behoorlijk op elkaar, maar zijn er wel degelijk enkele nuances waarin ze van elkaar verschillen.

Op de wand van beide velgen staan enkele van de technologieën die in de wielen zijn verwerkt – foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Te beginnen met de Sharq, die op verschillende vlakken excelleert. De wielen voelen vanaf de eerste meters vertrouwd en toegankelijk: ze vergen weinig aanpassingsvermogen. Dat komt vooral doordat ze erg stabiel zijn en heel voorspelbaar rijgedrag hebben.

Dat combineren ze met fijne agressiviteit. De wielen zijn erg stijf, waardoor ze messcherp reageren en je vermogen makkelijk in snelheid wordt omgezet. Die stijfheid zorgt er ook voor dat de wielen zich makkelijk laten bewegen en ze dus strak op je stuurbewegingen reageren. Je kunt de wielen makkelijk op hoge snelheid door een bocht sturen, al behouden ze ook daar hun stabiliteit. De balans van die reactiviteit met de stabiliteit zorgt ook voor erg voorspelbaar rijgedrag; als je een lijn kiest in de bocht, lijken de wielen vaak op rails te liggen.

De Soniq wielen kennen rijkwaliteiten die daar erg op lijken. Net als de Sharq trekken ze makkelijk op en voelen ze qua stijfheid en stuurgedrag reactief. De grootste overeenkomst is misschien wel de stabiliteit; de wielen laten zich net als bij de Sharq amper beïnvloeden door zijwind en hebben rotsvaste wegligging – in de juiste zin van het woord.

foto: WielerFlits/Ties Wijntjes

Het verschil zit net als op papier in de nuances. Het is namelijk merkbaar dat de Soniq iets zwaarder en iets minder stijf is. Zo is in een volle sprint merkbaar dat de wielen iets meer meegeven dan de Sharq en je zo dus wel een beetje kracht verliest. Dat is echter geen enorm verschil. Daarnaast trekken ze – door het wat hogere gewicht – ook wat minder rap op dan de Sharq.

Dat komt ook met een positieve keerzijde: de Soniq voelen wat comfortabeler. Alhoewel de Sharq absoluut niet oncomfortabel is – eerder het tegenovergestelde zelfs, lijken de Soniq wat meer trillingen van de ondergrond te dempen doordat ze wat minder stijf zijn. Dat levert iets meer comfort op, zeker als je onverharde paden opzoekt.

Eén laatste verschil zit er in de prijs: de Soniq 42 is met zijn adviesprijs van €1.590 voor de wielset een stuk goedkoper dan de Sharq 42, die als set voor €2.460,- over de toonbank gaat.

Al met al zijn zowel de Sharq als Sonic all-road wielen van Fulcrum erg hoogwaardige wielen. Door het ontwerp van de velg zijn ze in te zetten met zowel weg- als gravelbanden, terwijl ze op zowel onverhard als verharde wegen erg goed presteren. Beide wielsets combineren degelijke stijfheid met bijzonder fijn rijgedrag, waardoor de wielen een fraaie balans hebben. Wil je iets meer performance? Dan zijn de Sharq ideaal voor jou. Als je wat meer comfort en een aangenamer prijskaartje zoekt, passen de Soniq beter bij je.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.