Reuring in de fietsindustrie: deze merken gingen (bijna) failliet
foto ter illustratie - foto: Sterling Lorence/Giant
Ties Wijntjes
zondag 22 december 2024 om 11:30

Reuring in de fietsindustrie: deze merken gingen (bijna) failliet

Materiaalzone Al aan de vooravond van 2024 was duidelijk dat het een ruw jaar voor de fietsindustrie zou worden. Oplopende voorraden en stagnerende verkoopcijfers leken een voorbode van een financieel uitdagend jaar en niks bleek minder waar. WielerFlits blikt terug op het jaar van de fietsindustrie en zet op een rijtje welke bedrijven (bijna) het loodje legden.

Na jaren van hosanna, stijgende omzetten en verkooprecords, kreeg de fietsindustrie een deksel op de neus. Verkopen stagneerde, terwijl de voorraden groeiden en veel bedrijven met financiële problemen te kampen kregen. Dat zorgde het afgelopen jaar voor veel onzekerheid en de nodige bedrijven die het financieel (bijna) niet meer konden bolwerken.

Enkele bedrijven vielen om, terwijl sommigen langs de rand van de afgrond scheerden maar het toch te lijken gaan redden. Reden genoeg om eens op te sommen welke bedrijven het niet en welke bedrijven juist net wél de jaarwisseling haalden.

Stella
De grootste naam die we dit kalenderjaar failliet zagen gaan, was Stella. De fabrikant van e-bikes vroeg begin november uitstel van betaling aan, waarop enkele dagen later al een verklaring van faillissement volgde. Ondertussen is er ook weer goed nieuws te melden voor het Nederlandse merk want dankzij een nieuwe investeerder wordt er een doorstart gemaakt. Toch is er nog veel onzekerheid voor Stella, want recent kwam het bericht naar buiten dat de schulden bijna drie keer zo groot waren als voorheen werd gedacht: geen 13 miljoen euro, maar 37 miljoen euro.

Watt mobility
Eén van de bedrijven die we in 2025 niet meer terug lijken te gaan zien, is Watt Mobility. De Nederlandse producent van hippe e-bikes ging begin november failliet, door problemen met de toeleveringsketen. Sindsdien is er weinig meer bekend geworden rondom het in Breda gevestigde merk en lijkt een terugkomst dus uitgesloten.

Advanced Bikes
Nog zo’n producent van e-bikes die failliet ging, is Advanced Bikes GmbH. Dat merk wilde komend kalenderjaar de eerste klimaat-neutrale producent van elektrische fietsen worden, maar vroeg in thuisland Duitsland faillissement aan. De verkoopcijfers in Nederland en België zouden echter naar tevredenheid zijn, dus de Nederlandse importeur Ebike Factory houdt hoop op een doorstart.

Huyser
Tot slot was er nog een e-bikemerk wat het loodje legde: Huyser. Ook voor dit Nederlandse merk bleek de moeilijke marktsituatie te veel, terwijl ze ook kampten met problemen met een Chinese leverancier. Uiteindelijk gooiden ze midden november de handdoek in de ring.

AGU
Het Alkmaarse AGU kende ook een stormachtig jaar. Het bedrijf, dat zowel een textielmerk als een groothandel omvat, leek korte tijd op omvallen te staan toen een op hande zijnde overname niet doorging. Uiteindelijk wist het merk een nieuwe eigenaar te vinden en lijkt het nu voorzichtig weer vooruit te kunnen kijken. Recent werden samenwerkingen met de KNWU en Visma | Lease a Bike stopgezet, terwijl een nieuwe CEO werd aangesteld om weer een stijgende lijn in te zetten.

Kona
Het Amerikaanse Kona trok met een opvallende daad de aandacht tijdens het Noord-Amerikaanse wielerfestival Sea Otter Classic. Het merk was bezig hun beursstand op te bouwen, maar nog voor de start van het festival braken ze hem alweer af. Toen bleek dat het moederbedrijf Kona te koop ging zetten vanwege “zeer grote uitdagingen in de post-COVID-wereld.”

Een kleine maand later werd bekend dat de oprichters van Kona het bedrijf terugkochten. Oprichters Jake Heilbron en Dave Gerhard verkochten het merk in 2021, maar besloten het nu weer terug te kopen van Kent Outdoors om het merk van een pijnlijke ondergang te behoeden.

Stages
Dit voorjaar was het Stages Cycling wat op omvallen leek te staan. De producent van vermogensmeters stopten tijdelijk al hun werkzaamheden en zou al hun werknemers hebben ontslagen. Enkele maanden radiostilte volgde, maar in september bleek dat Giant ervoor zorgde dat het bedrijf door kon blijven gaan, middels een overname.

