Review: De Ekoï Aerolite combineert aerodynamica met scherp zicht
foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
Ties Wijntjes
zaterdag 4 oktober 2025 om 08:30

Review: De Ekoï Aerolite combineert aerodynamica met scherp zicht

Materiaalzone Aerodynamische fietsen, aerodynamische helmen en zelfs aerodynamische sokken. Overal kan je tegenwoordig een paar watt aero-winst behalen. Met de Ekoï Aerolite kan dat nu ook op het gebied van je fietsbril, zo stelt het Franse merk. WielerFlits testte de aerodynamische fietsbril.

Ekoï laat er geen gras over groeien in hun beschrijving van de Aerolite. “Ontworpen met één prioriteit: aerodynamica”, valt er te lezen. Op zich geen gek idee: waarom zou je als je een helm of kleding aerodynamisch maakt, datzelfde niet doen met een bril?

Die aerodynamische winst hebben ze vooral gevonden in de plaatsing van het montuur. Dat is namelijk vrijwel volledig geïntegreerd achter de lens. Enkel bovenaan de zijkant van de lens zie je de bevestiging van de pootjes zitten, terwijl het neusstukje met twee kleine blokjes zichtbaar is. Uit eigen windtunneltests van het Franse merk zou zijn gebleken dat die constructie tot significant minder turbulentie leidt en dus betere aerodynamica.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

Voor die tests keek Ekoï naar de combinatie van bril en helm; verschillende brillen werden gecombineerd met Ekoï’s R Aero- en Aerodinamica-helm. Daaruit bleek dat de combinatie van de twee eigenlijk elkaars zwakke punten compenseren. Zo scoort de helm mét bril beter op het vlak van zijwind en scoort de bril mét de helm beter op het vlak van tegenwind. Beter ook dan andere brillen van concurrerende merken.

Een andere onderscheidende factor van de Aerolite, is de ontzettend grote lens. Dat zou volgens Ekoï twee voordelen hebben. Ten eerste beschermt het je ogen optimaal tegen zonlicht, regen, stof en insecten. Daarnaast zou het zorgen voor een optimaal zichtveld, wat je in de koers kan helpen om goed overzicht te houden en bij het dalen kan helpen om makkelijk de juiste lijn te kunnen zien en kiezen.

De lens van de Aerolite is behoorlijk groot – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

Het glas is gemaakt van polycarbonaat, wat een laag gewicht zou combineren met robuustheid. De bril is beschikbaar met verschillende lenzen, waaronder ook enkele fotochromatische (meekleurende) opties. Ik testte een variant met een categorie 3 lens, voor zonnige omstandigheden.

Tot slot zouden de pootjes zo zijn geplaatst dat deze niet tegen het frame of de sluitingsband van een helm aan komen. De pootjes zijn tevens op maat verstelbaar, dankzij een systeem waarbij je ze ‘klik-voor-klik’ kan aanpassen in lengte. Daardoor zou de bril op alle gezichten moeten passen.

Scherp zicht
Wat opvalt als ik de bril uit de verpakking haal, is hoe groot de lens is. Zowel in de breedte als de hoogte is de bril erg fors. Daarbij valt ook de kromming van de lens op: hij lijkt een stuk meer naar de zijden te buigen dan andere fietsbrillen, waardoor hij zich behoorlijk om je gezicht heen vouwt. Tegelijkertijd is hij vrij flexibel, dus als je de pootjes uit elkaar drukt, wordt de lens al wat minder krom.

De uiteinden van de pootjes zijn makkelijk uit te schuiven om de lengte af te stellen op de vorm van jouw hoofd. Dat is wel even goed opletten, want de pootjes verschuiven relatief makkelijk en klikken niet strak vast in de verschillende standen waarin je ze kunt zetten. Een klein nadeel aan dat systeem is dan ook dat de stand van de pootjes vaak weer verandert als je de bril in of uit je helm schuift, als je hem even niet wil dragen.

Het zicht door de lens is ook erg goed. Hij weet goed zonlicht tegen te houden, maar doet dat zonder te veel licht of kleur te blokkeren. Ook in wisselende omstandigheden, waar af en toe een wolk voor de zon schuift, is de bril daardoor goed te gebruiken. De bril is met 28 gram zeker niet zwaar, maar zit desondanks niet onstabiel en blijft bij stevige wind ook gewoon zitten.

Doordat de lens erg groot is, heb je er een ongelooflijk groot blikveld door. Waar je bij andere brillen nog wel eens het montuur kan zien, of dit zelfs de hoeken van je blikveld blokkeert, is daar bij de Ekoï Aerolite absoluut geen sprake van. Enkel aan de onderkant kan ik de rand van de lens zien, mits ik daar héél hard mijn best toe doe.

Dat zorgt ervoor dat wind en lichtinval uiterst goed geblokkeerd wordt. Qua bescherming scoort de bril dus ontzettend goed. Dat komt ook met een klein nadeel; het grote oppervlak van de lens wat zo recht voor je gezicht zit, zorgt er ook voor dat er relatief wat warmte wordt vastgehouden. Op de warmste dagen zal het je dus wel wat verkoeling kosten.

Het neusstukje van de bril houdt het montuur op zijn plaats en is eveneens comfortabel – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

De bril zit ook erg aangenaam. Het neusstukje houdt de bril goed op zijn plek, maar is vriendelijk voor de huid. De pootjes sluiten goed aan doordat ze relatief flexibel zijn. Toch kan hier ook een klein drukpunt onstaan: zoals de bril uit het doosje komt staan de pootjes behoorlijk naar binnen, dus je moet ze ook best ver uit elkaar duwen om de bril op te kunnen zetten. Ze zijn erg flexibel, maar ze leveren toch wel een klein beetje druk op de slaap.

Alles bij elkaar genomen is de Ekoï Aerolite aan meer dan degelijke bril die goed zicht biedt en fijn zit. Alhoewel het afstellen van de pootjes niet perfect gaat, blijft de bril goed en stabiel op het hoofd zitten. De lens is scherp en door zijn grote formaat zorgt hij voor een uiterst ruim blikveld. Dat grote formaat van de lens zorgt ook voor opvallende looks, wat wel bij je moet passen.

De Ekoï Aerolite kost €181,49. Echter, op de website van het Franse merk is hij vaak enkele tientallen procenten afgeprijsd, dus waarschijnlijk kan je hem voor een stuk goedkoper bemachtigen.

foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.