RIDE Magazine
13 Reacties
20-12-2024 12:22
De prijzen zijn ook gigantisch gestegen, waardoor mensen minder snel een nieuwe fiets aan zullen schaffen en op hun huidige fiets blijven rijden. De fabrikanten dachten met covid even snel geld te verdienen en gooiden de prijzen flink omhoog. Nu krijgen ze de rekening ervan. Ik heb geen medelijden...
20-12-2024 08:41
Zeker de helft tot driekwart zijn marginale spelers en dat zijn natuurlijke de eersten die geraakt worden. Als ik de dalende prijzen en kortingen (niet alleen op "oude" voorraad) zie bij de grote fietsmerken ligt de markt behoorlijk op zijn gat. Daarnaast is de kans best aanwezig dat het consumentenvertrouwen laag blijft en daarmee de vraag verder achterblijft in 2025. Aankomend jaar wordt daarmee misschien een nog wel moeilijker jaar dan 2024.
20-12-2024 09:28
Eigenlijk geeft dit goed het failliet weer van het kapitalisme.
Covid komt, mensen gaan meer fietsen, dus wordt er meer verkocht. Logisch.

Maar met kapitalisme wordt er continue een groei verwacht. Maar als heel veel mensen een fiets kopen in 2 jaar tijd (covid tijd), dan is het logischer dat er de jaren erna een stuk minder fietsen worden verkocht, want fietsen gaan nu eenmaal jaren mee. Voordat je een nieuwe fiets nodig hebt, heb je wel genoeg banden etc versleten. En schaf je eerder een fiets aan, dan is vaak of hij is gestolen of hij is echt kapot door een val etc.
    20-12-2024 13:08
    Je hebt gelijk, vanaf nu is het voor iedereen duidelijk dat het kapitalisme onhoudbaar is. In een communistisch systeem was dit nooit voorgevallen. Dan zat iedereen die in Covid-tijd een fiets wilde kopen immers nu gewoon nog op zijn fiets te wachten.
    23-12-2024 08:25
    Ja want alleen de uiterste zijn reeele opties
20-12-2024 13:13
Al die opportunistische ebike-merken, daar is niks aan verloren.
Nul liefde voor de fiets, gewoon een poging om mee te liften op de populariteit ervan. Dat mag, maar ik laat geen traan om dat soort snelle investeerdertypes.
Niemand mist er iets aan, niet aan de mensen, niet aan die bedrijven, en niet aan hun producten.
20-12-2024 08:41
Ik vind het een beetje vreemd om het op Wielerflits over fabrikanten van e-bikes te hebben. E-bikes hebben niets met sport te maken, behalve als je die idioterie tijdens de Giro serieus neemt. E-bikes zijn wel goed voor het milieu (al valt daar wel wat tegen in te brengen) maar weer beduidend minder goed voor de gezondheid.
    20-12-2024 09:53
    E-bikes zijn qua uitstoot milieuvriendelijker dan auto’s, maar al die luie hazen die e-biken in plaats van zelf te trappen gebruiken gewoon meer stroom in plaats van menskracht…
20-12-2024 13:05
Een beetje een vreemd artikel, met vrijwel nul informatie over racefietsen. Terwijl er toch best wat te vertellen is denk ik, een analyse over oplopende voorraden (en daardoor ongekende kortingen afgelopen jaar) bijvoorbeeld. Of iets over de verkoopcijfers van (race)fietsmerken, beursgenoteerde partijen als Giant maken die cijfers gewoon bekend: https://sgbonline.com/exec-giant-groups-2024-trend-degrades-further-as-november-sales-fall-16-percent/
Of: https://www.bicycleretailer.com/international/2024/10/29/shimanos-bike-product-sales-down-12-so-far-year
Of: https://road.cc/content/news/halfords-cycling-market-significantly-worse-expected-309085

Deze zin is nogal verwarrend, ik neem aan dat het tegenovergestelde bedoelt wordt: "Oplopende voorraden en stagnerende verkoopcijfers leken een voorbode van een financieel uitdagend jaar en niks bleek minder waar."
20-12-2024 13:37
De mainstream racefietsen gaan nog meer prijsdruk krijgen door China. Het klassieke verhaal. Jarenlang hebben de grote merken hun carbon frames spotgoedkoop laten maken in China. De Chinezen kennen het trucje nu en komen zelf de markt op met branded products. XDS doet het volgend jaar via het peloton. Decathlon heeft ook al een flinke positie ingenomen. Ik denk dat vooral de merken als cube en bulls daar last van gaan hebben, maar ook bv Giant en trek. De Italianen kunnen nog vooruit met hun Italiaanse vlaggetjes op het frame geplakt.
20-12-2024 14:05
Rapha, Focus, Felt en nog wat merken meer hebben het ook zwaar of zwaar gehad. Teveel aanbieders.
20-12-2024 19:00
@redactie, kijk het nieuws van vandaag over Nederlandse producent Amslod ook even na gezien dit artikel voornamelijk gaat over producenten van elektrische fietsen
20-12-2024 20:14
Gewoon een goede reductie van het te veel aan merken, niets mis mee.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.